Stor oljeläcka Volvo xv70 -07

Prinsessanx
14 juni 2020 · 1 Inlägg

Hej! Har en Volvo xc70 -07 D5.

Kort version: Oljelampan skrek när jag körde, stannade stabbt och öppnade motorhuven och det var olja exakt överallt, utom under motorkåpan. Har startat den efteråt, det droppar bara nu, men hittar inte vart. Det verkar ju ha varit ett rejält tryck när det hände. Tankar?

Lång version: Åkte hem från jobbet. Den gula oljelampan började lysa och sa ”kontrollera oljenivå vid nästa stopp”. Hade ca 1 mil kvar och tänkte att det kan jag kika på hemma. Bytte olja bara 3 veckor tidigare så jag tänkte att det inte kunde vara något akut. Efter ca 300 meter börjar den röda oljelampan att lysa och sa ”låg oljenivå, stäng av motorn”. Körde snabbt in till kanten och stannade. (Läs korta versionen). Har varit med min bil till en privat verkstad där han kollade vevhusventilationen men sa att det lät ganska bra. (Han varvade som fan). Lämnade den där och efter 1,5 vecka ringer jag och frågar hur det går och han svarar ”du kan hämta bilen, jag vet inte vad som är fel och den har troligtvis skurit på en cylinder”. Efter det har den bara stått hemma. Jag är inte så kunnig så har ej kollat själv. Tänkte höra här vad ni tror och vad det kan landa på för summa? Har redan kikat på ny motor om det är vad som krävs. //inte rik

Brådhis * Voff voff *
14 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Prinsessanx skrev:
Hej! Har en Volvo xc70 -07 D5.

Kort version: Oljelampan skrek när jag körde, stannade stabbt och öppnade motorhuven och det var olja exakt överallt, utom under motorkåpan. Har startat den efteråt, det droppar bara nu, men hittar inte vart. Det verkar ju ha varit ett rejält tryck när det hände. Tankar?

Lång version: Åkte hem från jobbet. Den gula oljelampan började lysa och sa ”kontrollera oljenivå vid nästa stopp”. Hade ca 1 mil kvar och tänkte att det kan jag kika på hemma. Bytte olja bara 3 veckor tidigare så jag tänkte att det inte kunde vara något akut. Efter ca 300 meter börjar den röda oljelampan att lysa och sa ”låg oljenivå, stäng av motorn”. Körde snabbt in till kanten och stannade. (Läs korta versionen). Har varit med min bil till en privat verkstad där han kollade vevhusventilationen men sa att det lät ganska bra. (Han varvade som fan). Lämnade den där och efter 1,5 vecka ringer jag och frågar hur det går och han svarar ”du kan hämta bilen, jag vet inte vad som är fel och den har troligtvis skurit på en cylinder”. Efter det har den bara stått hemma. Jag är inte så kunnig så har ej kollat själv. Tänkte höra här vad ni tror och vad det kan landa på för summa? Har redan kikat på ny motor om det är vad som krävs. //inte rik

Du får nog börja med att byta verkstad och/eller be någon som kan bilar titta på den. Den där verkstaden lät ju inte som nå´n höjdare... Hoppas dom iaf inte tog betalt för "ingenting".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
14 juni 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Oljan kan inte komma från mer än två håll, från oljelocket på ventilkåpan eller att vevhusventilationens slang sprack.
Jo det det kan vara att vevstaken gick igenom blocket men det det måste du ha sett?!

zzr9409209
15 juni 2020 · 716 Inlägg

Oljan kan även tryckas ut ur packboxar,om vevhusventilationen är tät..märklig verkstad för övrigt..

Hilmer
15 juni 2020 · 1 778 Inlägg

På åtminstone de äldre D5orna (vet inte ifall det är samma motor på de nyare) så sitter det en plugg i blocket bakom svänghjul/startkrans som kan åka ur och orsaka stort läckage och stor spridning eftersom det slungas runt av svänghjulet, men det skulle i så fall begränsa oljespillet till de undre delarna av motorrummet.
Eftersom den nyligen är servad så hade jag kontrollerat att oljefilter mm tätar som det ska eftersom o-ringen ibland kan hamna snett.

motorraZ
15 juni 2020 · 578 Inlägg

Har detta upp kommit efter service ?
Vanligt att folk spänner oljefiltret för hårt på dessa och spräcker lock och hus som är i plast

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang