24 juli 2020
Trådstartare
Hej!
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp med min volvo v50. Sökt runt en hel del på nätet men hittar ingenting för just den här modellen. V50n har börjat tappa kraft och i panelen står det Motorsystem Erfordras ungefär i samband när den började bli dålig. Den går hur bra som helst tills man har gasat lite då händer det absolut ingenting när man tar plattan i backen, den bara håller samma hastighet. Gaspådrag på motorvägen går enormt långsamt men man kommer upp till 100 efter några hundra meter.. Jag tror det är partikelfiltret som är igentäppt, inte helt 100. Men vi har haft exakt samma problem innan och då så bytte dem partikelfiltret och rengjorde tanken vilket blev väldigt dyrt. Jag tänkte om man skulle kunna försöka laga det själv om det inte skulle vara allt för svårt. Hur går man bäst (enklast) tillväga för att rengöra ett partikelfilter på en Volvo V50 2.0D -05? Läst lite att på vissa modeller så kan man bara hälla i något i tanken som rengör medans andra sprutar in vätska i partikelfiltret på avgassystemet, vet dock inte alls hur det ser ut på volvon eller vart filtret sitter.
Spolarvätskan på bilen har varit tom ett tag för det har inte blivit att man åkt och köpt men sen när vi åkte och köpte spolarvätska och fyllde på så kommer det inte igenom någonting, varken till framrutan eller bakrutan. Sist innan spolarvätskan tog slut (ca 1-2 mån sedan) funkade det klockrent. Det har hänt någon gång att man försökt spola spolarvätska utan att det varit något i tanken. Finns det någon bra lösning? Ska man pröva hålla in spolarvätska knappen länge? Första gången jag någonsin fyllde i ''Sommarspolvätska''.
Tackar något enormt mycket för svar på förhand. Det lutar lite åt att sälja bilen för skit summa för att jag inte känner att jag vill lämna in bilen till mekaniker och riskera att betala bilens värde igen för nytt partikelfilter och så.