Borde turbon ha kollats vid motorbytet?

Fison
14 juli 2020 · 1 Inlägg

Hej! Jag har noll koll på motorer, men vill i stort sett bara ha ett ja, eller nej som svar på frågan (ok, lite utförligare, kanske). När vår Citroën c4 grand Picasso stannade på E4:an visade det sig bero på brusten kamrem. Motorn byttes och vi fick tillbaka bilen som därefter började ryka och läcka olja. En felsökning gjorde klart att felet satt i turbon, som alltså läckte. Jag vägrar tro på att detta bara är en slump. Det är alltså den gamla turbon som är tillbakasatt. Men man släpper väl inte ifrån sig en bil utan att testa funktionen i tillhörande delar av systemet. Att motorn läcker är ju en ganska grundläggande grej. Och motorn började tokryka efter att bilen lagt av igen, tre mil efter att vi hämtat den på verkstaden. De sa då att skälet var partikelfiltret och EGR-ventilen. Min fråga är alltså tvådelad: Kan dessa fel hänga ihop och om inte - borde inte verkstaden ha kollat så att inte bilen läckte innan de lämnade den ifrån sig.  Ber om nådiga svar på grundläggande nivå. Jag kan alltså inget om detta, är bara skeptiskt lagd!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Normalt sett så kollar man inte allt utan man byter bara det som överenskommits.
Det gäller väl alla typer av byten på maskiner.
Ska man kolla allt innan man lämnar tillbaka till kunden, så skulle det bli allt för dyrt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
viccoA
14 juli 2020 · 3 109 Inlägg

Om turbon gått sönder med oljeläckage så täpper den oljan igen partikelfilter och katalysator.
Kanske borde de kollat turbon mer noggrant (glapp radialt och axialt) men det är ingen ny bil och saker kan gå sönder.
Bara byta turbo och ev partikelfilter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang