Lack och miljö

cykelgarage
12 juni 2020 · 3 Inlägg

Hej på er.
Jag har så smått börjat reparera småskavanker i lacken på mina cyklar. Vad det lider tänkte jag även lacka ramar från grunden. Jag skulle vilja använda så miljömässigt snälla färger som möjligt, men tycker att det är svårt att hitta närmare information om detta. Finns det några här på forumet som skulle kunna hjälpa mig? Vilka val av lacker bör jag göra? För och nackdelar och så vidare.

jaka54
12 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Lacka/Måla med vad då?  Pensel?, Sprayburkar? Eller kompressor/sprutpistol?
Alla cykelramar är sprutlackearde med två-komponentsfärger eller pulverlackade.
Pulverlackering kan du inte göra själv utan måste lämna till en firma som kan sånt.
Funderar du på att sprutlackera med 2komponents bil färger (giftiga) så behöver du förutom kompressor (Minst 25lit tank ) och sprutpistol och en del annat smått och gott,  ha någonstans att hålla till. Utomhus går bra på garageuppfarten/tomten  under sommartid (Minst 18grader varmt).
Ska du däremot penselmåla så funkar 2-komp båtlacker av polyuretan (också giftiga).  Sprayburkar av typ "Duplicolor" funkar bra men även här måste man lägga på sprutspackel för att få en bra yta (Gäller vid all lackering).
Så "miljövänligt" (vad du nu menar med det? ). Vattenbaserade färger finns på alla färgaffärer men dessa 1-komponentsfärger (ingen härdare) är gjorda för innomhus bruk och inte avsedda för att användas utomhus , även om de naturligtvis kan användas där. Frågan är vilken finnsish och hållbarhet du vill ha på ramarna. Vill du ha spegelblank finnish som håller i decenier , som på en bil ? Då är det sprutmålning med 2-komponents billacker som gäller eller (lite sämre) använda sprayfärg som "Duplicolor eller lämna in för pulverlackering eller lämna in ramarna till en profesionell billackerare (som lackar med 2-komp billacker). Vattenbaserade färger skulle jag aldrigt ens fundera på att använda på en cykelram.

Senast redigerat av jaka54 (12 juni 2020)

zzr9409209
13 juni 2020 · 716 Inlägg

Är vattanbaserade basfärger på bilar,vet inte om det finns vattenklarlack än..Jag har målat vattenbas på bussar,men tar en evighet att torka innan man kan klarlacka, om man inte har lackbox...

Senast redigerat av zzr9409209 (13 juni 2020)

jaka54
13 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Billackerarna (inte alla ) använder i dag vattenbaserad basfärg (sprutas på) och sprutar sedan på 2-komp klarlack (giftig).
Någon vattenbaserad klarlack som kan användas av hobbyfolk finns inte.
Så mitt råd ovan kvarstår.

zzr9409209
13 juni 2020 · 716 Inlägg

Jo,jag vet,har varit lackerare  sedan-76.

Senast redigerat av zzr9409209 (13 juni 2020)

husseman
13 juni 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, sticka en överdrags "lack kofta" till biken... sånt fixar alla miljömuppar. Helst av garn som luktar svett o brunt o grönt blir nog fint. Sen kan du skryta bland mp stollarna. Tänk på att olja till kedjan (miljövidrig) går att ersätta med nån rapshistoria..så får du äkta mögel på kedjan oxå.
Lycka till../husse

cykelgarage
14 juni 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar, och ursäkta min långsamma reaktion. Jag har haft fullt upp med att sticka lackkoftor till mig och alla mina ägodelar. För att svara husseman, så är mitt miljöintresse mest av egoistisk art. Att använda färger som smutsar ner mer än nödvändigt, om det nu finns bättre alternativ, är ju lite som att kissa (eller för all del bajsa) i sitt eget badvatten. Om du för övrigt är intresserad av att smörja kedjan med mer miljövänliga substanser, så finns det några att välja på. En del är ganska dåliga, medan andra faktiskt presterar bättre än de konventionella. Hör av dig för mer utförlig rapport.

Vattenbaserade lacker låter intressant. Jag har förstått att förfaringssättet är något annorlunda. Hur varmt behöver det vara vid torkning? Vad mer ska man tänka på?

Givetvis förstår jag att det kanske inte alls går att lacka utan negativa effekter på omgivningen. Möjligen är det så att proffsen kan hantera avfall och ångor i mer slutna system än vad hemmafixare kan. I så fall får jag väl överlåta arbetet åt dem. Men jag skulle, som tidigare nämnt, gärna vilja sätta mig in mer i ämnet, och gissar att det finns mycket kunskap att hämta i detta forum.

jaka54
14 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Du kan köpa vattenbaserade 2-komp billacker hor närmsta billackerare. Priset är nog i paritet med vad 2-komp acryllacker kostar dvs ca 1000-1500kr litern men...
Vattenbaserade lacker behöver ultraviolet ljus (har för mig )för att "torka" snabbt.

cykelgarage
15 juni 2020 · 3 Inlägg

Tack. Kollar upp det med lokal lackerare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang