3792
Sök

Trasig kupéfläkt. Volvo 850 1996

3 Inlägg
20 augusti 2020
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Volvo 850 som jag nyligen införskaffat. AC:n är ur funktion och urkopplad. Igår råkade en passagerare starta AC:n genom att trycka på knappen och den var aktiverad tills det började lukta konstigt, bränt. Efter det stängde jag av AC:n igen.

Idag körde jag som vanligt och fläkten stängdes av och på och slutligen slutat fungera helt. Man hör lite ljud när man ändrar värmen eller zoner där luften ska flöda men fläkten går inte igång. Säkringen för "hastighet 4" (full ström) är hel. Absolut ingenting händer med fläkten.

Vad kan ha gått sönder? Reglage? Hur ska jag felsöka?

Mvh Bjure

1 813 Inlägg
20 augusti 2020
#2
Hur är AC:n "urkopplad"?
Misstänker att lamporna vid AC & REC blinkar 20s vid uppstart, då finns det felkoder som kan hindra fläkten att starta, ibland är man är tvungen att läsa ur dessa och släcka ifall man vill ha igång systemet igen.
Din är en -96a så du har ett OBDII uttag under myntfacket, man kan relativt enkelt bygga en egen "felkodsavläsare" så att man får ut sk blinkkoder för ECC-systemet. Bara att googla så lär du hitta anvisningar.

I de flesta fall handlar det om själva fläkten men även effektsteget kan lägga av. Men eftersom det luktade bränt skulle jag gissa på fläkten i första hand.


3 Inlägg
20 augusti 2020
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Hur är AC:n "urkopplad"?
Misstänker att lamporna vid AC & REC blinkar 20s vid uppstart, då finns det felkoder som kan hindra fläkten att starta, ibland är man är tvungen att läsa ur dessa och släcka ifall man vill ha igång systemet igen.
Din är en -96a så du har ett OBDII uttag under myntfacket, man kan relativt enkelt bygga en egen "felkodsavläsare" så att man får ut sk blinkkoder för ECC-systemet. Bara att googla så lär du hitta anvisningar.

I de flesta fall handlar det om själva fläkten men även effektsteget kan lägga av. Men eftersom det luktade bränt skulle jag gissa på fläkten i första hand.

Kontakten som sitter snett vänster bakom motorn är urkopplad.
Lamporna blinkar inte vid start. En vän har en felkodsläsare som jag kunde låna, ska kolla det om någon dag.

Okej, kan jag testa att ge fläkten direktström från t.ex bilbatteriet?

1 813 Inlägg
21 augusti 2020
#4
HBG_Bjure skrev:
Kontakten som sitter snett vänster bakom motorn är urkopplad.
Lamporna blinkar inte vid start. En vän har en felkodsläsare som jag kunde låna, ska kolla det om någon dag.

Okej, kan jag testa att ge fläkten direktström från t.ex bilbatteriet?

Vet inte riktigt vilken kontakt du menar, högtrycksvakten!? Det bästa är att ta säkringen eller lossa kontakten nere vid kompressorn.

Det går inte att läsa ut felkoder mer än med blinkkoder på ECC, inga generella felkodsavläsare fungerar på dessa då det inte är ett äkta OBDII, bara för att förtydliga!

Batteriström direkt på fläkten bör få den att snurra ifall den fungerar.



Sök