Vito 40-50A tjuvström!

KristianK
31 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Har en gammal Vito W638 som ibland (har hänt 4ggr på 10månader) drar ur batteriet på en kort stund.
Igår hände det igen, hade flyttat den på gården och skulle starta igen, då var det nära att den inte skulle starta pga för lite ström.
Snabbt fram med tångamperemätaren och den drog över 40A med avstängd motor! Joxade på en stund, på med tändning, av med batterikabeln, öppnade dörrar etc.. sen plötsligt gick strömmen ned till långt under 1A.

Svårt att felsöka när det bara är ibland..
Men glödlampan lös när bilen var igång, kommer inte ihåg om den gjort det tidigare när det varit problem?
Centrallåset är helt kasst troligen pga avnötta kablar i dörren(standardfel) så det kan ju vara nån tillfällig kortslutning, men antar att det inte är så stor säkring till centrallåstet så säkringen borde brinna vi så hög ström.¨

Andra tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Låna en värmekamera och ha den i bilen, så är du beredd nästa gång..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
31 augusti 2020 · 5 841 Inlägg

Ja, 40 ampere borde göra att det är rödglödande där felet är. Man behöver nog inte ens värmekamera för att hitta det felet. Men jag skulle ta reda på var reläet för motorn glödstift sitter så man snabbt kan rycka ut det nästa gång felet uppträder. Samtidigt som man mäter då.

rawsezx
3 september 2020 · 116 Inlägg

Skulle faktiskt gissa på glödstiftsreläet som fler påpekat tidigare i tråden. En 4-cyl dieselmotor bör ligga på den effektförbrukning när glödstiften är tillslagna. Inräknat då övrig förbrukning.

Ett glödstift drar i runda slängar mellan 5-10A och resterande fordon bör ligga på några ampere när tändingen är till.

Skulle gissa på att reläet hänger sig lite då och då. Om du kan lokalisera och mäta samtidigt så kan en liten men distinkt knackning med baksidan av en skruvmejsel på releät kanske få den att släppa.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 september 2020 · 4 917 Inlägg

OM det är så, så är det bara att antingen byta relä eller fila till kontakterna med en fin fil.
Den late byter..
Berätta vilket du gör så vi kan sätta dig i rätt kategori..

Senast redigerat av axxet (3 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang