Dålig tändkasett?? Saab 9-3 Aero

Jojjo132
16 maj 2020 · 6 Inlägg

Tjena

Har en Saab 9-3 Aero från 2001, alltså T7 Motorn. Har ett problem där bilen har misstänt, vid start tror jag, och därefter har den först kastat felkod P1334( combustion detection cyl 3+4) . Den har inte påverkat körning men vid nästa start kastade den felkod P1312 (02S Switch point rich), bifogar bilder på båda dessa. Bilen har andra spridare, större spridare och kom me detta när jag köpte bilen.

Har sökt runt lite, och verkar som att P1334 är en tändkasett som börjar ge upp. Jag undrar då om felkod P1312, beror på den dåliga tändkasetten, iochmed att vid misständning åker bränslet som inte antänds någonstans, och O2S säger till (?). Sedan vet jag inte om större spridare skickar in mer bränsle hela tiden, eller att det endast är att dem är kapabla till ett större flöde, och om dessa kan ha påverkan på felkod P1312.

Går att köra med bilen utan problem, men som många andra vill man helst slippa se check engine light big_smile

Tacksam för svar!

husseman
17 maj 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm..1334 e´ju tändkassett normalt sett om ja inte minns fel. Nu har du ju lite trimmat, så möjligen sätts denna kod av andra saker. Ja hade lånat en kassett från nån o testat om koden kommer igen.
Om inte så dags att byta kassett. Lycka till /husse

Jojjo132
19 maj 2020 · 6 Inlägg

Okej! Ska tillägga att jag blåste ur kasetten, och har inte tänts ännu. Ska åka förbi skroten och se om jag kan hitta en i bra skick och plocka hem. Får se om problemet återkommer big_smile

Bonnpojken
19 maj 2020 · 185 Inlägg

Testa byta tändkassett och stift när du ändå är där och pillar:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang