Köpråd: Subaru Legacy

TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2010 · 1 443 Inlägg

Har börjat bli dags att byta bil, då jag vill ha en fyrhjulsdriven bil igen så är Subaru en intressant kandidat, tycker att Audi har sprungit iväg lite för mycket i pris sett till körda mil. Det som är mest intressant just nu är en Legacy kombi 2.0 eller 2.5, 3-litern är lite väl törstig och ligger lite över mitt pristak på 130.000.
Vill inte gärna ha en bil som gått över 9k mil.
Så frågan är: Vanliga fel? Saker att titta efter? Tankar och idéer?

Tråd från 2010 /Mod

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
r2d2artur
14 mars 2010 · 283 Inlägg

2,5 aut är helt underbar. Kolla så att serviceboken är skött ordentligt och att kamremmen är bytt.
Finns inga typiska fel vad jag vet, har jobbat med Subaru i ca: 3år nu.

Engen HEAVY METAL
14 mars 2010 · 765 Inlägg

Helt suveräna bilar..  Stog mellan Subaru eller toyotan men jag hittade ingen just då. men nästa bil blir nog en subaru!!!!  Har inte läst något om särskilda fel på dom.. Utan dom verkar generellt vara bra ihopskruvade..!!  Hoppas u hittar en fin en! 2,5an är att föredra

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
TS_quattro fyrkrafsare
14 mars 2010 · 1 443 Inlägg

tack för svaren, när ska kamremmen bytas? vilka intervall är det för det? kommer ihåg att det var en del snack om rostproblem på bla impreza 97-00, är det problemet åtgärdat nu? efter att ha kollat runt en del så hamnar jag mellan modellår 04-06 beroende på mil, motor och utrustning. kommer såklart även göra en underredesbehandling på den om det inte redan är gjort. har även förstått att 2,5:an förmodligen är the way to go då 2.0:an kanske är lite trött.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
RannerKing www.LynxTalk.se
3 juli 2010 · 420 Inlägg

Tar och lånar tråden då det länns onödigt att starta en ny...

Efter en tid med min Passat så börjar jag känna att den kanske är lite väl låg, har lite väl klen upphägning och driver på för få hjul. Har då börjat kika på Subaru Legacy 2.5 i första hand (97-00). 2.0:an är nog lite väl klen när man har fyrhjulsdrift.

Först frågan är nog: Hur är legacyn i komfort jämfört med Passaten. Enligt mig är Passaten riktigt fin efter landsväg och framför allt; tyst med tanke på åldern.
Vad är vanligaste felen på Legacy? (Passat har ju framvagnskrånglet, som exempel)

Något särskillt att titta efter på dessa årsmodeller? När ska kammrem ha bytts? Något annat som bör ha gjorts (eller ska göras) på en bil som gått 15-20000 mil?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Tingo
2 augusti 2020 · 14 Inlägg

Tittar på en:Subaru Legacy 2.5 4WD / AUTOMAT årsmodell 2008 som gått 20K. Är det en pålitlig bil och vilka kända fel bör jag tänka på?

Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
3 augusti 2020 · 159 Inlägg

Bli medlem i Subaruägaresverige 👍

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
Christian S
3 augusti 2020 · 4 815 Inlägg

Bill_Bull skrev:
Bli medlem i Subaruägaresverige 👍

eller SSC (Swedish Subaru Club) http://www.subaruclub.se/forum , finns även en grupp på facebook.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang