940 går ryckigt med ojämn tomgång. FELKODER

VikaBonne
19 augusti 2020 · 49 Inlägg

Hej.  Bilen är en 945 -98 med 19t och den är riktigt jobbig att köra för att den dör ofta vid stoppljus eller lägger sig på typ nästintill 0-300 varv och hoppar igång igen (frikoppling efter motorbromsen eller gas)

på tomgången håller den sig vid liv hyfsat!
Låter lite som att den har trimkam?

För att gå rakt på sak så är problemen att den

1.Dör ibland efter dump (återcirkulerande).
Video https://m.youtube.com/watch?v=Bw46K_2yFT0
Video https://m.youtube.com/watch?v=iXH63MpYuVg

2.Går ojämn på tomgången.

3.Motorn rycker och man gungar KRAFTIGT fram och tillbaka under låg acceleration kan man besriva det som och hackar vid jämn gas men när man trycker full gas så går den som ett skott och riktigt rent och fint.

4.Motorn startar oftast på 2-3 försöket.

Fick både felkod 2-1-2 och 2-3-1

Det var en som sa att det kanske är min avlastningsventil för att han fick problem nr1 när hans krångla (vet ej vad som sitter på min, allt satt där nar jag köpte den) men dock så vet jag inte om han fick lambda lampan att lysa..

Motorn är bytt för den förra kasta in handduken tillslut.

lmm är bytt

Lambdan byttes för nån månad sedan till en original tror jag? Köpt på skruvat.

Har sprayat startgas utan resultat.

Provade med annan tändmodul.

Bränsle pump relä är bytt och pumpen är testad.

Rengjort fördelarlocket.

Kan det vara en box eller så?
Kan det vara kabelbrott till lambdasonden?
Eller motortemp givare? Tycker den går möjligtvis en smula bättre kall men det är bara nån enstaka minut knappt det ens.
Om jag rycker ut säkring nr1 så håller den jämn tomgång kanske lite hög bara men alla problem värkar försvinna så gott som och kommer tillbaka successivt tills varningslampan tänds igen och då är alla fel tillbaka (tiden för att den tänds varierar lite men det tar inte så speciellt lång tid).

Jag förstår inte vad bil rackarn vill ha för nån hjälp...har haft den i hela 2 år nu och varken jag eller nån annan bekant kan komma med nått vettigt.

Några idéer?
Mvh Alex.

Senast redigerat av VikaBonne (19 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang