Mystiskt oljeläckage på V40

v40helvete
28 maj 2020 · 2 Inlägg

hej hej hallå, nu ligger det till såhär att jag fick köpa en v40 för en billig slant eftersom bilen hade ett oljeläckage. Allt på bilen är i bra skick och fungerar som det ska så därför vill jag väldigt gärna åtgärda detta problem. Efter ca 50 arbetstimmar i verkstaden så söker jag hjälp här.

Det som gör denna oljeläcka svår att felsöka är att oljan kommer i kontakt med kammen som sedan vispar runt oljan runt i halva motorutrymmet.

Det andra problemet med denna oljeläcka är att det verkar som att det ENDAST läcker när bilen rullar. Jag kan alltså stå stilla med bilen och varva 4000 varv i 1 minut och motorutrymmet håller sig torrt o fint, men så fort jag kör en lite kortare sträcka (ca 100m) så börjar det läcka och kamremmen vispar runt det.

Det första jag gjorde var att tvätta rent hela motorutrymmet med avfettningsmedel och högtryckstvätt tills allt var rent och fint, men inte fan hjälpte det när kammen kastade runt 1 liter olja hej vilt.
Sedan började jag känna med handen bakom motorblocket och fick då tag i en banjo bult som satt med glapp helt löst, då blev jag såklart glad och tog vinsten i förväg men fan heller sa motorn och fortsatte läcka även när banjo bulten vart utbytt mot en ny och fräsch rackare.
Nästa steg var att ta loss kamrem, multirem och allt sånt jävulsdåd.

När det vart klart så upptäckte jag att packboxen till vevaxeln såg bedrövlig ut, o det var här jag firade vinsten i förväg igen, men efter en lång sväng förbi mekonomen, tillbaka till verkstaden och ihop med allt så läcker fanskapet ändå..

Jag börjar nästan tro att det har något med oljeledningen till turbon att göra med tanke på att det endast läcker olja när bilen rullar. Eller kanske så kan det vara någon slang/mutter som börjar glappa när motorn får jobba hårt. Vad tror ni? Någon som gått igenom samma plåga som mig? Tack på förhand.

valle22 Smidd i rostigt stål
28 maj 2020 · 933 Inlägg

Gillar dessa förstagångs inlägg där man inte skriver något mer än V40

Ingen årsmodell, motortyp, chassinr/regnr eller annan information... hur mycket tror du denna rubrik kan generera svar eller hjälp tror du?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Myhran
28 maj 2020 · 452 Inlägg

Om du nu bytte packboxen på vevaxeln bytte du packboxarna på kammarna på en gång hoppas jag? När alla kåpor sitter på borde ju rimligtvis kammen bara cirkulera olja runt i kamremskåpan och sippra ut håligheter,

xXSammy
28 maj 2020 · 6 569 Inlägg

Har du variabla ventiltider så arbetar endast variatorn när du kör, inte bara varvar motorn.
Den justerar via oljetrycket..

De/Dem
v40helvete
28 maj 2020 · 2 Inlägg

valle22 skrev:
Gillar dessa förstagångs inlägg där man inte skriver något mer än V40

Ingen årsmodell, motortyp, chassinr/regnr eller annan information... hur mycket tror du denna rubrik kan generera svar eller hjälp tror du?

Haha förlåt, det är en V40 från 1998 med 2.0 turbo motorn (160hk) manuell.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2020 · 13 732 Inlägg

inte ovanligt att kamdreven läcker och problemet blir som du beskriver...     
standard problem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang