zzr9409209 skrev:
Navringar är ett måste,men förr i tiden fanns det ingen navstyrning, typ vw.
Har aldrig varit med om trasiga navringar, och
för övrigt så är det kona på "alla" fälgar/muttrar/bult,,men det hjälper inte..
Fel fel fel fel.
Min nuvarande CR-V har INTE konor utan i stället sfäriska säten i fälgarna.
Tror, men vet inte säkert, att flera kvalitetsbilar = japanska - har sfäriska säten.
Mina Land Rovers har INTE haft fälgar med konor.
Kan inte påminna mig just nu vilka fler bilar som INTE har konor.
De fälgarna har i stället "plant" "bottenhål" tillsammans med muttrar eller skruvar som har en kraftig planbricka påvalsad.
Men då har ifrågavarande fälgars CB varit avsedda för naven.
Så de då!
Men, det finns/fanns bilar där CB var exakt samma som navet.
Minns att jag på några Oplar fick skära ett kryss/slitsar med vinkelslip i fälgarna för att få bort dem.
I "vanliga" fall räcker det med att lossa hjulmuttrarna/skruvarna något drygt varv och sedan köra i en "åtta" tills de knäpper till och fälgarna släpper från naven.
Beträffande navringar så hävdar jag vad jag tidigare skrivit!
Baserat på många bilars och års erfarenhet.
Basta Cosi.