3812
Sök

Saab 9-3 -06 drar åt vänster

416 Inlägg
7 september 2020
Trådstartare
Har märkt ibland, inte alltid, att när jag gasar på så drar bilen åt vänster. Jag får änna hålla lite emot.
Nu i morse på väg till jobbet så kände jag att den drog lite åt vänster hela tiden, värre när jag gasade på, men sen blev det bättre efter en stund.

Någon som har tips på vad det kan vara? Eller är det normalt kanske..

Är en Saab 9-3 sport kombi 2,0t Vector (Aero motor) -06

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 september 2020
Jag känner mig precis som du, lite vänstervriden..
När man läser lite så påstås det att det är bakhjulen som bestämmer färdriktningen..
MEN ja ska kolla mina framhjul extremt noga och ställa in dom på MINDRE än millimetern på toe-in..
Dock har jag märkt att asfaltvägen har lite rundade gropar och kör man rakt i gropen så vill åbäket åt vänster..
Kör man då på toppen istället så drar det inte..
Det ska bli intressant att läsa vad andra har för något att säga i ärendet..
Senast redigerat av axxet (7 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 523 Inlägg
8 september 2020
Hej!
En "frisk bil" ska inte dra åt något håll vid acelleration rakt fram!
När vi bytt fjädrar och stötdämpare fram på brorsans Audi 100 Turbo avant (91:a) för två år sedan upplevde vi något konstigt! När man accelererade rakt fram kunde plötsligt bil f.. få för sig att sticka iväg antingen åt vänster eller höger, detta inträffade i farter runt 50-70km/t under fortsatt acceleration och vara minst sagt enerverande.
Vi funderade länge på vad det kunde vara som orsakde  problemet men kom inte på någon orsak, alla P-ändar var bytta och inget glapp fanns någonstans.
Till slut lämnade brorsan in bilen för framvagnsinställning  hos en bilfirma. När han fått tillbaka bilen var det samma sak. Vid kraftig acceleration så stack bilen plötsligt iväg åt antingen åt vänster eller höger!
Vi tog oss en funderade igen vad det kunde vara och kollade att allt satt fast när det gällde styrningen, styrstag, P-ändar och  alla andra stag, men hittade inga fel.
Men något måste det ju vara så jag bad brorsan köra sakta i gåfart och kraftigt bromsa in...och då såg jag vad det var som var orsaken.Vänstra fjäderbenet var inte fastskruvat upptill i karossen! Detta fick hela fjäderbenet att rucka på sig lite vid acceleration. Jag drog åt muttrana och bilen gick hur rakt och fint som helst när man accelererade. Slutsats! Man ska inte glömma att kolla allt när man meckar. Men hur bilfirman, som ska vara proffs kunde missa en sån sak är lite konstigt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 september 2020
Då kom du fram till slutsatsen att: SJÄLV är bästa dräng..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök