Audi RS6 C7 Misständer (?)

LeopoId
16 oktober 2016 · 25 Inlägg

Tjena allihopa.

Jag låg i cirka 100km/h på motorvägen bakom en bilist som låg och pendlade mellan 70 och 110 på motorvägen.  Min bil låg i 4-cylindrigt ECO-läge nu.

Jag tryckte fullgas (Kickdown) och drog förbi... Men en gul motorlampa blinkade till under ett par sekunder (Och försvann sedan)

Jag har inte kunnat återskapa samma problem. Men jag har läst efter lite sökning att det kan bero på att bilen inte hinner "reagera" när man går ifrån 4-cylindrigt till fullgas med 8 cylindrar helt plötsligt. Och därmed skickar ut en felkod.

Är detta något jag bör oroa mig för ? Eller åka och kolla upp?

Med vänlig hälsning
Leopold

LeopoId
16 oktober 2016 · 25 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Vad tycker du själv? Du har ingen fast lysande "motorlampa" o har även hittat en rimlig förklaring...

Jo men hårdvaran till bilen är dyr om något skulle gå sönder.
Men Mattias Stertman kommenterade i VAG-gruppen på Facebook och menade på att det är ett mjukvarufel iallafall.. Känns tryggt smile

Får åtgärda det om problemet börjar återkomma mer frekvent helt enkelt.

Tack för ditt svar John!

//Leo

LeopoId
16 oktober 2016 · 25 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Mjukvarufel kan leda till hårdvarufel, så båda är "lika illa"...Jag tror att han i VAG-gruppen menade snarare att det är en "bugg som kan uppstå under ogynsamma förhållanden"?

Om det är Stertmann som "trimmat" den o buggen finns i deras mjukvara så får de väl göra om, och framförallt göra rätt? Läs tillbaka OEM-mappen, sen ut o testa om du kan få fram samma "bugg"?

Det har du faktiskt rätt i sad
Stertman har dock inte gjort mjukvaran till bilen.

Men även original-RS6or verkar ha samma problem. Vissa har det oftare än andra bara.

Han har dock erbjudit sig att ordna felet i mjukvaran.
Får väl åka förbi när man har vägarna förbi Östkusten smile

seeki
5 juni 2020 · 30 Inlägg

Hej! Löste du problemet?
Mvh

amazinjoey
5 juni 2020 · 1 138 Inlägg

seeki skrev:
Hej! Löste du problemet?
Mvh

blinkar det så är det misständningar, byt dina spolar och tändstift

seeki
5 juni 2020 · 30 Inlägg

Blinkar inget alls eller några felkoder men känner enbart på tomgång..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang