Mazda 6 fet blandning/ tar olja

Stortag
20 augusti 2020 · 298 Inlägg

Hej
Köpte nyligen en mazda 6 2.0 bensin från 2006 som "endast" behövde ett godkänt avgastest för att gå genom besiktningen. Han som sålde den sa att enligt någon polare som hade kollat avgasvärdena gick den på fet blandning. Det menade han skulle bero på vvt eller pcv. Vvt tror jag no de flesta vet vad det är frågan om men den där pcv ventilen är en liten plastventil som, om jag fattat rätt, går mellan blocket och vevhusventilation. Den är tydligen ett vanligt fel på dessa motorer. Så han som sålde bilen menade då att han provat byta vvt hjulet och den där ventilen och hoppeligen är det inget annat fel än det men för säkerhets skull fick jag med den främre och bakre lambdasonden. Då jag var påväg hem meddelade min sambo att det luktar något fruktansvärt att köra efter så hon var tvungen att stänga av friskluftintaget. Jag tänkte inte desto mer på det än att den går på en väldigt fet blandning så det uppstår säkert otäcka avgaser från det. Jag lånade en dator av en bekant och kollade. Inga felkoder på motorn kunde noteras. Däremot hittade jag under mätvärdena lamda bank 1 ärvärde som visade cirka -8µA på tomgång och gick upp emot -800µA mellan 2000-3000rpm. Detta är jag inte riktigt säker på hur man skall tolka, men det fanns även ett lambda bank 1 mätvärde som låg på runt 1.0 på tomgång och direkt jag höll på gasen mellan 2-3000rpm föll det till 0.82 .
Sedan då jag testkörde lite mer på kvällen då det svalnat av ute och motorn var kall, noterade jag att det lämnade ett rökmoln efter bilen. Typ som då man har pumpen uppskruvad på en d24 fast med vit rök och inte riktigt lika mycket. Jag misstänker nu att den dricker rikligt med olja med tanke på hur mycket det luktar och röker.
Så det jag undrar nu då är om det kan vara så att det inte är något fel på lambda och eller andra givare, eftersom inga felkoder fanns. Bilen går inte alls konstigt eller så det bara röker mycket och luktar illa. Om orsaken till att lambdavärdet sjunker så pass vid gaspådrag är att motorn tar så pass mycket olja.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ett kompprov vore på sin plats, så upptäcker du om du blivit blåst..
Det verkar som att de som inte klarar av felen ser till att göra sig av med eländet kvickt och talar inte om hela sanningen..
Och nu står du där..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
21 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

axxet skrev:
Ett kompprov vore på sin plats, så upptäcker du om du blivit blåst..
Det verkar som att de som inte klarar av felen ser till att göra sig av med eländet kvickt och talar inte om hela sanningen..
Och nu står du där..

Håller helt med. Med mycket tur kan du hoppas på ventiltätningar.

Fast går nog på axxet: s linje här.

torsen
21 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Vet inte hur långt bilen/motorn körts, men.....
Om du kör i 50 km/t på tvåans växel och släpper på gasen - kommer det mer blårök då?
I så fall kan det vara ventilstyrningarna som är slitna och läcker olja.

Stortag
21 augusti 2020 · 298 Inlägg

Ja tänkte ta ett komptest men farsans kompmätare hade för kort ända så den gick inte ända ner i botten av tändstiftshålen. Däremot fick jag konstaterat att både stiften och kolvtopparna var väldigt ingrodda med något, troligtvis bränd olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-eb4186790f4832579384413f49758b7a.jpg
Ja snackade med en bekant som varit med om dessa motorer tidigare. Både 1.8 och 2.0 varianterna lär ha samma typfel att kolvringarna blir slut.  Han sa att man kan enkelt byta dem utan att ta ur motorn, bara av med oljetråg och topp.
Jag hittade ringarna, topplockspackning och staklagrena för så gott som gratis på autodoc så blir väl att ta en lång hälg nästa vecka om jag får delarna tills dess.

Lite andra nämnvärda saker, motorn är körd 290tkm och då jag testade köra i tvåan och släppa av rykte det inte. Däremot om ja gasar på fullt ryker det som fan direkt

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ge gärna den förbenade säljaren en känga och hälsa ..sad

Senast redigerat av axxet (21 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2020 · 10 277 Inlägg

Du har inte avgasvärdena från den senaste (underkända) besiktningen?

Med dom stiften och lambdasonder och katalysator som utsatts för en massa olja/feta avgaser lär ju värdena bli minst sagt stolliga även om den skulle gå bättre efter byte av dom sakerna du nämner att förra ägaren bytt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stortag
21 augusti 2020 · 298 Inlägg

Skulle nog kunna tänka mig åka till den gamla ägaren och dumpa ett gödsellass på gården efter dethär.
Nej dessvärre har jag inga avgasvärden från besiktningen heller. Det står bara att mätningen saknas.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Stortag
22 augusti 2020 · 298 Inlägg

Tog nu beslutet att öppna upp motorn och byta kolvringarna. Verkar nog vara rätt beslut enligt vad jag nu fått se. Då jag släppte loss grenröret rann det ut en liten mängd olja.
Kolvarna hade allihopa ett fastbränt halvkladdigt lager med någon sorters olje/sot blandning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-64e3386af5c979976375959d4dc98f5e.jpg
Avgasventilerna såg likadana ut medan insugsventilerna var torrare och hade en mer kalklik lagring. På bilden ser man skillnaden mellan en som jag putsat upp och en orörd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-fb0e6d973601c9262ae72cfc294247d2.jpg
Däremot såg cylindrarna riktigt fina ut, ingen vändkant eller repor. Lagren åt stakarna och ytan på veven såg även riktigt fina ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-9fd5d4e7a37a5e3b013e39d33d81b888.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-bbabf005f1ccd376a29b01d3f25886f0.jpg

Jag tror nog att bilen kommer att börja gå riktigt fint igen med nya kolvringar och en ordentlig skurning av förbränningskammarna, portarna och kolvarna smile

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag känner av dethära från min evighetsmaskin, gräsklipparen från klippo..roll
Men jag har köpt lite större ringar och ska sätta i,  så oljan får vackert rinna tebaks och inte lägga sig på kolven..smile..

Senast redigerat av axxet (22 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
22 augusti 2020 · 10 277 Inlägg

Stortag skrev:
Däremot såg cylindrarna riktigt fina ut, ingen vändkant eller repor.

Ja, där har det ju varit välsmort iaf... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang