Taklucka Volvo S60 -01 slutat fungera

Spexxarn
30 juni 2020 · 89 Inlägg

Hej!

För ett par dagar sedan råkade min bror dra ner larmsensorn som sitter i taket (den satt löst).

Hur som helst, när jag tryckte tillbaka den på plats så slutade takluckan att fungera. Den har alltså fungerat felfritt fram tills dosan föll ner.

Jag har kollat alla säkringar till kupén och de är hela och fina.
Jag var på skroten och fick tag på en ny larmsensor, fick testat den för att se om det löste problemet, men icke.

Efter lite ytterligare läsning så har jag stött på trådar där man pratat om att sirenen kan slå ut takluckan. Detta är ett nytt område för mig och förstår heller inte sambandet mellan de två komponenterna?
Någon skrev även där att det kan vara batterierna till sirenen som är kass och att man kan koppla ut dem och larmet ska då fungera ändå. Tydligen så är batterierna "backups".

Någon här som har lite idéer om vad problemet kan vara och/eller om ni banar in på sirenen med?
Om så är fallet, är det klurigt att få bort?

Tack på förhand!

Mvh

Senast redigerat av Spexxarn (30 juni 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2020 · 4 917 Inlägg

El är inte lätt för den oinvigde, men har man kunskapen att kunna mäta med mätinstrument så ska det inte vara så svårt att komma fram till var felet ligger.
Förmodligen är det ett simpelt kabelbrott som brodern åstadkom.
OM han är oskyldig till felet så borde man kolla/mäta på trådarna som går till luckan.
Man kan dra lite försiktigt i trådarna och se om det är någon som är lös till att börja med..

Är man då på det klara med vad för spänning som krävs för luckan, så kan man ju spänningssätta på relevant ställe för att kolla funktionen..
Är det 12 volt så är det bara till att prova..

Senast redigerat av axxet (30 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Spexxarn
30 juni 2020 · 89 Inlägg

axxet skrev:
El är inte lätt för den oinvigde, men har man kunskapen att kunna mäta med mätinstrument så ska det inte vara så svårt att komma fram till var felet ligger.
Förmodligen är det ett simpelt kabelbrott som brodern åstadkom.
OM han är oskyldig till felet så borde man kolla/mäta på trådarna som går till luckan.
Man kan dra lite försiktigt i trådarna och se om det är någon som är lös till att börja med..

Är man då på det klara med vad för spänning som krävs för luckan, så kan man ju spänningssätta på relevant ställe för att kolla funktionen..
Är det 12 volt så är det bara till att prova..

Såg inget synligt kabelbrott när jag kikade. Ska köpa en ny multimeter imorgon och testa mig fram ändå för att vara säker. Återkommer smile

Tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang