Hyundai i30 -14, missljud framvagn

dakdowld
20 april 2020 · 3 Inlägg

Hej,

Jag har ett problem med min Hyundai i30 -14. Har letat runt men inte kunnat diagnostisera felet. Om någon här kan lyckas bättre vore det uppskattat!

Det är ett missljud i framvagnen. Som jag tycker det verkar så hörs ljudet mest när man är i utförsbacke och bromsar samt svänger. I ljudfilen nedan gör jag just det, i slutet av filen är bilen nere i gångfart. Ibland ligger ljudet kvar ett tag efteråt, även vid acceleration rakt fram. Ljudet uppstår inte alltid så det är svårt att exakt ringa in problemet.

Någon som har en idé?

Har laddat upp en kort ljudfil på adressen nedan:

https://sndup.net/3cf5/Hyundai+i30.mp3

Mvh

temps
20 april 2020 · 5 Inlägg

En drivknut möjligen, kanske den yttre. Låter det även när du frikopplar och släpper gasen eller slutar ljudet tvärt då?

kunghippe
20 april 2020 · 197 Inlägg

Kan va 3 saker tror jag .
1 slut på bromsbelägg
2 hjullager
3 drivknut men brukar vara knackande då

Volvo 740 (1986)
dakdowld
21 april 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar temps och kunghippe!

Jag har varit ute och testat igen nu. Det är ingen skillnad när jag kopplar ur utan ljudet fortsätter oförändrat. Det verkar som att det framkallas av kraftig inbromsning. Sedan ligger det kvar ett tag efteråt och det förstärks även av att man svänger.

Vad jag kan se är bromsbeläggen OK.

Hjullager kan jag inte kontrollera så kanske är nästa steg att ta sig till en verkstad.

kunghippe
21 april 2020 · 197 Inlägg

Försök kolla bromsbelägget på insidan har glidbultarna vid oket satt sig eller går trögt så kan ja nästan garantera dig att bromsbelägget på insidan är slut och det du ser på utsidan är fint. Nästan säker på det med hur du beskriver problemet andra gången . Skruva av hjulet och vrid på ratten och försök se

Volvo 740 (1986)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 april 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, för 17, kolla beläggen först..
PÅ en verkstad blir du avhändad en 1000lapp direkt innan dom ens börjat..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
dakdowld
20 juni 2020 · 3 Inlägg

Liten återkoppling. Bytte bromsbelägg fram och även skivorna som inte var så bra skick som jag först trodde... Kört nu ett par veckor och ljudet har helt och hållet försvunnit! Så stort tack för alla svar! Hoppas även tråden kan hjälpa nån annan framöver. Ljudfilen finns kvar ungefär 1.5 år iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang