Fortsättning med rutramens övre del 
Nu var det dags att få plåtbiten på plats!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3772c2c9cd6aa80513dd9f0a0e9a9d0c.jpg]()
Men först demonterade jag främre delen av dropplisten för att inte råka skada den med vinkelslipen. Den sitter endast med fyra popnitar och är således enkel att ta loss - fram med borrmaskinen bara!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ded97ae0427873dab786f6e9edc6bab0.jpg]()
Dropplistens främre del demonterad på båda sidor. Nu var det dags att sätta igång. Fick även den här gången ovärderlig hjälp av Magnus, Suddens tidigare ägare. Vi börjad med att mäta ut och göra markeringar där vi skulle kapa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14d94e5cc65037e084bb87c155328429.jpg]()
Sedan var det dags att separera den övre plåten från de två andra på ungefär samma sätt som jag gjort när jag tog loss plåtbiten från rutramen som kom från donatorbilen. Men här var det tvärt om, vi skulle behålla de två undre plåtarna och byta den övre, som var dålig.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-64fd16d40afc59322016fc8dc458cde2.jpg]()
Vi kapade även plåten i ovankant. Eftersom den var så rostig var det enkelt att få loss den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41201c1ffa6d161241e5150eea064783.jpg]()
Inte mycket kvar av den gamla plåten!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7bb1f780c7141c9bfe330396bdd8248.jpg]()
Använde den tryckluftsdrivna "getingen" för att slipa ner punktningarna och slipa bort rost från plåten vi skulle fästa den nya plåtbiten i.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35a18e06fa9e11f3c7e4f80df523a5e2.jpg]()
Sedan var det dags att börja kapa efter markeringarna.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f3b52e3fd44fc4fe9c6a1d639d95299.jpg]()
Sådär!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ee3545d28a8f58231982fdbfc8d7de3.jpg]()
Efter det testade vi passformen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1779f404ec7ff2d09a7a0eff0836df3d.jpg]()
Lite mindre finjusteringar behövde göras...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-51e34a9b2713c00f118bab5816e36426.jpg]()
...och vi slipade även plåtbiten i kanterna där vi skulle svetsa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-10c6071f26324f27024a9c886a796055.jpg]()
Slipning gjordes även på motsatt sida om skarven, d.v.s. på bilen. Sedan satte vi fast plåtbiten med svetstänger och började punktsvetsa den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-779b7a61309e33a6d291c06c1493eaef.jpg]()
På grund av värmen fick vi punktsvetsa. Annars skulle plåten riskera att forma om sig och det vill man ju inte! Finns det något värre än ett tak med stora svackor där vatten samlas?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02be8043d2b296dc61355028a8749b70.jpg]()
Vi tog pauser för att låta Sudden kyla ner sig och lade allt fler punkter...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-465a6d09250bcef29589f137d148a35b.jpg]()
...och till slut var plåten "helsvetsad".
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bf8064c6b59e210bcbd334175fa8768b.jpg]()
Vi valde att göra såhär för att inte riskera få in vatten i bilen eftersom det här ändå handlar om taket. Spackel i all ära, men en svetsning håller nog bättre.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce4e10274405c7beecac23fd27890e13.jpg]()
Sedan påbörjades slipning. Svetsning i nederkant skall givetvis göras, men där tänker vi använda en riktig punktsvets. Därav gjorde vi inga hål i plåtbiten.

Det här blir sista uppdateringen på ett tag, för nu tar jag semester och kommer inte spendera så mycket tid vid datorn! Men jag hoppas få gjort en hel del med Sudden under semestern som jag förhoppningsvis kan visa er när jag är tillbaka.

Hoppas att alla får en trevlig sommar!
