Audi A4 2009

Audin86
20 september 2020 · 19 Inlägg

Hej på er!

Ledsen för att det blir ett långt inlägg, men vill gärna förklara utförligt hur mitt problem är. smile
Är inte så jättehaj på bilar heller så kanske kan bli lite fel förklarat med delar osv, men hoppas ni
har övereseende med detta.

NU TILL PROBLEMET.

Jag köpte sommardäck med fälgar till min Audi A4 som jag hade ett jäkla problem att få på.
Åkte säkert till 3-4 olika verkstäder som inte kunde få på fälgarna.
Dom provade olika ringar m.m men fick det inte att passa.
Dom förstod knappt själva varför det inte passade även fast dom hade kollat upp måttet på ringarna men passade inte i alla fall..
Till slut så lyckades en firma få på dom, men sa att det var inte lätt. Men dom satt på i alla fall..

Åkte utan problem och efter cirka 2 månader så började det låta lite när jag svängde, detta försvann dock och har inte hört detta ljud nå mer.
Sedan ett tag senare så kom det ett skrapande ljud från höger bak eller fram, har inte lyckats lokalisera ljudet.
Men drar jag ner rutan så kunde man höra hur det lät lite visslande/skrapande ju mer hjulet snurrade.. trycker jag på bromsen så försvinner ljudet.

En kompis till mig sa att det säkert var en sten som fastnat.
Detta ljud kommer och går, ibland så låter det ingenting under flera dagar/veckor.

Vet inte om jag inbildar mig, men känns som när det regnar/regnat ute så försvinner ljudet.

Kör väldigt lite bil så skivorna har jag fått skit av min en vän att dom rostar då jag inte är ute och kör o bromsar och håller igång.
Men men..

Igår så tog jag bilen och var ute på motorvägen, tyckte att ratten skakade lite bid högre hatsighet och det kändes som
att det var som en "bula" på däcket, för det kändes inte som bilen gick smidigt och tyst som den brukar utan det bumpade lite som att det var som en liten bula som man körde över hela tiden.
(hoppas ni förstår) smile

Även det skrapande ljudet kom och när jag försiktigt tryckte på bromsen och höll kvar bromsen försiktigt så hörde man hur det skrapade som man drog en sten mot asfalten långsamt ungefär om jag ska förklara ljudet.

Stannade och kollade däcken och färlgarna, men ingenting såg konstigt ut.

På vägen hem så svängde jag in för att tvätta bilen.

Det var en konstig tvätt då man skulle in med vänsterhjulet i en skena som sedan drog igenom bilen genom tvätten.
Inte den jag är van vid att man åker in och stannar, drar åt parkeringsbromsen och sedan åker borstar m.m över bilen.
Utan nu drogs bilen fram av bandet genom tvätten tills man kom ut på andra sidan.
(tog tvätt med fälgrengöring om det nu kan ha någon hjälp i historien att göra)

När jag sedan parkerar och stänger av bilen och stiger ur så känner jag en lukt av bränt.
Ser att det ryker från vänster däck/fälg fram.
Är kokhett så blir nojjog att det kanske ska börja brinna.

Öppnar motorhuven, men där är det ingen fara.
Går ut efter cirka 20min för att kolla och känner fortfarande lite bränt lukt samt fälgen är varm.

Så nu undrar jag om något vet vad detta problem kan vara?

Med mitt amatörtänk så funderar jag på om det är så att det är fälgarna som sitter fel nu efter ett antal mil körande då det var svårt att få på dom så dom kanske har hoppas till och sitter lite snett nu?

Eller om det var något från tvätten som gjorde så det började ryka från vänster fram?
tex något smörjmedel som inte spolats bort ordenligt?
Då jag aldrig haft något problem där förut..

Eller är det så att bromsarna o det är kaputt o behövs bytas?

Ska åka till en versktad i veckan så jag får ordning på detta, men skulle vara lite skönt att
få lite tips och funderingar från er också.

Tack för att ni orkade läsa igenom!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 september 2020 · 4 917 Inlägg

Vänster fram ,där ligger nog klossarna emot.
Detta måste justeras och fettas in på relevanta ställen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang