SAAB 9-3,TTiD, SportCombi, 2008, 180 hkr.

DunJohan
7 september 2020 · 3 Inlägg

Hej.
Jag lämnade bilen på verkstad för provtryckning av kylsystemet, jag hade ett litet läckage som jag inte kunde spåra.
Verkstaden fann läckan, men den satt mycket illa till, så de tvingades demontera väldigt mycket, ... och kostnaden blev VÄLDIGT mycket högre.
Jag var tvungen att hämta en sak i bilen, och upptäckte då att bl.a insprutningspumpen var demonterad, och därmed även kamremmen. Jag beordrade då att kamremmen skulle bytas, det var ändå dags vid nästa service.
Nu till problemet:
Före ingreppet drog bilen ca 0,48-0,52 L/mil, den var lättstartad, och gick som ett "spjut". Jag påstår att den var mycket piggare än min tidigare bil, SAAB 9-3, 1,8 T.
Efter ingreppet drar den aldrig under 0,7 L/mil, den är svårare att starta, och den är inte lika pigg.
Kan verkstaden ha missat någon kugg på någon av kammarna, eller kanske "bara" någon kugg på pumpen ?
Jag har varit på verkstaden och talat om problemet, och de skulle undersöka saken. De hittade en vacuum-slang som hade "hoppat av", de satt dit slangen utan att kolla något mer.
Efter det gick förbrukningen ner till nuvarande, och gick betydligt bättre, men den är långt ifrån som den var innan den lämnades in för provtryckning.
Någon som har en idé, eller förslag ?

Senast redigerat av DunJohan (7 september 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang