6216
Sök

V50 2.0D -05 Partikelfilter och Spolarvätska

5 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Hej!

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med min volvo v50. Sökt runt en hel del på nätet men hittar ingenting för just den här modellen. V50n har börjat tappa kraft och i panelen står det Motorsystem Erfordras ungefär i samband när den började bli dålig. Den går hur bra som helst tills man har gasat lite då händer det absolut ingenting när man tar plattan i backen, den bara håller samma hastighet. Gaspådrag på motorvägen går enormt långsamt men man kommer upp till 100 efter några hundra meter.. Jag tror det är partikelfiltret som är igentäppt, inte helt 100. Men vi har haft exakt samma problem innan och då så bytte dem partikelfiltret och rengjorde tanken vilket blev väldigt dyrt. Jag tänkte om man skulle kunna försöka laga det själv om det inte skulle vara allt för svårt. Hur går man bäst (enklast) tillväga för att rengöra ett partikelfilter på en Volvo V50 2.0D -05? Läst lite att på vissa modeller så kan man bara hälla i något i tanken som rengör medans andra sprutar in vätska i partikelfiltret på avgassystemet, vet dock inte alls hur det ser ut på volvon eller vart filtret sitter.

Spolarvätskan på bilen har varit tom ett tag för det har inte blivit att man åkt och köpt men sen när vi åkte och köpte spolarvätska och fyllde på så kommer det inte igenom någonting, varken till framrutan eller bakrutan. Sist innan spolarvätskan tog slut (ca 1-2 mån sedan) funkade det klockrent. Det har hänt någon gång att man försökt spola spolarvätska utan att det varit något i tanken. Finns det någon bra lösning? Ska man pröva hålla in spolarvätska knappen länge? Första gången jag någonsin fyllde i ''Sommarspolvätska''.

Tackar något enormt mycket för svar på förhand. Det lutar lite åt att sälja bilen för skit summa för att jag inte känner att jag vill lämna in bilen till mekaniker och riskera att betala bilens värde igen för nytt partikelfilter och så.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2020
https://www.google.com/url?sa=t&sou … 5612209234

Det blir lite å göra..
När man ser detta så blir man glad att man själv slipper..

Kolla så att motorn till spolaren går..
Jag funderar på om man kör tomt om man inte knäcker motorn då..
Har du tur så är det kanske säkringen..
Senast redigerat av axxet (24 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
axxet skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.runstenracing.se/%3Fp%3D4573&ved=2ahUKEwjL8bK1tubqAhVj_SoKHSVQCjgQFjACegQIBBAB&usg=AOvVaw1F6PxTLaqk5rJ2jwUIW1UI&cshid=1595612209234

Det blir lite å göra..
När man ser detta så blir man glad att man själv slipper..

Kolla så att motorn till spolaren går..
Jag funderar på om man kör tomt om man inte knäcker motorn då..
Har du tur så är det kanske säkringen..

Har kikat på den länken du skickade, men läste någonstans att 2.0D motorn har partikelfiltret på avgassystemet medans 1.6D har den i toppen. Vet inte om detta stämmer dock.. Det finns inget lättare alternativ att pröva? Att hälla i medel i tanken?
Senast redigerat av Lyxen (24 juli 2020)

4 917 Inlägg
24 juli 2020
Om det hade fungerat så hade det varit ett mirakeldundermedel som snabbt hade blivit slutsålt..roll

5 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
axxet skrev:
Om det hade fungerat så hade det varit ett mirakeldundermedel som snabbt hade blivit slutsålt..roll

Vet du om det är samma på 1.6D och 2.0D? Menar partikelfiltrets position osv
Senast redigerat av Lyxen (24 juli 2020)

6 711 Inlägg
24 juli 2020
Att byta partikelfilter är dyrt ja, att åtgärda felet varför partikelfiltret blir fullt är oftast billigare.

Vanligaste problemet med 2.0 dieseln är att doseringsventilen som sitter före partikelfiltret täpper sig eller att glödstiftet till ventilen går sönder (Sitter ihop).
Eller att slangarna till partikelfiltret går av.

På 1.6 är partikelfiltret och katalysatorn en komponent.
2.0 har katalysatorn före partikelfiltret.

En fördel vore att läsa ur felkoderna direkt när felet uppstår, visa felkoder nollställs när du startar om bilen, beroende på vad för kod det är.

De/Dem

5 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
xXSammy skrev:
Att byta partikelfilter är dyrt ja, att åtgärda felet varför partikelfiltret blir fullt är oftast billigare.

Vanligaste problemet med 2.0 dieseln är att doseringsventilen som sitter före partikelfiltret täpper sig eller att glödstiftet till ventilen går sönder (Sitter ihop).
Eller att slangarna till partikelfiltret går av.

På 1.6 är partikelfiltret och katalysatorn en komponent.
2.0 har katalysatorn före partikelfiltret.

En fördel vore att läsa ur felkoderna direkt när felet uppstår, visa felkoder nollställs när du startar om bilen, beroende på vad för kod det är.

Vet du vart man kan hitta guide till rensa partikelfiltret och ev doseringssventilen? Är det några svårigheter?

Forummoderator
18 391 Inlägg
24 juli 2020
Följer tråden. Själv har jag med andra bilar fått koppla upp dessa till en dator som löser saken.

5 Inlägg
24 juli 2020
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Följer tråden. Själv har jag med andra bilar fått koppla upp dessa till en dator som löser saken.

Kan man fixa den appen själv? Har det funkat för dig istället för att själv rengöra menar du? Kanske kan vara en bra sak att prova först smile

Forummoderator
18 391 Inlägg
24 juli 2020
Lyxen skrev:
Hybrid_ skrev:

Kan man fixa den appen själv? Har det funkat för dig istället för att själv rengöra menar du? Kanske kan vara en bra sak att prova först smile

Ah, uttryckte mig lite svagt. Jobbar med fabriksnya bilar (Ej Volvo) och har då märkesspecifika verkstadsdatorer. Man går kopplar datorn till bilen och startar regenerering/rengöring beroende på bilmodell. Bilen varvar då upp rätt kraftigt och efter 15-40 minuter varvar den ner igen och bilen är nollställd. Brukar lukta riktigt illa för övrigt eftersom det sprutas in rejält med diesel i avgassystemet.

1 780 Inlägg
24 juli 2020
Hmm, att köra en så kallad Tvingad Regenerering går att göra med diagnosinstrument tex. Autocom eller liknande till en viss gräns. Är filtret för igensatt, så kommer det inte funka.
Vissa kedjor har börjat med att fixa spolning av filter, o tydligen har detta funkat i vissa fall. Ett piratfilter ligger på samma peng som spolning kostar tror ja.. så bara att väja vilket man tror mest på.  Lycka till. /husse

6 711 Inlägg
25 juli 2020
Lyxen skrev:
xXSammy skrev:
Text.

Vet du vart man kan hitta guide till rensa partikelfiltret och ev doseringssventilen? Är det några svårigheter?

Att rensa/tvätta ur/etc. ett partikelfilter är lite som att peta bort färgen på en rostskada och bara spraya över med ny och tro att det blir bra. (I mitt trycke .. smile )
Fått bilar som enligt motorstyrdonet har 281% fullt filter, att själv regenerera under motorvägskörning

Partikelfilter är mer eller mindre life-time, sen att vissa har bytesintervall pga additivmedel (Ej AdBlue) är en annan sak. (Kanske fungerar 20.000 mil utan problem fast intervallen på de tidigaste 1.6orna var 12.000 mil)

Men vad vet jag!

Rengöra doseringsventilen tror jag inte är möjligt, bränslespridare går att provtrycka men ventilen är inte gjort för att klara av sånt tryck. Och är glödstiftet dåligt så hjälper en rengöring ingenting.

De/Dem

4 917 Inlägg
25 juli 2020
Hybrid_ skrev:
Ah, uttryckte mig lite svagt. Jobbar med fabriksnya bilar .

Undrar varför man måste jobba med NYA bilar..roll
Då är det verkligen illa..smile

* Voff voff *
11 115 Inlägg
25 juli 2020
Hur är det med tempgivaren i partikelfiltret? Sitter det någon sådan på dessa också? Iaf på D5 och liknande vet jag tre bilar med exakt samma fel och där var det den givaren... Betydligt både enklare och billigare att byta än partikelfiltret.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 824 Inlägg
26 juli 2020
Lyxen skrev:
Spolarvätskan på bilen har varit tom ett tag för det har inte blivit att man åkt och köpt men sen när vi åkte och köpte spolarvätska och fyllde på så kommer det inte igenom någonting, varken till framrutan eller bakrutan. Sist innan spolarvätskan tog slut (ca 1-2 mån sedan) funkade det klockrent. Det har hänt någon gång att man försökt spola spolarvätska utan att det varit något i tanken. Finns det någon bra lösning? Ska man pröva hålla in spolarvätska knappen länge? Första gången jag någonsin fyllde i ''Sommarspolvätska''.

det är samma motor till spolningen av fram och bakrutan så det hade varit konstigare om det hade kommit i den ena och inte den andra.
som någon skrev tidigare, kolla så att motorn fungerar (hörs tydligt om den gör det).
fungerar den så håll in spaken längre för har den varit tom länge så kan det säkert ta en lite stund innan systemet är "påfyllt" igen för när när man spolar första gången när bilen är helt ny så tar det ju en liten stund innan det kommer någonting.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök