Saab OG9-5 knack/vibrationer vid dragläge/låga varv

Joelsk17
25 maj 2020 · 15 Inlägg

Har ett problem med min 9-5 SC -06, med manuell låda. När jag startar från stillastående så ”knackar” det och det kan komma ganska starka vibrationer om jag inte kompenserar med gas och således ”slirar” iväg på kopplingen från start. Detta ljud hörs även vid körning om jag gasar från ganska lågt varv istället för att växla ner, ungefär från 1500 -till 2500 rpm. Kopplingen slirar inte. Har hänt att det även låter på tomgång, men det är endast om bilen är parkerad i en backe eller står väldigt lutande.
Låter ju onekligen som att det är något i kopplingsväg, vilket innebär stora kostnader.. Eller kan det vara någon bussning som är dålig? Kanske är jag som inbillar mig, men tycker att det låter mindre när det regnar eller efter jag tvättat bilen.
Tips på vad det kan vara?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
jaka54
25 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ljudet kommer antagligen av att det är glapp mellan två ytor. Kan vara många saker, som drivknutar, länkarmsbussningar , fjäder som är av, trasig koppling  osv osv.
Lägg gärna upp en film på YouTube med  "ljudet".

EmsAnders
25 maj 2020 · 151 Inlägg

Bakre bussningar i subframe som är dåliga ger detta ljud, subframe lägger sig mot infästning i karossen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang