Extraljustråden för Halogen

Caprice77
14 juni 2020 · 102 Inlägg

En  tråd för oss som gillar halogen och av olika skäl inte vill ha xenon eller LED, det kan vara att man tycker att det blir för mycket kablar, att halogen är enkelt att underhålla eller att på just just på din bil passar bara halogen.

Myhran
14 juni 2020 · 452 Inlägg

Mina ord i den debatten är att man inte skall blanda ljusfärger,
Har man halogen på halvljus/helljus skall man ha halogen extraljus,
Har man led/xenon på bilen skall man ha led/xenon extraljus,

Dock börjar marknaden för halogen bli något snäv när man skall köpa nytt smile

Med vänlig hälsning,

Nybergrobin
14 juni 2020 · 2 377 Inlägg

frågan är varför man skulle vilja ha halogen idag? big_smile

Myhran
14 juni 2020 · 452 Inlägg

Nybergrobin skrev:
frågan är varför man skulle vilja ha halogen idag? big_smile

Det finns många bilar som har halogen fortfarande som standard halvljus, då skall man enl min åsikt inte blanda detta med att ha led/xenon extraljus. Man får ont i huvudet av detta!

Brådhis * Voff voff *
14 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Sedan kan det även vara så att man föredrar att köra med halogen-ljuset pga dess varmare färgton. Som jag tex... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MammDiin
14 juni 2020 · 2 016 Inlägg

Inget fel i sig med halogen förutom strömförbrukningen och värmen (som i och för sig är en fördel när det snöar, när xenon och led blir som ett arbetsljus och lyser 100 meter).

Går bra att blanda olika ljustemperatur så länge som ljusbilden inte skiljer alltför mycket eller det blir alltför tydlig gräns mellan färgerna.

Kör själv med tre stycken NBB 225 fjärr där jag har halogen i mitten och värsting xenon på sidorna. Funkar hur bra som helst när ljusbilden är rätt så identisk. Och på vintern en ledramp på taket och alla har sina fördelar.

Fördelen med Led är väl främst att det lyser fullt direkt till skillnad från xenon.
Fördelen med xenon är väl främst om man vill se långt, för LED som lyser långt är dyrt än så länge.
Halogen är som sagt bra om man vill se något när det snöar. Det finns i och för sig Led med värmeslingor och liknande så de inte snöar igen.
Sen har halogen bäst färgåtergivning vilket är fördel.
Sen så är jag lite som Brådhis och vill ha varmare ljus och därför kör med 4300K xenon och ledrampen är 4500K.

Hade gärna sett ledramper/ledextraljus med 4000K eller lägre färgtemperatur och hög CRI men misstänker det kan dröja när de inte ger lika imponerande lumen siffror att skryta med och lite sämre effektvitet. Eller det kanske finns och det bara är jag som är lite borta?
Finns ju en hel del såna alternativ när det gäller ficklampor och pannlampor iallafall så man tycker ju extraljus tillverkarna borde se över möjligheterna också.

Håller med Myhran att det kan bli lite konstigt om man exempelvis har halogen helljus och 6000K extraljus och man tydligt ser färgskillnaderna när man kör.

Myhran
14 juni 2020 · 452 Inlägg

MammDiin skrev:
Inget fel i sig med halogen förutom strömförbrukningen och värmen (som i och för sig är en fördel när det snöar, när xenon och led blir som ett arbetsljus och lyser 100 meter).

Går bra att blanda olika ljustemperatur så länge som ljusbilden inte skiljer alltför mycket eller det blir alltför tydlig gräns mellan färgerna.

Kör själv med tre stycken NBB 225 fjärr där jag har halogen i mitten och värsting xenon på sidorna. Funkar hur bra som helst när ljusbilden är rätt så identisk. Och på vintern en ledramp på taket och alla har sina fördelar.

Fördelen med Led är väl främst att det lyser fullt direkt till skillnad från xenon.
Fördelen med xenon är väl främst om man vill se långt, för LED som lyser långt är dyrt än så länge.
Halogen är som sagt bra om man vill se något när det snöar. Det finns i och för sig Led med värmeslingor och liknande så de inte snöar igen.
Sen har halogen bäst färgåtergivning vilket är fördel.
Sen så är jag lite som Brådhis och vill ha varmare ljus och därför kör med 4300K xenon och ledrampen är 4500K.

Hade gärna sett ledramper/ledextraljus med 4000K eller lägre färgtemperatur och hög CRI men misstänker det kan dröja när de inte ger lika imponerande lumen siffror att skryta med och lite sämre effektvitet. Eller det kanske finns och det bara är jag som är lite borta?
Finns ju en hel del såna alternativ när det gäller ficklampor och pannlampor iallafall så man tycker ju extraljus tillverkarna borde se över möjligheterna också.

Håller med Myhran att det kan bli lite konstigt om man exempelvis har halogen helljus och 6000K extraljus och man tydligt ser färgskillnaderna när man kör.

Och inte prata om när man går ner på sitt halogen halvljus, från det vita ”fina” ljuset och så har man ett stearinljus framför sig,
Jag blir otroligt trött i huvudet av att köra bilar som blandar halogen- xenon/led

Med vänlig hälsning,

MammDiin
14 juni 2020 · 2 016 Inlägg

Myhran skrev:

MammDiin skrev:
Inget fel i sig med halogen förutom strömförbrukningen och värmen (som i och för sig är en fördel när det snöar, när xenon och led blir som ett arbetsljus och lyser 100 meter).

Går bra att blanda olika ljustemperatur så länge som ljusbilden inte skiljer alltför mycket eller det blir alltför tydlig gräns mellan färgerna.

Kör själv med tre stycken NBB 225 fjärr där jag har halogen i mitten och värsting xenon på sidorna. Funkar hur bra som helst när ljusbilden är rätt så identisk. Och på vintern en ledramp på taket och alla har sina fördelar.

Fördelen med Led är väl främst att det lyser fullt direkt till skillnad från xenon.
Fördelen med xenon är väl främst om man vill se långt, för LED som lyser långt är dyrt än så länge.
Halogen är som sagt bra om man vill se något när det snöar. Det finns i och för sig Led med värmeslingor och liknande så de inte snöar igen.
Sen har halogen bäst färgåtergivning vilket är fördel.
Sen så är jag lite som Brådhis och vill ha varmare ljus och därför kör med 4300K xenon och ledrampen är 4500K.

Hade gärna sett ledramper/ledextraljus med 4000K eller lägre färgtemperatur och hög CRI men misstänker det kan dröja när de inte ger lika imponerande lumen siffror att skryta med och lite sämre effektvitet. Eller det kanske finns och det bara är jag som är lite borta?
Finns ju en hel del såna alternativ när det gäller ficklampor och pannlampor iallafall så man tycker ju extraljus tillverkarna borde se över möjligheterna också.

Håller med Myhran att det kan bli lite konstigt om man exempelvis har halogen helljus och 6000K extraljus och man tydligt ser färgskillnaderna när man kör.

Och inte prata om när man går ner på sitt halogen halvljus, från det vita ”fina” ljuset och så har man ett stearinljus framför sig,
Jag blir otroligt trött i huvudet av att köra bilar som blandar halogen- xenon/led

Med vänlig hälsning,

Är väl också lite problem med att det är spänningsfall eller gjort så att lamporna ska hålla längre vilket leder till sämre ljus med halogen. Får de 14 volt så lyser de helt bra och har lite högre färgtemperatur jämfört med under 13 volt vid lampan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang