6315
Sök

Felsökning kylarfläkt, Chrysler Grand Voyager CRD 2008

1 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
Hej,

I vintras började kylarfläkten trilskas - den gick konstant på maxvarv oavsett om jag ryckte ur reläet som ska styra den eller säkringen. Om jag inte minns fel så testade t.o.m att rycka ur multikonnektorn som borde ha kablaget till fläkten från TIPMn/säkringsboxen. Enda som fick hejd på fläkten var att dra ur sladden till fläkten eller koppla ur batteriet. Inte så praktiskt. Jag tog bort säkringsboxen, öppnade upp och gjorde rent så gott det gick, fick även hjälp av en vänlig halvbekant med det. Efter ett tag så tystnade fläkten, jag trodde det var rengöringen av säkringsboxen som gjort susen och var glad över att slippa meka i kylan och mörkret.

Tills nu i sommar när ACn skulle komma igång, men fläkten inte gjorde det...

I trepinnarskontakten till fläkten mäter jag 12-14V över de två huvudledarna, den tredje visar ingen spänning på multimetern. Fortfarande oavsett säkringar och relä. När jag byglar ström direkt från batteriet händer (föga överraskande) inget. Jag fick inte OBD-programmet att funka som jag ville på datorna, så har ingen diagnostikdata, mer än att bilprovningen inte gnällde över felkoder.

Tips/idéer på vidare felsökning?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 juli 2020
Kolen slut  ?
Eftersom den gått onödigt mycket..
Men för att vara säker så får man demontera eländet och kolla vad som fallerar..
Senast redigerat av axxet (28 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 780 Inlägg
28 juli 2020
Hmm, en skenande kylfläkt är på många bilar ett tecken på att ECM håller på att knalla hem, eller redan gjort det. Men kolla signal till fläkten o testa med en Beg.

mvh/husse

Sök