Audi A3 -16 SB 1.2 TFSI 110HK - Motorlampa lyser

filletyp
11 juni 2020 · 2 Inlägg

Hej,

Min Audi A3, årsmodell -16 har nu precis gått 4 000 mil och motorlampan började lysa gult för någon dag sedan och blir såklart orolig.

Bilen går klockrent och märker inte av några problem alls med funktionalitet eller att motorn strular eller hackar.

Var inne och felsökte bilen på min verkstad (kostar ju skjortan) igår och fick följande  av mekanikern.

https://www.bildtagg.se/bild/rsuxsjxm5f95m6erql3rpfa

Han på bilfirman släckte lampan som sagt, men efter att jag körde på motorvägen i 5 minuter så tändes lampan igen direkt. Kan absolut ingenting om bilar. Men funkar det att köra på tillsvidare, så länge man inte märker att något blir sämre? Han skriver ju att det kan vara något med att jag tankat dålig bensin. Är det ens möjligt? Tankar på INGO om det har någon betydelse för er som kan!

Ska serva bilen om 30 dagar och mekanikern sade att service + byte av lambdasonden skulle landa på runt 9 000 kronor och känns väldigt saftigt, men det är väl bara hosta upp pengarna om detta behöver åtgärdas. Tråkigt när bilen inte rullat mer än 4 000 mil...

Behöver hjälp av er proffs smile

Tack på förhand!

/Filip

Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Står det ingenstans på pappret exakt vad felkoden heter?

filletyp
11 juni 2020 · 2 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Står det ingenstans på pappret exakt vad felkoden heter?

Tyvärr inte. Tänkte att det var den som hette "0150000".. Kan som sagt inte något om bilar!

Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och den mäter att det är för lågt, bränsleblandningen är för mager. Det talar den om för motorns styrbox, så ökar den bränslemängden lite, till sonden mäter normala syrehalter och allt är bra. Fast på din bil verkar det som om styrboxen inte ökar så mycket som behövs, lambdasonden märker att det inte blir bättre och så tänds motorlampan.
Så varför ökar inte styrboxen bränsleblandningen? Antingen går det inte, för att någon komponent är trasig, eller så får den motstridiga uppgifter från någon annan givare. Därför tycker jag inte man skall byta lambdasond bara för att den mäter för mager blandning. Men nu går ju lambdasonder sönder ganska ofta, och de flesta bilar har numera två och de kanske ger motstridiga uppgifter. Därför är det lite svårt att säga något vettigt, utan att veta mer än det som står på pappret. Det där med dålig bensin kan du dock glömma, så funkar det inte.

Brådhis * Voff voff *
11 juni 2020 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och den mäter att det är för lågt, bränsleblandningen är för mager. Det talar den om för motorns styrbox, så ökar den bränslemängden lite, till sonden mäter normala syrehalter och allt är bra. Fast på din bil verkar det som om styrboxen inte ökar så mycket som behövs, lambdasonden märker att det inte blir bättre och så tänds motorlampan.
Så varför ökar inte styrboxen bränsleblandningen? Antingen går det inte, för att någon komponent är trasig, eller så får den motstridiga uppgifter från någon annan givare. Därför tycker jag inte man skall byta lambdasond bara för att den mäter för mager blandning. Men nu går ju lambdasonder sönder ganska ofta, och de flesta bilar har numera två och de kanske ger motstridiga uppgifter. Därför är det lite svårt att säga något vettigt, utan att veta mer än det som står på pappret. Det där med dålig bensin kan du dock glömma, så funkar det inte.

Man skulle ju faktiskt kunna gå så långt att man säger att det enda man egentligen vet fungerar är ju just lambdasonden i det här fallet eftersom den faktiskt gör sitt jobb och säger ifrån när värdena går utanför skalan... smile (Förutsatt att den lämnar rimliga värden förstås, är den trasig kan den ju lämna värden som är helt uppåt väggarna. Det hade som sagt varit intressant att se vilken kod som faktiskt är satt...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
11 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, det hade varit intressant att koppla bilen till en avgasanalysator, typ en sån de har på bilprovningen, och se om den verkligen går magert.

valle22 Smidd i rostigt stål
14 juni 2020 · 933 Inlägg

0150000 är ingen felkod utan ett operationsnr på en Arbetsorder ifrån VAG gruppen. Känner igen den efter nästan 20 år inom VAG.

Bil ifrån 2016 gäller inom avgasgaranti lagen som är 5år eller max 8000mil, är felet avgasreleterade delar så är det ingen kostnad för dig

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
14 juni 2020 · 933 Inlägg

Såg även i hörnet på din bil du har en mätarställning på 4000mil vilket den går på avgaslagen, bara att åka tillbaka och de åtgärdar det åt dig

Dåligt bränsle? Njaaa det är faktiskt rekommenderat att köra på 98 oktan och det blir inte mer kostnad i längden än 95okt, det är mitt råd

Senast redigerat av valle22 (14 juni 2020)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Brådhis * Voff voff *
14 juni 2020 · 10 277 Inlägg

valle22 skrev:
Såg även i hörnet på din bil du har en mätarställning på 4000mil vilket den går på avgaslagen, bara att åka tillbaka och de åtgärdar det åt dig

Dåligt bränsle? Njaaa det är faktiskt rekommenderat att köra på 98 oktan och det blir inte mer kostnad i längden än 95okt, det är mitt råd

Just ja, TFSI-motorerna (och deras nära släktingar) anges ju faktiskt av tillverkaren att dom ska ha 98 oktan om jag minns rätt. Kan det vara det som mekaniker fumligt försöker skriva i trådskaparens felsökning?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
14 juni 2020 · 4 250 Inlägg

hoppas på att valle22 har rätt och det är nått avgasrelaterat men det borde inte vara på en så lågmilad bil. Men det är också en tfsi så ja är lite rädd att det kan vara nått annat också kanske nått mer allvarligt. Be mekanikern att få ut felkoden då kan man vara lite säkrare på vad det är annars skulle ja byta mek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang