3759
Sök

Skoda Fabia 2004, luftat 3 av 4 bromsar, tar dåligt.

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Mew skrev:
Ja, det är inga problem. Jag har en sådan här som jag köpte för några år sedan, den är jag faktiskt supernöjd med. Glöm bara inte att trä över den nya muttern innan du börjar kona röret! Har gjort den missen några gånger. tongue
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … yjEALw_wcB

Kanske är lite overkill ändå för detta jobbet. Funkar det med sån skarv som jag skrev om ovan?

28 Inlägg
29 juli 2020
Trådstartare
Apropå, kan man köpa muttern lös? Eller får man det till om man köper bromsrör?

Fri fart för ett fritt folk!
14 763 Inlägg
29 juli 2020
Mew skrev:
Nipplarna brukar sitta på hjulcylindrarna, så du kommer kunna lufta då. Bromsrörsmuttern måste ju bort, men den måste dit igen också så det bästa är att byta den, då får du kapa av och kona om röret, kanske även byta ut en bit av det beroende på hur mycket du har till övers. Oavsett vad så är det här ju sådant som måste fixas, för du tänkte väl inte köra omkring med diverse pajade nipplar?

bara värma lite på dom.. jag brukar ta loss hjulcylindern så den inte är fast skruvad sen snurrar jag hela hjulcylinder då slipper man alla problem har fungerat på alla vag bilar jag gjort så på.

Kör fort så hinner inget hända...

6 515 Inlägg
29 juli 2020
Hej!
För det första! När man lossar bromsrörsmuttrar så BÖR man använda en speciell fast nyckel med öppning. De här nycklarna är kraftigare (eftersom de är öppna) än vanliga fasta ringnycklar. Har för mig att det är M11 på bromsrörsmuttrar till de flesta europeiska bilar (åtminstone är det det på min Audi 100.

Funkar det inte med dessa nycklar så kan man värma med gasollåga på muttern! Man värmer ordentligt och kyler sedan med vatten eller med någon sprayolja. Så där håller men på och värmer och kyler och efter någon halvtime kan man lossa muttern med ovanstående speciella ringnyckel.

Har lufningnippeln eller nipplarna gått av så byt bromskolven, sitter fast med två skruvar i bromsskölden...kostar bara lite över 100 kr. OBS! Köp aldrig bromskolvar av aluminium! De ärgar sönder! Talar av egen erfarenhet.

Sök