2854
Sök

Blazer S10 1995 bromsarna fastnar efter ca 10 inbromsningar släpper efter ca 1 dygn sedan samma sak igen.

3 Inlägg
19 maj 2020
Trådstartare
Har en Blazer S10 1995 årsmodell 142kw automat V6
Som fungerar som den skall när den har stått, då kan jag köra cirka tio inbromsningar innan bromsarna fastnar på alla fyra hjulen och ligger på. Släpper ej vad jag än gör.
Låter jag bilen stå till nästa dag så är det likadant igen då har det släppt men kör jag så låser det sig igen.
Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa detta.
Har bytt bromsolja, bytt bromskolv, fått abs kollad. det låter som ett vakumljud när jag bromsar.
Det är precis som om en ventil eller något inte släpper tillbaka bromsoljan. Efter ca ett 10 tal inbromsningar. Alla tips emottages tacksamt

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
19 maj 2020
testa att släpp huvudbromscyl från bromsservon och se om det släpper då... kan ju vara bromsservon som packat och håller fast bromsen tills vakuumet släpper igen.. hade det varit en broms så hade jag gissat på en bromsslang men alla 4 känns osannolikt
Senast redigerat av Growe (19 maj 2020)

Kör fort så hinner inget hända...

Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
20 maj 2020
Om bilen har vacuumassisterad bromsservo skulle jag lossa vacuumslangen från bromskraftförstärkaren o se om problemet kvarstår.
Bilen kommer få muskelservo på bromsarna (man får ta i som fan för o få stopp på bilen).
Kommer felet tillbaks ligger problemet troligtvis i huvudbromscylindern, om problemet försvinner är det troligtvis bromskraftförstärkaren.
Tips: Testa bromsarna på en öde väg nånstans ute i vildmarken. Det är sjukt vilken skillnad det blir o försöka bromsa en tung bil utan bromsservo :o

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 667 Inlägg
20 maj 2020
Skulle, som Growe, föreslå bromsslangar som blivit täppta av gummirester som släppt inuti slangarna och nu verkar som "backventiler".
Men lite mystiskt med flera slangar samtidigt.

Sök