Är billiga reservdelar grisen i säcken?

Gaunten
1 juni 2020 · 4 Inlägg

Hej! Jag är ny här på forumet så jag kan väl börja med en kort introduktion. Jag gick fordon 2000-2004, och jobbade som bilmekaniker 2004-06 innan jag lämnade branschen för gott. Sedan dess har jag avskytt skruvande och har dels pga. det, men också pga. garage/platsbrist lejt bort service och annat till verkstäder eller en hemmapulare jag känner, beroende på jobbets storlek. Nu är det dock så att jag har gått och köpt hus, med garage, och känner efter dagens service på Bilia att det är rätt ovärt att betala andra för att göra något jag egentligen kan, även om jag säkert kan vara lite ringrostig till en början.

Efter utförd service hörde de av sig och informerade om att fjädrarna fram hade brustit i nederkant och således behöver bytas ganska akut. De erbjöd sig att göra jobbet för närmare 10 000:- (fjädrar 3000:-, jobb 6600:-) och jag avböjde vänligt men bestämt. Jag som själv jobbade på Mekonomenverkstad vet att mekonomen säljer delar som alltid håller minst samma garanti och kvalité som originaldelar, så jag började med att kolla där. De tar 2200:- för båda fjädrar, så redan där skulle jag kunna spara in en liten slant, men sen började jag kika vidare och hittade en sida som heter Trodo som saluför lite olika märken, och deras billigaste framfjäder till min modell kostar 344:-, alltså under 700:- för ett par.

Detsamma visade sig vara sant för andra delar, bromsbelägg bak t.ex. kostar runt 130:- på Trodo och runt 800:- på Mekonomen.

För denna gången kommer jag köra på Mekonomen, men det hade ändå varit intressant att veta för framtida referens om någon har erfarenhet av att köpa billigast möjliga grejer online. Jag vet att den gyllene regeln brukar vara "man får vad man betalar för", men ibland är det också så att vissa helt enkelt tar mycket mer betalt för en vara av samma kvalité, så ibland kan det billiga alternativet vara minst lika bra som det dyra.

spillolja
1 juni 2020 · 4 009 Inlägg

har köpt flera ggr från såväl Trodo som bildelaronline24  dom har oftast en del att välja på

Fjädrar kan man välja tex. Lesjöfors     stötdämpare från koni, bilstein etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Myhran
1 juni 2020 · 452 Inlägg

Beror helt på vad man har för bil skulle jag säga! Och vad för delar du skall byta!
Och man måste vara väldigt medveten om vad just din bil skall ha för reservdelar! Det är sjukt lätt att få fel saker!

Åker man 150k kronor V70 kanske man kan kosta på sig ett snäpp bättre bromsskivor än ex det billigaste ridex och köpa ex brembo om man inte är medveten om att man är sopsämst på att bromsa så skivorna rostar ändå bort, köp det billigaste, man får ändå byta till nästa år,

Men de är mina 2 cent!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Skulle ALDRIG falla mig in betala DYRT för sånt jag kan göra själv..
T o m "runthörnet" meken har börjat roffa åt sig när dom ser en gammal skröplig gubbe, lilla  MIG alltså..
Dom tror väl att eftersom jag kommer och bara vill ha en prisuppgift så är det bara till att klämma till med en bra summa så dom får lite extra till fikan..
Nä, jag svettas gärna lite extra på plattan och svär lite osande eder men  slipper betala deras förbenade överpris..
Jag trodde i min enfald att byta en detalj med totalt 4 skruvar med tillhörande muttrar BARA skulle kosta 400 totalt.., ja ni vet vem runt hörnet är..
Jobbet ovan var ju en bagatell med en mutterknack och skulle ta högst en kvart.
Men dom ville vigga mig på en tusenlapp..

Sen F Ö, så köpte jag 2 st dämpare från tyskland billigt a 500kr /st och monterade själv.
Det är några år sedan och dom håller ännu..
1 ny kostar vä'l ca 2000 här och sen tillkommer montering..sad

Senast redigerat av axxet (1 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
1 juni 2020 · 5 791 Inlägg

När det gäller bromsbelägg så tror jag det finns vissa krav på dom för att de skall få säljas i Europa. De måste alltså ha en viss bromsverkan. Sedan tror jag de billiga slits ut fortare och gnisslar mer än dyra, men de skall inte vara farliga. Bara för att ta ett exempel.

gemini78 Jägermeister
1 juni 2020 · 909 Inlägg

Det är ju inte som att köpa grisen i säcken när du själv kan välja vilket märke du vill köpa även på tex Tyska sidor, Brembo, Bosch, Lesjöfors mfl. Blir hur som helst mkt billigare än att handla till ockerpriserna här hemma i Sverige.
Köpte en fjäderspännare för McPherson fjädrar för lite drygt 700kr inklusive frakt på Ebay, tyckte den såg exakt ut som polarens som han köpt i Sverige för över 2000kr och när den kom så var det ju också exakt samma fjäderspännare.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
valle22 Smidd i rostigt stål
1 juni 2020 · 933 Inlägg

Köper det mesta via MisterAuto sedan jag alltid haft bra service ifrån dem. Allt ifrån reklamationer och bra delar för bra priser.

Har provat mängder av bromsdelar ifrån deras BÖLK sortiment och kan bara bekräfta de håller väldigt hög kvalité. Dock när det gäller AC kompressorer är det bara märkes som gäller sedan det varit lite problem med okända märken. Men det har det tagit på garanti utan några som helst problem.

Endast fåtal gånger jag vänt mig till aukt. handlare men då har det endast gällt specialdelar som knappt går att köpa ute.

Så håll till Bosch, Vaico, Nissen, Hella, TRW och alla dessa solida fabrikat så har du massa att tjäna till 1/3 av priser ute. Sedan visst kan jag hålla med det ÄR för dyrt att handla här i Sverige och fraktkostnader som är helt av kartan vilket resulterar varför man väljer som man gör.

//Valle

Senast redigerat av valle22 (1 juni 2020)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
1 juni 2020 · 933 Inlägg

Myhran skrev:
Beror helt på vad man har för bil skulle jag säga! Och vad för delar du skall byta!
Och man måste vara väldigt medveten om vad just din bil skall ha för reservdelar! Det är sjukt lätt att få fel saker!

Åker man 150k kronor V70 kanske man kan kosta på sig ett snäpp bättre bromsskivor än ex det billigaste ridex och köpa ex brembo om man inte är medveten om att man är sopsämst på att bromsa så skivorna rostar ändå bort, köp det billigaste, man får ändå byta till nästa år,

Men de är mina 2 cent!

Kan hålla med, men oftast för en enkel kostnad så kan man välja flera alternativ och de som ej passar kan man skicka tillbaka. Mitt ex är hur enkelt och smidigt jag har haft med MisterAuto är jag aldrig haft bekymmer med just returer. Och där har jag handlat massor.... riktigt massa!

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
1 juni 2020 · 933 Inlägg

axxet skrev:
Skulle ALDRIG falla mig in betala DYRT för sånt jag kan göra själv..
T o m "runthörnet" meken har börjat roffa åt sig när dom ser en gammal skröplig gubbe, lilla  MIG alltså..
Dom tror väl att eftersom jag kommer och bara vill ha en prisuppgift så är det bara till att klämma till med en bra summa så dom får lite extra till fikan..
Nä, jag svettas gärna lite extra på plattan och svär lite osande eder men  slipper betala deras förbenade överpris..
Jag trodde i min enfald att byta en detalj med totalt 4 skruvar med tillhörande muttrar BARA skulle kosta 400 totalt.., ja ni vet vem runt hörnet är..
Jobbet ovan var ju en bagatell med en mutterknack och skulle ta högst en kvart.
Men dom ville vigga mig på en tusenlapp..

Sen F Ö, så köpte jag 2 st dämpare från tyskland billigt a 500kr /st och monterade själv.
Det är några år sedan och dom håller ännu..
1 ny kostar vä'l ca 2000 här och sen tillkommer montering..sad

Just när det gällt verktyg så är eBay rena guldgruvan.. köpte samma verktyg ifrån känd märke och med frakt hamna man på knappt halva kostnaden med frakt vilket är otroligt.

Men är det så man måste ha det inom väldigt kort tid så har man inget val men kan man vänta och planera sina jobb är där fasansfulla pengar att spara

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Slim
2 juni 2020 · 340 Inlägg

Det enkla svaret är att det går att köpa märkesdelar billigt om man handlar på rätt ställe online. Samma Bilstein hjullager till min E90 kostar 1100kr på Skruvat och 2000kr på Mekonomen. Det går att hitta billigare från exvis Autodoc eller annan ur den klanen, men om du läser lite om erfarenheter så är inte alla nöjda och fått Starkvaror istället för det de beställt osv...

Skruvat är inte direkt felfria och det finns säkert andra bättre sajter, men redan där sparar man en del pengar.

torsen
2 juni 2020 · 7 189 Inlägg

En kompis till mig som har en Mekonomenbutik i centrala Stockholm medverkade i ett SVT-program om bilreservdelar.
Där påvisade han att vissa av hans Mekonomendelar var exakt samma som de delar som såldes som originaldelar i AUDI/VW-förpackningar.
Även andra "piratdelsdistributörer" säljer originaldelar i egen förpackning.
Finns inte så många tillverkare av vissa bildelar.
I fallet med AUDI/VW-delarna så hade man inte ens bemödat sig om att slipa bort AUDI/VW-loggan.
Men visst finns det mindre noggranna tillverkare som prutar på kvaliteten och funktionen för att få ett lägre pris och därmed högre profit.
Själv är jag skeptisk till vissa "Kinadelar" - kul-och rullager t ex.
Söker alltid SKF-lager i första hand och betalar gärna för den kvalitén.
I första hand SVENSKA lager, haha.

Vita_Vargen
2 juni 2020 · 1 280 Inlägg

Mekster är ett ganska nytt alternativ som mekonomen står bakom. Deras försök att konkurrera med dom nya lågprissidorna. Har beställt där och de har fungerat bra. Jag föredrar dock bildelar24

Cuefa Ain't no place like home...
2 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Har köpt en hel del grejer direkt från eBay, och lite från Autodoc.
Man får som regel vad man betalar för - tar du det billigaste får du det billigaste. Man kan gå upp några snäpp - t.ex inte köpa kamremssats från fabrikat X utan lägga till 2-300kr och få en SKF kamremssats.
Men visst finns det pengar att spara.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Mekster är ett ganska nytt alternativ som mekonomen står bakom. Deras försök att konkurrera med dom nya lågprissidorna. Har beställt där och de har fungerat bra. Jag föredrar dock bildelar24

Har faktiskt beställt flera gånger från mekster och har inte upplevt något "klydd" alls..
Så dom är faktiskt ett MYCKET bra alternativ om man vill slippa de dyra leverantörerna i inlandet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hilmer
2 juni 2020 · 1 771 Inlägg

axxet skrev:

Vita_Vargen skrev:
Mekster är ett ganska nytt alternativ som mekonomen står bakom. Deras försök att konkurrera med dom nya lågprissidorna. Har beställt där och de har fungerat bra. Jag föredrar dock bildelar24

Har faktiskt beställt flera gånger från mekster och har inte upplevt något "klydd" alls..
Så dom är faktiskt ett MYCKET bra alternativ om man vill slippa de dyra leverantörerna i inlandet..

Har beställt därifrån 1 gång och det är tveksamt om det blir fler gånger, det tog drygt en månad att få hem delarna trots att det var delar som skulle finnas i lager.
De bemödade sig inte ens om att uppdatera oss om nya leveransdatum förrän drygt en vecka efter ursprungligt leveransdatum, därefter kom det däremot nästan dagligen mail där dom sköt fram leveransen hela tiden.
Dom har ett bra sortiment, men tyvärr urusla på att leverera.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2020 · 13 644 Inlägg

Hilmer skrev:

axxet skrev:

Vita_Vargen skrev:
Mekster är ett ganska nytt alternativ som mekonomen står bakom. Deras försök att konkurrera med dom nya lågprissidorna. Har beställt där och de har fungerat bra. Jag föredrar dock bildelar24

Har faktiskt beställt flera gånger från mekster och har inte upplevt något "klydd" alls..
Så dom är faktiskt ett MYCKET bra alternativ om man vill slippa de dyra leverantörerna i inlandet..

Har beställt därifrån 1 gång och det är tveksamt om det blir fler gånger, det tog drygt en månad att få hem delarna trots att det var delar som skulle finnas i lager.
De bemödade sig inte ens om att uppdatera oss om nya leveransdatum förrän drygt en vecka efter ursprungligt leveransdatum, därefter kom det däremot nästan dagligen mail där dom sköt fram leveransen hela tiden.
Dom har ett bra sortiment, men tyvärr urusla på att leverera.

polarn beställde 6st stift och det tog en jävla tid från det stället tyvärr... en så enkel sak som 6st ngk stift till en volvo och det tar tid då är det mer än illa

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Gaunten
6 juni 2020 · 4 Inlägg

Tack för alla svar hörni! Blir till att prova på lite andra leverantörer framöver.

Utmarks-Loke
6 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Jag behövde en höjdgivare till xenonljusen på en bmw och beställde från Autodoc. Den kostade ungefär en tredjedel av originalpris inklusive frakt, men såg identisk ut med den som satt på bilen. Uppenbarligen från samma fabrik, men de hade slipat bort texten med tillverkare och artikelnummer.

Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag behövde en höjdgivare till xenonljusen på en bmw och beställde från Autodoc. Den kostade ungefär en tredjedel av originalpris inklusive frakt, men såg identisk ut med den som satt på bilen. Uppenbarligen från samma fabrik, men de hade slipat bort texten med tillverkare och artikelnummer.

Mycket troligt.

Det som inte klarar kvalitets-testerna för OE sållas bort och hamnar längre ner i kvalitetsstegen.

Det som original ratar hamnar på typ Mekonomen/Autoexperten/Meca, det som de firmorna i sin tur ratar ramlar ner till t.ex Biltema, det som Biltema ratar ramlar ner ett steg till, o ett steg till, o ett steg till osv...

Till slut kan man hitta det på Ebay för 10% av vad OE-delen kostar.

Men om man förväntar sig samma kvalitet så lurar man bara sig själv.
Någonstans lär det märkas varför de där siffrorna är bortskrapade.

Sen är det ju förstås så att OE har SJUKT höga kvalitetskrav för att tillverkaren av delen ska få sätta fabrikat X stämpel på den.
Så de delarna som ramlar ner för kvalitetsstegen behöver ju inte vara skit som går sönder på 4 veckor, utan de kan gott hålla flera år.

Senast redigerat av Cuefa (8 juni 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
8 juni 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Hur vet du allt detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang