Parkera en bil utan regskyltar?

candyweiss
11 juli 2020 · 848 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Hamilton skrev:

d-b skrev:
Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

Finns nog inget som hindrar dig från att plocka bort skyltarna men du riskerar att få bilen bortforslad om den inte går att identifiera.

Ungefär det svar jag gav i mitt första inlägg. Men det beror på vad p-bolagets uppdrag är.

Idag är det ju dessutom vanligt med P-appar och då krävs ju en regskylt, även om det inte är så i detta fallet.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
12 juli 2020 · 7 189 Inlägg

För många många år sedan såldes en anordning som gjorde det lätt att "ta med sig skyltarna" när man lämnade bilen.
Påstods medverka till mindre risk för bilstöld.
Men en arbetskamrat åkte ändå på böter, trots att bilen var parkerad enligt gällande föreskrifter.
En annan f d arbetskamrat(som också var litet udda) hade aldrig vindrutetorkarna monterade på bilen.
Han tryckte på torkararmarna vid behov = när det regnade.
Han påstod att han härigenom slapp parkeringsbotlappar!
Det senare förfarandet kan ju i alla fall inte vara olagligt!

Men varför inte montera regskyltarna i stället för att vara obstinat?
Om det inte är just det du är ute efter?
Men då får du finna dig i att ha det som du har det.

Brådhis * Voff voff *
12 juli 2020 · 10 203 Inlägg

d-b skrev:
Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

Eftersom vi inte läst varken ditt kontrakt eller dom regler p-bolaget som övervakar din plats har så är det rätt svårt att svara på...

Däremot är det rätt vanligt när det kommer till gatuparkering (kommunal...) att inga plåtar innebär bortforsling. Men det säger ju i princip ingenting om din situation...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
12 juli 2020 · 4 009 Inlägg

Trådskaparen jag ju lägga upp kontraktet här så vi får läsa, i garaget.org finns Fotoalbum för detta ändamål, men redigera bort personliga uppgifter, adress, hyresvärd etc.

först då är det lättare för oss

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
14 juli 2020 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Trådskaparen jag ju lägga upp kontraktet här så vi får läsa, i garaget.org finns Fotoalbum för detta ändamål, men redigera bort personliga uppgifter, adress, hyresvärd etc.

först då är det lättare för oss

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-44aa34563a1cebf213dbba9d14b1d664.jpg

Det är väldigt allmänt hållet.

d-b
14 juli 2020 · 504 Inlägg

Hamilton skrev:

d-b skrev:
Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

Finns nog inget som hindrar dig från att plocka bort skyltarna men du riskerar att få bilen bortforslad om den inte går att identifiera.

Riskerar? På vanligt kommunal eller statlig väg är det säkert så. På en villatomt är det säkert inte så. På vilka grunder är en gårdsparkering med krav på p-tillstånd mer som en kommunal/statlig väg än en villatomt i det här avseendet?

spillolja
15 juli 2020 · 4 009 Inlägg

Som jag tolkar avtalet så får man parkera en körbar rishög

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
16 juli 2020 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Som jag tolkar avtalet så får man parkera en körbar rishög

Exakt, och det är ju privat mark, så jag tycker man borde få ställa en bil där utan regskyltar men om jag tar fel och får bilen bortbogserad föreställer jag mig att det är dyrare än p-böter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang