Golf 1,4 tsi 2010, äcklig lukt i coupen och trött motor

stifty
8 maj 2018 · 87 Inlägg

Hejsan
Ska försöka förklara så kort jag kan.

Har en Golf 1,4 tsi från 2010. Gått 12k mil.
Regnr : LCA179
Började med att den drack mycket kylarvätska ganska rejält.
Då dömde autoexprrten ut vattenpumpen och den byttes, problemet kvarstod veckorna efter detta.

Då kontakta jag en annan bilmekaniker som menade på att de var topplockspackningen som var körd, och han bytte det och kollade in så cylindrarna såg bra ut osv gjorde en översyn.

Två veckor efter denna reparation kontaktar vi han igen för våra nuvarande symptom då säger han ” Det är EGR-ventilen som behövs bytas ut, antingen köper ni en begagnad från skruvat/bildelsdatabasen eller beställer en ny.

Då började jag forska efter att hitta en EGR-Ventil till min bil, till min stora förvåning så hittar jag inte på någon alls inte på någon sida provat ett tio tal, fanns dock drösvis med EGR-Ventiler till 1,6 flexifuel och 2,0 fsi osv men ingen till min 1,4 tsi, då började jag nu undra om de verkligen existerar en EGR ventil på bilen eller om den heter något annat på denna bilmodell?
Och om just denna EGR-ventil verkligen kan vara orsaken på alla dessa symtom eller om de är något annat med katten eller något?

Och nu är vi här, dessa är symptomen på bilen i dagsläget:
*Äcklig lukt i coupen kommer efter en stund svårt att förklara lukten men luktar typ brändplast eller giftigt typ.
*motorn är orkeslös och kan inte alls ligga på samma varvtal och hastigheter som tidigare.
* I en del rondeller man stått i kan svartrök uppstå.

Känner mig väldigt förvirrad nu efter alla turer,
Tacksam för lite assistans härifrån ❤️

Senast redigerat av stifty (8 maj 2018)

spillolja
8 maj 2018 · 4 014 Inlägg

EGR-ventil finns inte på denna motormodell  om det är en CAXA
läs av felkoder, skulle kunna vara laddtrycksregleringen som inte lirar med längre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stifty
8 maj 2018 · 87 Inlägg

Nej precis tyckte de var märkligt när man börjar söka och inte hittar någon EGR ventil överhuvudtaget till denna modell..

Har tyvärr bara en ELM 327 felläsare så vet inte om man kan lita på den.. den hittade inga felkoder idag vilket var väldigt märkligt då de uppenbarligen är något som inte stämmer

spillolja
8 maj 2018 · 4 014 Inlägg

Hmm,  ELM327  va bra, då är det läge att titta på livedata för att se om dessa är rimliga

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stifty
8 maj 2018 · 87 Inlägg

Kan laddtrycksregleringen ge dessa symtom med den konstiga lukten i coupen och orklösheten?

Vilket program/app bör man köra ELM327 med? Litar inte riktigt på den appen jag har nu, har iPhone så får helst finnas på appstore men kan även plugga in datorn om de finns bättre program för PC.

Finns de några referensvärden att gå efter när man kikar på livedatan?

Stort tacksam för alla svar jag kan få

spillolja
8 maj 2018 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stifty
8 maj 2018 · 87 Inlägg

Stort tack, ska ladda hem och peta in datorn imorgon bitti, men det är livedata man vill se för att se hur maskinen ter sig iaf?
Om de är laddtrycksregleringen är de laddtryckssensorn man byter då?
Om de skulle vara där felet ligger alltså.

spillolja
8 maj 2018 · 4 014 Inlägg

Eller så kärvar vastegateventilen, och katalysatorn måste tas bort för att det ska fixas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stifty
8 maj 2018 · 87 Inlägg

Okej perfekt nu har man lite mer att gå på ifall man får felkoder på laddtrycket osv, ska bli spännande att se, känns ju inte omöjligt att de har med detta att göra faktiskt smile

stifty
9 maj 2018 · 87 Inlägg

Jag har kikat lite på en del youtube klipp med folk som haft problem med wastegaten som inte lyfter och släpper fullt i sina ändlägen. Tänkte göra ett första test att rengöra armen först så den har rätt förutsättningar för att gå fullt.
Vad bör man använda för rengöringsmedel och vad bör man använda för olja/fett för att smörja upp armen?

spillolja
9 maj 2018 · 4 014 Inlägg

ta isär och gör rent, använd kopparpasta

för att få bort katten så kan man lossa dom 3 skruvarna som håller AC-pumpen ca 1/2 cm för att lättare får ut katten när den tas ut uppeifrån

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
stifty
10 maj 2018 · 87 Inlägg

Uppdatering:
Skickade i ELM327 utan några felkoder.
Dock supportade inte programmet eller bilens ECU att kontrollera katasylatorn eller EGR systemet för där stod de bara ej kontrollerat.  Eller så är de fel på de prylarna.
Men vågar inte köra bilen sen han bytit topplockspackningen han måste ha gjort någonting fel för dels så ser man olja vid skarven vid toppen runt om, vet ej om de varit där redan innan han bytit topplocket eller om de kommit sen jag körde hem bilen ifrån hans verkstad.
Sen är de även synlig olja vid turbon typ.
Så misstänker att han antingen inte fått de tätt när han bytit topplockspackningen därav de smygande läckaget i topplocksskarven eller så har han missat något när han montera tillbaka allting för de ryker även lite smått när man står med bilen på tomgång och gasar lite så antagligen olja nånstans där de inte borde vara olja...
Lär behöva bärga bilen till någon VW verkstad... tyvärr finns ju bara Möller bil i Uppsala som meckar VW.. och de har första lediga tid i slutet på juni.

Någon med några förslag på verkstäder i Uppsala som kan VW?
Eller på vad man kan kika på? Hade ju varit lugnt om man visste att de gick att köra bilen trots att de ryker lite.
Så svårt att veta när man inte får några felkoder men ändå är maskinen som den är...

spillolja
9 juli 2020 · 4 014 Inlägg

Forsätter i denna tråd:
jag har under årets gång haft en mindre kylväskeförlust, innan jag for på semester så hittade jag felet
det var kylningen för laddluften som sitter i insuget som läckte och så ut såhär:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f7jR7bCDuJnydkP5iH05y2bImJFf9LqZIHQbZoZqnLbASXVaWkdLo3vS3vFEogKsQqQC-pij3-GD8QyUYRQiX2Hph9ovcFauUpP5EMsCmIfbpw5lsf7IU_HpRA0ZmhfVCmBwizECl4mZf9Srx9DHYR=w1247-h912-no?authuser=0
dett upptäcktes genom att skruva bort MAP-sensorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang