Oljetrycksvarning VW Golf 5 1.6 bensin modellår 2009

Peand5
14 juli 2020 · 2 Inlägg

Hej! Är nybliven medlem på Garaget och undrar om det finns tips eller hjälp med ett problem hos en av våra bilar. Vår Golf larmade igår med röd oljetryckslampa och larmsignal. Larmet kommer när varvtalet går över ca 3000 rpm och försvinner när varvtalet sjunker ned mot tomgång. Om motorn går på tomgång kommer inget larm. Olja finns i motorn och oljebyte är gjort för 1,5 år sedan/1000 mil. Jag märker inga oljud eller symptom bortsett från varningen med lampa/larmsignal. Bilen har gått ca 20 000 mil. Är det någon som känner igen problemet och vet vad det kan vara? Tack på förhand!

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Oil sludge? Det var ett problem på VAG att oljan med tiden torkade ut och stelnade på ytorna inuti motorn och blev till "flak" som kunde lossna och sugas fast mot oljepumpens sil. Då fick man lågt oljetryck när för lite olja kunde passera vid sidan av flaket. 2009 hade väl de mesta av problemen upphört tror jag, men det kan ändå vara vad du råkat ut för. Störst var problemen när det hade slarvats med oljebyten, och om det var 1,5 år sedan du bytte senast verkar du inte ha varit överdrivet noga med sånt. Max ett år mellan bytena, själv byter jag två gånger om året men då kör jag ju mer också.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (14 juli 2020)

Peand5
14 juli 2020 · 2 Inlägg

Hej! Tack för svar! Nej överdrivet noga med oljebyte är vi nog ej🙈. Vi får byta olja o filter o hoppas att det löser problemet!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang