Nissan Micra -13 vattenskvalp i huven - risk för skador?

Suck
31 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej! Jag köpte en Nissan Micra -13 hos en stor bilfirma nu i helgen. Fick hem den i lördags och igår (söndag) när jag skulle ut i och köra så märkte jag att bilen stod och droppade vatten bakom vänster framdäck. Gissar på vatten från AC:n?

När jag sen startar bilen och börjar köra så hör jag hur det skvalpar vatten inifrån motorhuven, ganska rejält med vatten som åker omkring. Efter bara några meters körning så börjar vatten forsa ner i bilen på passagerarsidan, det kommer inifrån motorhuven och rinner ner på mattan.

Stannar och parkerar igen omedelbart. Ser att det finns vatten inne i motorhuven längst ner, och ringer bilfirman som säger att jag ska få lämna in bilen till deras verkstad så fort de har tid. Det är dock söndag så jag får avvakta till dagen efter när de har öppet. Har nu pratat med verkstaden och fått en tid till imorgon tisdag eftermiddag. Mekanikern jag pratar med säger samma sak som jag själv har kunnat googla mig till - att det förmodligen är dräneringen till AC:n som är igentäppt och därför kan inte vattnet ta vägen någonstans.

Jag har inte kört något mer med bilen sen dess och ska inte heller göra det förrän jag ska lämna in den imorgon.

Nu till min fråga: finns det risk för att någon elektronik eller annat på bilen tar skada av att det ligger vatten inuti motorhuven? Det kommer ju att ligga kvar där i två dygn eller mer innan verkstaden kan titta på bilen. Är jätterädd att de bara tömmer ut vattnet, fixar dräneringen och sen kommer jag få en massa framtida problem på denna bil som jag inte ens fick äga i 24h innan problemen började. Kan jag ens köra den till verkstaden, som ligger 2,5 mil från mig, på ett säkert sätt?

Senast redigerat av Suck (31 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang