Missljud höger fram, atos.

Lplplp
24 augusti 2020 · 3 Inlägg

Så jag har kommit över en Hyundai Atos 2003 1.0 58hk.

Problemet är missljud höger fram låter som det kommer från något med hjulupphängningen.  (jag är absolut ingen expert)

Men det låter bara när jag kör runt 100,
I 80 hörs absolut ingenting börjar vid 95 och fortsätter där efter.  Det är tydligt metallisk ljud som låter lite skrapande.   Har jag radion igång är det tillräckligt för att inte höra ljudet. Så det är inte så man får kalla kårar av det. Men jag räknar ju inte med att det löser sig själv.

Det uppstår inga missljud när jag rattar fullt. Endast vid hastigheter rund 100.

Inga missljud när jag varvar motorn, eller någon skillnad om jag köra i 5'an eller 4'an  om det släpper i högre hastigheter vet jag inte. Vågar inte köra den så fort 😅

Tydligen ska modellen haft problem med Hjullager s framtill säger Google.

Men jag ska skruva av hjulet imorgon och rota lite o se vad jag kan hitta.

Så om någon vill ge mig lite input på var jag kanske ska leta vore det tacksamt. Tex om det nu är lagerna hur testar jag det, syns det tydlig, behöver man bonka o lyssna osv.  Ja ni förstår alla pointers mottages gärna  🙂. Vet endast att bilen är pensionärs körd. En ägare sen 2003. Haft bilen en dag nu.    Men all hjälp uppskattas som sagt.


Uppdatering:

Hissade upp, ryckte runt. Inget glapp inga klonk.  Roterade hjulet hörde att bromsen låg emot.  Rev bromsen och fixade det.  Roterade lyssna när hjulet var av inga ljud och snurra hur fint som helst.  Tog den på en runda och den kändes lite lättare nog för bromsen, men ljudet var kvar. Borde jag ändå skruva av allt och kolla på hjullagret?

Senast redigerat av Lplplp (24 augusti 2020)

uhlin
24 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

Låter nästan som hjullager. Lyft upp och snurra på hjulet och känn samtidigt på fjädern efter vibrationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang