6382
Sök

Audi a6 2.4 1998 laddar ej

208 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
Hej!
Har köpt en Audi A6 2.4 199 som vägrar ladda.
Köpte en begagnade generator på skroten som ska fungera och var i bra skick.
Kontrollerade även kolen på den.

Nu är problemet att den fungerar ej i huvud taget exakt som generator som var innan.
Den gamla var slitna kol på, men den nya var riktigt fräsch med kolen.

Då är min fråga det går 2 kablar i från generatorn.
1 går till batteriet tjock jord kabel.
1 blå kabel vart går denna och vad har den för funktion?

2 855 Inlägg
8 juni 2020
mirt400 skrev:
Hej!
Har köpt en Audi A6 2.4 199 som vägrar ladda.
Köpte en begagnade generator på skroten som ska fungera och var i bra skick.
Kontrollerade även kolen på den.

Nu är problemet att den fungerar ej i huvud taget exakt som generator som var innan.
Den gamla var slitna kol på, men den nya var riktigt fräsch med kolen.

Då är min fråga det går 2 kablar i från generatorn.
1 går till batteriet tjock jord kabel.
1 blå kabel vart går denna och vad har den för funktion?

Blå kabel borde väl gå till laddlampan. Lyser den då du slår på tändningen?
Om inte, kolla så laddlampan är hel. Den måste lysa får att generatorn ska ladda.

Eller så lyser den hela tiden kanske? Säker på att generator är hel isåfall. Ska och är, är två skilda saker.  Kan ju va nån diod som gått på den.

208 Inlägg
8 juni 2020
Trådstartare
den lyser hela tiden för mig även efter när man startat bilen.
kan man mäta upp generatorn på något sätt att den fungerar som den ska förutom vid drift?

Fick verifierat av förra ägaren att den fungerar som den ska! Tog från en bil som gick! och den laddade.
Senast redigerat av mirt400 (8 juni 2020)

2 855 Inlägg
8 juni 2020
mirt400 skrev:
den lyser hela tiden för mig även efter när man startat bilen.
kan man mäta upp generatorn på något sätt att den fungerar som den ska förutom vid drift?

Fick verifierat av förra ägaren att den fungerar som den ska! Tog från en bil som gick! och den laddade.

Vet inte riktigt om det går att mäta generatorn om den är ok utan drift, kanske går men det får nån som kan bil-el bättre än jag svara på. 

Har du kollat säkringar?
Tänkte även kontaktplattan vid tändningslåset om det kan inverka. Prova lirka lite med nyckeln får du se om laddlampan slocknar lite emellanåt.
Senast redigerat av uhlin (8 juni 2020)

6 264 Inlägg
9 juni 2020
Har du ordentlig jord till generatorn? På många bilar är den gummiupphängd och då behövs det en liten sladdstump mellan godset i generatorn och motorblocket.

208 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
Hej ska laddlampan lysa några sekunder när man slår på tändningen? Bytt batteri och nu lyser inte lampan alls när bilen går.

2 855 Inlägg
9 juni 2020
Lampan ska lysa hela tiden då tändningen är på. När motorn startat ska den slockna, vissa bilmodeller behöver man gasa till lite på för att generatorn ska börja ladda.

6 264 Inlägg
9 juni 2020
uhlin skrev:
Lampan ska lysa hela tiden då tändningen är på. När motorn startat ska den slockna, vissa bilmodeller behöver man gasa till lite på för att generatorn ska börja ladda.

Fast det är väl ett tecken på att generatorn är ganska "slut"?

208 Inlägg
9 juni 2020
Trådstartare
uhlin skrev:

Den lyser inte alls längre nu av någon anledning vad kan felet vara då?

6 264 Inlägg
9 juni 2020
mirt400 skrev:
uhlin skrev:

Den lyser inte alls längre nu av någon anledning vad kan felet vara då?

Lampan kan vara sönder, ledningen kan vara av, lindningen i generatorn kan vara avbrott, eller så har du ingen jord till generatorn, som jag skev om högre upp. Prova att sätta en startkabel mellan godset på generatorn och någon bra jordpunkt och se om lampan lyser igen.

2 855 Inlägg
9 juni 2020
Utmarks-Loke skrev:
uhlin skrev:

Inte alls.... Vet iallafall att golf hade så på början av 80 talet, iallafall dieslar som jag hade då. Det var lika på alla och även på Audi av liknande årgång.

Kanske inte är så på nån idag så det låter jag vara osagt.

6 264 Inlägg
9 juni 2020
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
uhlin skrev:

Inte alls.... Vet iallafall att golf hade så på början av 80 talet, iallafall dieslar som jag hade då. Det var lika på alla och även på Audi av liknande årgång.

Kanske inte är så på nån idag så det låter jag vara osagt.

VAG big_smile Jag har ärligt talat svårt att tro att det var så på bilarna när de var nya. På gamla likströmsgeneratorer kanske, men inte på en frisk växelsrömsgenerator. För övrigt hade jag en gång en polo -84 och där slocknade laddningslampan direkt, precis som den skulle.

208 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Generatorn var dålig som jag köpte begagnad.
Löst!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2020
Löst och löst..
Köpte du en ytterligare begagnad eller var du smart och snodde kolen från den som fallerade ?
För du var väl inte så tokig att du köpte en NY..roll
Senast redigerat av axxet (24 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök