Tjena! Har problem med min b230f -87. Jag får gnista ibland men ytterst sällan. Oftast kommer gnistan precis i början när jag försöker starta och ibland efter ett tag när jag försökt starta. Har gnista från startmotorn. Har bytt tändstift, fördelarlock, testat andra tändkablar, och kollat över rotorn men är likadant efter jag bytt dessa saker. Vad skulle det kunna vara?
Då ligger väl tändspolen nära tillhands..eller kondensatorn..
Kondensator finns inte på 87:orna, det är brytarlöst system. Men tändspolen är väl en tänkbar kandidat, även om jag nog tror mer på hallgivaren i fördelaren. För det är väl system lh2.2 på bilen?
Då ligger väl tändspolen nära tillhands..eller kondensatorn..
Kondensator finns inte på 87:orna, det är brytarlöst system. Men tändspolen är väl en tänkbar kandidat, även om jag nog tror mer på hallgivaren i fördelaren. För det är väl system lh2.2 på bilen?
Finns det inte något sett att kolla om hallgivaren är trasig? Något med att varvräknaren ska röra på sig lite när man försöker starta, eller har jag bara drömt det?
Det går att mäta hallgivaren med multimeter, men tyvärr minns jag inte vilka värden den ska visa... Är det en 740 eller 240? För i 240 går varvtalssignalen direkt från tändspolen, så varvräknaren borde gå oavsett om hallgivaren är kass eller inte. I 740 är jag lite osäker på hur det fungerar men det borde vara samma på lh2.2
Det går att mäta hallgivaren med multimeter, men tyvärr minns jag inte vilka värden den ska visa... Är det en 740 eller 240? För i 240 går varvtalssignalen direkt från tändspolen, så varvräknaren borde gå oavsett om hallgivaren är kass eller inte. I 740 är jag lite osäker på hur det fungerar men det borde vara samma på lh2.2
Det är en 740, men när jag har hallgivaren urdragen så får den ingen gnista från tändspolen men när jag har den inkopplad får jag gnista där. Skulle det fortfarande kunna va hallgivaren då?