Volvo 940 ltt -96 dålig tomgång

Olleshemmameck
17 augusti 2020 · 18 Inlägg

Volvo 940 ltt -96 med 39000 mil

Tjena, så efter att jag bytte turbo på grund av en avbruten pinbult samt kamremen så har min bil haft problem. Den går dåligt på tomgång och dör alltid direkt vid första startförsöket. Efter att ha startat den så ligger den på cirka 500-1000 varv och kämpar för att inte dö. Den dör inte ifall man kopplar ur luftmassemätaren, då ligger den på 1000-1100 varv men går fortfarande dåligt. Turbon som jag bytte till var begagnad och inte använd på ett tag så jag testade att byta tillbaka till den gamla för att se om det löste problemet vilket det inte gjorde, lade bara till avgaslekage. Har också nollat motorn och datorn ett antal gånger för att se om jag gjort något fel med kamremmen men det gör ingen skillnad. Sen dess har jag bytt luftmassemätare, lambdasond, tändstift, fördelarlock, rotor och svänghjulssensorn. Luftmassemätaren jag bytte till var från en 744 som inte var i så bra skick så jag funderar om det är värt att hitta en annan eller köpa en ny. Har också sprayat startgas över hela insuget utan att ha hittat något, har heller inte hittat någon dålig vakumslang men allt fungerade bra innan.

Har pratat med en erfaren mekar kompis som påstår att det är på grund av att datorn i bilen måste konfigureras då jag installerat ny lambda osv. Men så vitt jag vet så finns det ingen sån dator i 940 som är så avancerad. Bytte lambdan på en annan 940 utan problem. Men jag vet inte.

Min nästa gissning är kamremmen även om den startar och går, då när jag startar den så låter det konstigt som ett knackande ljud typ.

Nya turbon är likadan som den gamla 13c

Är rätt desperat då jag måste ha bilen snart så all hjälp önskas

Mercedes E220 CDI W210 "Vinterbilen" (2000)
Berglund_89
17 augusti 2020 · 1 475 Inlägg

Hur står markeringarna på remhjulen i förhållande till markeringarna på motorblocket efter rembytet?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 augusti 2020 · 13 733 Inlägg

tror mest på att kamremmen ligger fel.. räcker med 1-2kugg så går dom dåligt men dom går.. det är först när det blir ett antal dom inte går alls. och börjar skjuta och ha sig istället för att stanna..

är ju några minuters jobb att kolla...   lita ALDRIG på  remskivan på motorn...  även om det är "omöjligt" att få den fel så kan folk få den fel endå..   så bort med remskivan bort med kåporna och kolla ordenkligt.     har alltid förvana att ALLTID dra 2varv efter nollning och sen kolla att alla markeringar stämmer.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Olleshemmameck
17 augusti 2020 · 18 Inlägg

Growe skrev:
tror mest på att kamremmen ligger fel.. räcker med 1-2kugg så går dom dåligt men dom går.. det är först när det blir ett antal dom inte går alls. och börjar skjuta och ha sig istället för att stanna..

är ju några minuters jobb att kolla...   lita ALDRIG på  remskivan på motorn...  även om det är "omöjligt" att få den fel så kan folk få den fel endå..   så bort med remskivan bort med kåporna och kolla ordenkligt.     har alltid förvana att ALLTID dra 2varv efter nollning och sen kolla att alla markeringar stämmer.

Visste inte att den kkunde gå på 1-2 kugg fel, ska försöka göra om det. Tack för svaret. Vet att det var nånting skumt när jag byte

Mercedes E220 CDI W210 "Vinterbilen" (2000)
Mew
18 augusti 2020 · 2 156 Inlägg

Själva remmen kan gå på många kuggar fel, så kolla markeringarna noga. smile

Senast redigerat av Mew (18 augusti 2020)

Olleshemmameck
18 augusti 2020 · 18 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Hur står markeringarna på remhjulen i förhållande till markeringarna på motorblocket efter rembytet?

Growe skrev:
tror mest på att kamremmen ligger fel.. räcker med 1-2kugg så går dom dåligt men dom går.. det är först när det blir ett antal dom inte går alls. och börjar skjuta och ha sig istället för att stanna..

är ju några minuters jobb att kolla...   lita ALDRIG på  remskivan på motorn...  även om det är "omöjligt" att få den fel så kan folk få den fel endå..   så bort med remskivan bort med kåporna och kolla ordenkligt.     har alltid förvana att ALLTID dra 2varv efter nollning och sen kolla att alla markeringar stämmer.

Mew skrev:
Själva remmen kan gå på många kuggar fel, så kolla markeringarna noga. smile

Okej så nu har jag hållit på hela dan här. Nollat motorn om och om igen, det blir alltid minst en halv kugg fel. Processen är följande. Lossar spännrulle muttern, trycker ihop fjädern, spänner spännrulldmuttern, lossar remen över kamaxeln, nollar den (nollade remhjulet innan). Sätter på kamremmen, lossar muttern på spännrullen så att den spänner vilket då gör så att remhjulets markering åker cirka 1.5 ish cm till höger. Har försökt ett antal gånger, har också försökt med att spänna handbromsen så mycker det går samt lägga i 4an så att remhjulet inte ska snurra. Allt som händer då är att kamaxelhjulet snurrar eller att remhjulet lyckas ändå. Har även startat den med en halv kugg fel markerad åt båda hållen och det blir samma som jag tidigare skrev. Vad gör jag fel.

Mercedes E220 CDI W210 "Vinterbilen" (2000)
Steff240
18 augusti 2020 · 1 016 Inlägg

En liten tanke, när du bytte luftmassemätaren kollade du så att det var samma nummer på din gamla som på den du tog från den andra bilen?

Olleshemmameck
18 augusti 2020 · 18 Inlägg

Steff240 skrev:
En liten tanke, när du bytte luftmassemätaren kollade du så att det var samma nummer på din gamla som på den du tog från den andra bilen?

Inte helt säker, jag bytte tillbaka till den gamla eftersom det inte gjorde någon skillnad

Mercedes E220 CDI W210 "Vinterbilen" (2000)
Olleshemmameck
18 augusti 2020 · 18 Inlägg

Steff240 skrev:
En liten tanke, när du bytte luftmassemätaren kollade du så att det var samma nummer på din gamla som på den du tog från den andra bilen?

Samma nummer

Mercedes E220 CDI W210 "Vinterbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang