Saab 9-3 2.0t 2003 startar ej efter jordfel

Edwajn
29 maj · 3 Inlägg
#1

Hej!

Har en 9-3a 2.0t från 2003 som började hacka och tappa effekt. Morgonen efter dog bilen just efter jag backat ut från gården, startade då med ”jump starter” kit. Samma sak hände när jag skulle hem, fick då hjälp av en kompis med startkablar. Nästa dag startade den inte alls och varit helt död sedan dess.

Fann då att jordkabeln mellan motor och chassi var helt av och hängde löst. Bytte ut den men bilen var fortfarande död. Tändningen och alla lampor går igång som det ska men startmotorn går ej.

Kan det har blivit någon typ av kortslutning någonstans eller vad tror ni kan har hänt? Alla tips är välkomna!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 maj · 4 418 Inlägg
#2

Ett mätverktyg är ett måste när det saknas "kräm" någonstans..
Förmodligen saknas det jord på fler ställen..

Edwajn
29 maj · 3 Inlägg
#3

axxet skrev:
Ett mätverktyg är ett måste när det saknas "kräm" någonstans..
Förmodligen saknas det jord på fler ställen..

Mätverktyg har jag wink, vilka fler ställen tänker du på?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
29 maj · 4 418 Inlägg
#4

Ok, mät om du har 12 volt på den tjocka ledningen på startmotorn.
Har du det så saknas det jord till chassiet.
Du kan ta  jordpolen på batteriet som referens när du mäter.
Sen kan du mäta på den klena tråden på startmotorn för där kommer plus från nyckeln när du vrider om till start.
Så du får ragga upp en som vrider om nyckeln när du mäter såklart..
Startmotorn får jord via chassiet.
Så har du både jord och plus så har startmotorn pajat..

Senast redigerat av axxet (29 maj )

Edwajn
1 juni · 3 Inlägg
#5

axxet skrev:
Ok, mät om du har 12 volt på den tjocka ledningen på startmotorn.
Har du det så saknas det jord till chassiet.
Du kan ta  jordpolen på batteriet som referens när du mäter.
Sen kan du mäta på den klena tråden på startmotorn för där kommer plus från nyckeln när du vrider om till start.
Så du får ragga upp en som vrider om nyckeln när du mäter såklart..
Startmotorn får jord via chassiet.
Så har du både jord och plus så har startmotorn pajat..

Efter timmar av felsökning har jag kommit fram till att jag har tappat jorden på startreläet. Tog då en kabel och byglade mellan jordstiftet på startreläet och en jordpunkt på bilen. När jag då vred på nyckeln så gick startmotorn men bilen tände inte. Hur kommer det sig?
Innan allt det här hände har den alltid startat direkt så det måste ju sitta ihop.

Hur och vars är startreläet jordat?
Delar den jord med några andra komponenter som gör att bilen inte tänder?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 juni · 4 418 Inlägg
#6

Bara för att man jordar på ett ställe betyder inte att jorden förflyttar sig till resten av chassiet.
Mät från batterijord till olika delar på chassiet så ser du om du har resistans där.
Ställ mätarn på lägsta OHMvärde, det blir väl 200..
Och slutligen..
Du har SÅKLART kollat säkringar..

Senast redigerat av axxet (1 juni )

Utmarks-Loke
1 juni · 2 906 Inlägg
#7

När den stora jorden gick av så tog nog strömmen en annan väg istället, och brände upp någon mindre jordledning någonstans. Jag vet för lite om saab för att våga gissa var de skulle vara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang