Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 251 814 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
3 januari 2020 · 359 Inlägg

Hallå där ute i vildmarken. Hoppas att ni har laddat upp för ett nytt bilår.  smile



Jag gjorde ett test med att flytta över min styrenhet till en annan likadan Astra som motorn kommer ifrån och felkoderna på laddtrycksstyrningen följde med som ett brev på posten.
Det gick inte att radera dom felkoderna i den bilen heller...

Tyvärr så ville ägaren av styrenheten inte låta mig flytta över hans styrenhet till min bil av rädsla för att jag kanske skulle ha sönder den... Det hade ju annars varit kul att se felkodsminnet med hans styrenhet i min bil.

Men enligt ägaren så gick hans bil betydligt bättre med min styrenhet än med hans.

Nåja... Det är ju något som är tokigt i styrenheten... Men skit samma!
Faktum är att det får var vara som det är nu!

Bilen går faktiskt riktigt bra, jag bör vara nöjd.

Nu spinner den loss på trean å det gjorde den inte förut.
Det märks att det är en helt annan effektkurva, den tar i Betydligt bättre över hela registret ända till 6500 rpm, förut var den död efter 5500.

Nää, jag struntar i att pilla dit någon annan motorstyrning! Det är fan inte värt pengarna bara för att få några hekto högre laddtryck.
Bättre att köra och njuta!

Skulle det i framtiden dyka upp någon billig Astra till salu så är det ju inte värre än att jag kan köpa den för att på så sätt få en annan styrenhet och en reservmotor.






Upptäckte för övrigt att det droppade olja från oljetråget när jag kom hem från Turbocenter... sad sad 
Fick för mig att jag skulle byta oljetrågspackningen i mellandagarna...

Tänkte ju att det där gör jag ju lite snabbt på 2-3 timmar... Bort med styrväxeln och lyfta motorn ett par centimeter... Plätt Lätt!

Jo Tjena!

Slutade med att jag fick plocka bort både växellådan och svänghjulet för att kunna lyfta motorn tillräckligt mycket så man kunde fiska ned oljetråget.  sad sad sad 


När jag väl fått ner tråget och besiktat packningen, som ju är en original gummipackning till Opel C20NE för användning tillsammans med skvalpplåten från den motorn, så kunde jag konstatera att packningen smiter iväg utanför tätningsytan om man drar åt skruvarna lite för hårt.

Dessutom så blev jag ju tvungen att borra upp skruvhålen från 6 till 8 mm i mitt omsvetsade oljetråg som i grund och botten kommer från Astra F 2,0 C20NE, vilket gör att anliggningsytan för packningen blir väldigt liten, det har ju förvisso hållit hyfsat tätt sedan jag fick ihop bilen, men nu när jag var och efterdrog tråget litegrann för ett par månader sedan så smet tydligen packningen några tiondels millimeter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bdaced1474219155377198b744d33a56.jpg


Började bläddra runt lite på nätet, fundersam över om det kanske finns något annat oljetråg som man kanske kan använda sig av?

Kollade upp vilka motorer Z20LETs original oljetrågspackning sitter på...

Kunde konstatera att den packningen sitter på en mängd olika Opelmotorer, Z20LET, Z20LER, X20XEV, Z22SE, Z22XE, Y22XE samt även Chevrolet Nubira och Lacetti med 1,8 liters maskin. 

Med den informationen var det ju bara att googla fram bilder på hur trågen ser ut på dessa motorer, tyvärr så såg ju samtliga tråg väldigt olämpliga ut för att använda tillsammans med en framvagnsbalk som är i vägen för alltihop.

Ända tills jag hittade bilder på tråget till Nubira och Lacetti.
Ser ju fullt användbart ut för ändamålet tänkte jag och snokade reda på ett begagnat på Bildelsbasen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e0cc0338500e0d22f56880e41356f55a.jpg





Efter provmontering så kunde jag ju konstatera att bulan på tråget byggde 5-6 cm för mycket för framvagnsbalken samt att det låg emot styrväxeln... Så det blev till att kapa lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6c0c06b4c00456f925cd91b4e1500fc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-888434a87f8941f0b9f2e7d2e5bcd866.jpg


Och med lite svetsning så passar tråget som handen i handsken tillsammans med original oljetrågspackning. Nackdelen blir att jag får köra utan skvalpplåten, men jag tror nog att det lär funka bra utan den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ab05bafe31362430b9458c2f178b2556.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a80dee7f589e13883a3bbb98235678c0.jpg

Jag flyttade dessutom ner oljesilen längre ner i tråget.
Tidigare satt den 14 mm från botten.
Mellan 7 och 12 mm är tydligen ett mer rimligt avstånd säger dom som vet...
Nu sitter den på 9 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f97517142f181173d525036be5555450.jpg


Synd att man inte visste från allra första början att detta tråg från Chevrolet existerade.

Men nu vet alla ni andra som kanske funderar på Z20LET och bakhjulsdrift.

Oljetråget heter GM 92065755.

smile





Hoppas för övrigt att det blir vår snart!
Sitter å skissar på lite Roadtrips neråt Europa så fort det blir lite plusgrader...  smile smile smile 



En sväng ner till Alperna å titta lite, kanske passa på att besöka någon bilträff där nere eller något annat motorsportevenemang. Rally och backtävling finns ju alltid.

Sen vidare ner genom Balkanländerna, köra längs kusten genom Kroatien, sen in i Bosnien och vidare till Montenegro.

Sen vidare genom Serbien till Rumänien, en sväng i Transsylvanien och självklart ett besök på världens bästa bilväg (Som Top Gear utnämnde den till) "Transfagarasan highway".  smile

Sen vidare mot nordost genom Moldavien, och sen upp genom Ukraina till huvudstaden Kiev. Där är jag väldigt sugen på att åka på guidad dagstur till Tjernobyl.

Sen hemåt igen genom Polen. 

Vad tror ni? Håller Kadutten ihop för en sån långtur på cirka 700 mil...???  big_smile

Ingen minns en fegis... big_smile

Såg en Youtube video om en kille som körde en Puch Maxi från Mongoliet till Österrike... big_smile
Riktigt ballt med sådana där långresor...


Fundering på en tur över till England finns ju också... Besöka Goodwood festival of speed 9-12 juli.

Även ett trip till San Marino 10-13 oktober för att titta på Rallylegends står på önskelistan. 

Får se vad det blir av saker och ting... Det är ju inte alltid det blir så som man hoppas.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2020 · 13 983 Inlägg

Riktigt trevligt inlägg! Det där med 700 mil.....kanske, kanske inte. Det är ju en gammal bil trots allt och det blir ju en helt annan påfrestning än 700 mil hemma i småportioner. Men som sagt....ingen kommer ihåg en fegis!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
turbonova gillar en riktig burnout
3 januari 2020 · 1 174 Inlägg

Om det blir en sån resa så får du ösa på med bilder smile, klart opeln klarar det wink

Cuefa Ain't no place like home...
3 januari 2020 · 4 628 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Hallå där ute i vildmarken. Hoppas att ni har laddat upp för ett nytt bilår.  smile



Jag gjorde ett test med att flytta över min styrenhet till en annan likadan Astra som motorn kommer ifrån och felkoderna på laddtrycksstyrningen följde med som ett brev på posten.
Det gick inte att radera dom felkoderna i den bilen heller...

Tyvärr så ville ägaren av styrenheten inte låta mig flytta över hans styrenhet till min bil av rädsla för att jag kanske skulle ha sönder den... Det hade ju annars varit kul att se felkodsminnet med hans styrenhet i min bil.

Men enligt ägaren så gick hans bil betydligt bättre med min styrenhet än med hans.

Nåja... Det är ju något som är tokigt i styrenheten... Men skit samma!
Faktum är att det får var vara som det är nu!

Bilen går faktiskt riktigt bra, jag bör vara nöjd.

Nu spinner den loss på trean å det gjorde den inte förut.
Det märks att det är en helt annan effektkurva, den tar i Betydligt bättre över hela registret ända till 6500 rpm, förut var den död efter 5500.

Nää, jag struntar i att pilla dit någon annan motorstyrning! Det är fan inte värt pengarna bara för att få några hekto högre laddtryck.
Bättre att köra och njuta!

Skulle det i framtiden dyka upp någon billig Astra till salu så är det ju inte värre än att jag kan köpa den för att på så sätt få en annan styrenhet och en reservmotor.






Upptäckte för övrigt att det droppade olja från oljetråget när jag kom hem från Turbocenter... sad sad 
Fick för mig att jag skulle byta oljetrågspackningen i mellandagarna...

Tänkte ju att det där gör jag ju lite snabbt på 2-3 timmar... Bort med styrväxeln och lyfta motorn ett par centimeter... Plätt Lätt!

Jo Tjena!

Slutade med att jag fick plocka bort både växellådan och svänghjulet för att kunna lyfta motorn tillräckligt mycket så man kunde fiska ned oljetråget.  sad sad sad 


När jag väl fått ner tråget och besiktat packningen, som ju är en original gummipackning till Opel C20NE för användning tillsammans med skvalpplåten från den motorn, så kunde jag konstatera att packningen smiter iväg utanför tätningsytan om man drar åt skruvarna lite för hårt.

Dessutom så blev jag ju tvungen att borra upp skruvhålen från 6 till 8 mm i mitt omsvetsade oljetråg som i grund och botten kommer från Astra F 2,0 C20NE, vilket gör att anliggningsytan för packningen blir väldigt liten, det har ju förvisso hållit hyfsat tätt sedan jag fick ihop bilen, men nu när jag var och efterdrog tråget litegrann för ett par månader sedan så smet tydligen packningen några tiondels millimeter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bdaced1474219155377198b744d33a56.jpg


Började bläddra runt lite på nätet, fundersam över om det kanske finns något annat oljetråg som man kanske kan använda sig av?

Kollade upp vilka motorer Z20LETs original oljetrågspackning sitter på...

Kunde konstatera att den packningen sitter på en mängd olika Opelmotorer, Z20LET, Z20LER, X20XEV, Z22SE, Z22XE, Y22XE samt även Chevrolet Nubira och Lacetti med 1,8 liters maskin. 

Med den informationen var det ju bara att googla fram bilder på hur trågen ser ut på dessa motorer, tyvärr så såg ju samtliga tråg väldigt olämpliga ut för att använda tillsammans med en framvagnsbalk som är i vägen för alltihop.

Ända tills jag hittade bilder på tråget till Nubira och Lacetti.
Ser ju fullt användbart ut för ändamålet tänkte jag och snokade reda på ett begagnat på Bildelsbasen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e0cc0338500e0d22f56880e41356f55a.jpg





Efter provmontering så kunde jag ju konstatera att bulan på tråget byggde 5-6 cm för mycket för framvagnsbalken samt att det låg emot styrväxeln... Så det blev till att kapa lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6c0c06b4c00456f925cd91b4e1500fc6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-888434a87f8941f0b9f2e7d2e5bcd866.jpg


Och med lite svetsning så passar tråget som handen i handsken tillsammans med original oljetrågspackning. Nackdelen blir att jag får köra utan skvalpplåten, men jag tror nog att det lär funka bra utan den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ab05bafe31362430b9458c2f178b2556.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a80dee7f589e13883a3bbb98235678c0.jpg

Jag flyttade dessutom ner oljesilen längre ner i tråget.
Tidigare satt den 14 mm från botten.
Mellan 7 och 12 mm är tydligen ett mer rimligt avstånd säger dom som vet...
Nu sitter den på 9 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f97517142f181173d525036be5555450.jpg


Synd att man inte visste från allra första början att detta tråg från Chevrolet existerade.

Men nu vet alla ni andra som kanske funderar på Z20LET och bakhjulsdrift.

Oljetråget heter GM 92065755.

smile





Hoppas för övrigt att det blir vår snart!
Sitter å skissar på lite Roadtrips neråt Europa så fort det blir lite plusgrader...  smile smile smile 



En sväng ner till Alperna å titta lite, kanske passa på att besöka någon bilträff där nere eller något annat motorsportevenemang. Rally och backtävling finns ju alltid.

Sen vidare ner genom Balkanländerna, köra längs kusten genom Kroatien, sen in i Bosnien och vidare till Montenegro.

Sen vidare genom Serbien till Rumänien, en sväng i Transsylvanien och självklart ett besök på världens bästa bilväg (Som Top Gear utnämnde den till) "Transfagarasan highway".  smile

Sen vidare mot nordost genom Moldavien, och sen upp genom Ukraina till huvudstaden Kiev. Där är jag väldigt sugen på att åka på guidad dagstur till Tjernobyl.

Sen hemåt igen genom Polen. 

Vad tror ni? Håller Kadutten ihop för en sån långtur på cirka 700 mil...???  big_smile

Ingen minns en fegis... big_smile

Såg en Youtube video om en kille som körde en Puch Maxi från Mongoliet till Österrike... big_smile
Riktigt ballt med sådana där långresor...


Fundering på en tur över till England finns ju också... Besöka Goodwood festival of speed 9-12 juli.

Även ett trip till San Marino 10-13 oktober för att titta på Rallylegends står på önskelistan. 

Får se vad det blir av saker och ting... Det är ju inte alltid det blir så som man hoppas.

https://vitarbilen.wordpress.com/

Börja nerifrån o läs uppåt...
Om en gammal Audi 100 tål 2045 mil genom den mest oländiga terräng skulle jag inte tvivla på att din pärla klarar 700 mil.
Se till o ha lite reservdelar med dig bara!
Tändstift, fläktrem, såna småsaker som kan vara svårt att hitta rätt sort av ute på vischan. Så är det nog lugnt.

Jäkla coolt bygge Du har förresten! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
eastereverybodybay
3 januari 2020 · 359 Inlägg

Vettemannen skrev:
Riktigt trevligt inlägg! Det där med 700 mil.....kanske, kanske inte. Det är ju en gammal bil trots allt och det blir ju en helt annan påfrestning än 700 mil hemma i småportioner. Men som sagt....ingen kommer ihåg en fegis!!
/Benny

turbonova skrev:
Om det blir en sån resa så får du ösa på med bilder smile, klart opeln klarar det wink

Cuefa skrev:
https://vitarbilen.wordpress.com/

Börja nerifrån o läs uppåt...
Om en gammal Audi 100 tål 2045 mil genom den mest oländiga terräng skulle jag inte tvivla på att din pärla klarar 700 mil.
Se till o ha lite reservdelar med dig bara!
Tändstift, fläktrem, såna småsaker som kan vara svårt att hitta rätt sort av ute på vischan. Så är det nog lugnt.

Jäkla coolt bygge Du har förresten! smile

Tack! smile   

Ja jag tror nog att bilen klarar en sådan runda, man får ju ta med sig lite verktyg så man kan lösa enkla problem längs vägen om det skulle uppstå något sådant. Och det finns ju alltid små verkstäder och bildelsbutiker överallt.

Det enda jag skulle vilja ha tag på är ett 15 tums reservhjul. Försökte beställa en styck likadan fälg som jag har på bilen, men så klart hade dom utgått ur sortimentet... sad

Men i det stora hela så är jag nog mer orolig för att man ska komma ut från ett hotell på morgonen och inse att bilen är stulen... Eller att man blir påkörd i någon trafikolycka...

Men hem kommer man ju alltid på ett eller annat sätt.

Självklart lägger jag upp foton från en roadtrip...  smile

Tack Cuefa för länken... Det får bli kvällsläsning.  smile

eastereverybodybay
12 april 2020 · 359 Inlägg

Ja några road trips ut i Europa med den lilla blå lär det ju inte bli tal om på ett tag... sad sad

Känns som att 2020 har blivit inställt tills vidare...
sad sad sad

Inga bilträffar, inga motorevent, inga rallytävlingar... Ingenting... Nada...  sad

Vem hade kunnat tro att det skulle bli så dystert för ett halvår sedan...


Nåja... Fick roa mig med att starta säsongen med ett besök på bilprovningen...
Ja man får väl vara glad för det lilla... smile

Herrejävlar att det redan har gått två år sedan sist man var där...

Blanka papper så klart... smile

Redo för säsongen... Om det nu blir någon.. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-031c26be1723d1088c796d5de4fb6db3.jpg


Hoppas att ni har det gött uti era garage...


smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (12 april 2020)

eastereverybodybay
30 juli 2020 · 359 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1f7701983c2d81ce96dc95aa6d05c5a7.jpg


Hej hopp... Hoppas att ni alla har en bra sommar trots all den skit som huserar i världen.   smile

I den här delen av världen är det... Bakaxelhaveri...  sad

Det har blivit mer och mer lagerljud i bakaxeln dom senaste månaderna å nu kändes det nästan lite olustigt att köra med bilen av rädsla för att bli stående längs vägen.  sad

Den här bakaxeln var nog egentligen dålig och sliten redan när jag köpte den för tolv år sedan då den kom från en gammal folkracebil... Så egentligen var det väl lite väntat att det skulle haverera.   

Att ligga på ett trasigt betonggolv i ett pyttelitet garage å demontera bakaxel är ju inte så spännande när man har stått under en billyft i 25 år.
Men man kan ju inte ockupera lyften på jobbet i flera veckor.

Skickade iväg axeln till en firma som ska renovera den.
Sa till dom att jag ska leta rätt på en 3,44 utväxling eftersom jag önskar byta bort min 3,67.

Tycker ju att bilen varvar onödigt mycket med sina 3500 rpm i 125-126 km/h.

Har letat som fan efter en 3,44 utväxling ett tag, men så ringde renoveringsfirman upp och sa att dom hade en 3,44 på hyllan... Det var ju bra tänkte jag... 

Men lite senare hörde dom av sig igen å sa att det REDAN SITTER en 3,44 utväxling i min axel. Fuck!

Hade ju kanske varit bra om jag hade öppnat locket och kollat upp det innan...  roll  smile
Men jag har ju i alla år varit bombsäker på att min axel har 3,67 i utväxling då det ju är det absolut vanligaste i gamla Ascona A axlar.

Så nu vill jag ju ha tag på en 3,18 utväxling, men det är ju verkligen som att hitta en nål i en höstack.

Ha det gott!

HG_
30 juli 2020 · 2 464 Inlägg

Ja, bakaxelras är ju aldrig roligt.
Funderade på om du inte kan hitta någon annan axel & bygga om infästningarna på?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
eastereverybodybay
30 juli 2020 · 359 Inlägg

HG_ skrev:
Ja, bakaxelras är ju aldrig roligt.
Funderade på om du inte kan hitta någon annan axel & bygga om infästningarna på?

Man kan ju sätta dit Volvo axel, men då får man ju fem-bultat hjulnav där bak å det vet jag inte om jag är så sugen på...

Tror nog egentligen att Ascona axeln håller om den bara är frisk i lager och dylikt.   smile
Nu blir det ju nyrenoverat.

Cuefa Ain't no place like home...
30 juli 2020 · 4 628 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

HG_ skrev:
Ja, bakaxelras är ju aldrig roligt.
Funderade på om du inte kan hitta någon annan axel & bygga om infästningarna på?

Man kan ju sätta dit Volvo axel, men då får man ju fem-bultat hjulnav där bak å det vet jag inte om jag är så sugen på...

Tror nog egentligen att Ascona axeln håller om den bara är frisk i lager och dylikt.   smile
Nu blir det ju nyrenoverat.

Det går väl alltid att beställa special-axlar till 1030/1031 Volvo-axlarna, med rätt bultdelning, och kanske lite vassare kvalitet? smile
Inte för att det kanske behövs med tanke på den låga vikten, men ändå!
Du kunde ju lyssna med t.ex Bakaxeldelar och se vad de rekommenderar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
eastereverybodybay
30 juli 2020 · 359 Inlägg

Cuefa skrev:
Det går väl alltid att beställa special-axlar till 1030/1031 Volvo-axlarna, med rätt bultdelning, och kanske lite vassare kvalitet? smile
Inte för att det kanske behövs med tanke på den låga vikten, men ändå!
Du kunde ju lyssna med t.ex Bakaxeldelar och se vad de rekommenderar!

Hm.. Tack för tanken...

Men provar nog ett tag till med en nyrenoverad Opel axel.
Det känns ju som den enklaste och smidigaste lösningen..

Får snoka rätt på en 3,18 utväxling nånstans ute i Europa..

Dr_No
30 juli 2020 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Cuefa skrev:
Det går väl alltid att beställa special-axlar till 1030/1031 Volvo-axlarna, med rätt bultdelning, och kanske lite vassare kvalitet? smile
Inte för att det kanske behövs med tanke på den låga vikten, men ändå!
Du kunde ju lyssna med t.ex Bakaxeldelar och se vad de rekommenderar!

Hm.. Tack för tanken...

Men provar nog ett tag till med en nyrenoverad Opel axel.
Det känns ju som den enklaste och smidigaste lösningen..

Får snoka rätt på en 3,18 utväxling nånstans ute i Europa..

Det är möjligen inte en 3,11 som du letar efter tror inte 3,18 fanns.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
30 juli 2020 · 359 Inlägg

Dr_No skrev:
Det är möjligen inte en 3,11 som du letar efter tror inte 3,18 fanns.

Nope... 3,18 är det... Satt original i en del ovanliga Manta A, men även i andra Opel modeller...
http://www.manta-a-online.de/Tech/tachcalc_a.htm

Men svårt att hitta.  sad

Har dock sett annonser några gånger per år på
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/?utm_co … O_APP_I1_B

Får nog ta och sätta ut köpesannons där..

Dr_No
1 augusti 2020 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Dr_No skrev:
Det är möjligen inte en 3,11 som du letar efter tror inte 3,18 fanns.

Nope... 3,18 är det... Satt original i en del ovanliga Manta A, men även i andra Opel modeller...
http://www.manta-a-online.de/Tech/tachcalc_a.htm

Men svårt att hitta.  sad

Har dock sett annonser några gånger per år på
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/?utm_co … O_APP_I1_B

Får nog ta och sätta ut köpesannons där..

Okej, då måste det vara en sådan som jag har i min Kadett, den går fruktansvärt fort på 5:e växeln wink

Han här brukar ha mycket slutväxlar https://viadanny.com

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Xebers76
1 augusti 2020 · 2 246 Inlägg

Hej hopp! Läste nyss igenom hela tråden i ett svep! Tog några timmar men det var kul att följa äventyret helt klart! Kämpa på smile

eastereverybodybay
1 augusti 2020 · 359 Inlägg

Dr_No skrev:
Okej, då måste det vara en sådan som jag har i min Kadett, den går fruktansvärt fort på 5:e växeln wink

Han här brukar ha mycket slutväxlar https://viadanny.com

Så bra att du har en sån.. Då kan jag ju köpa den... Hahaha.. big_smile
Den behöver inte du..  smile

Nä skämt åsido..

Tack för länken.

Min bil toppar ju typ 225 knutar med den här 3,44 utväxlingen, så för toppfartens skull finns det ju ingen anledning att byta utväxling.
Men just att den varvar 3500 i 125 km/h gps fart... Ja det tycker jag inte om..



Xebers76 skrev:
Hej hopp! Läste nyss igenom hela tråden i ett svep! Tog några timmar men det var kul att följa äventyret helt klart! Kämpa på smile

Tack! 👍 smile

Dr_No
3 augusti 2020 · 549 Inlägg

NJäää, jag skall visserligen byta den till en 3.44 eller en 3.67 men kronhjulet är modifierat för att passa på stora ZF diffen så den passar inte på lilla diffen eller en standard diff sad

Min Kadett gör 145 vid 3500 rpm och vid 7000 där toppefekten ligger så skulle den göra 290 och det är totalt livsfarligt i den lilla bilen wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastereverybodybay
3 augusti 2020 · 359 Inlägg

Dr_No skrev:
Min Kadett gör 145 vid 3500 rpm och vid 7000 där toppefekten ligger så skulle den göra 290 och det är totalt livsfarligt i den lilla bilen wink

Ja jösses.. 290 knutar i en C Kadett lockar ju inte... hmm

Dr_No
6 augusti 2020 · 549 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

Dr_No skrev:
Min Kadett gör 145 vid 3500 rpm och vid 7000 där toppefekten ligger så skulle den göra 290 och det är totalt livsfarligt i den lilla bilen wink

Ja jösses.. 290 knutar i en C Kadett lockar ju inte... hmm

Nä men det är nog spännande så att adrenalinet rinner ut genom båda öronen smile smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Fiesta_Racing Ford fantast
8 augusti 2020 · 1 607 Inlägg

Dr_No skrev:

eastereverybodybay skrev:

Dr_No skrev:
Min Kadett gör 145 vid 3500 rpm och vid 7000 där toppefekten ligger så skulle den göra 290 och det är totalt livsfarligt i den lilla bilen wink

Ja jösses.. 290 knutar i en C Kadett lockar ju inte... hmm

Nä men det är nog spännande så att adrenalinet rinner ut genom båda öronen smile smile

ingen minns en fegis big_smile det är spännande att köra min fiesta i 180 med när den börjar bli svajig pga brist på krängnignstag fram har bara casterstag på den. ändå varit uppe i 200 gps hastighet med den bara för att testa big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang