Ingen radio efter mobilhållare bortplockad (Saab 9-3) [löst]

temptest
25 september 2020 · 4 Inlägg

Jag har Saab 93 -01 (halvkombin). Det fanns ett mobilfäste kopplat till radio som förra ägaren plockade bort och bara klippte av sladden (så nu sticker det ut en antenn-sladd och en annan sladd med flera små sladdar i där fästet satt). Nu står det "telephone" i displayen och radion funkar inte (går inte välja radio-läge och antennen åker inte upp).

Vad kan vara fel och vad kan man testa för att försöka fixa det själv att återställa det så radion funkar igen?

Tack på förhand


LÖST
För den som undrar och skulle ha samma problem...
- Jag tog ut den "tomma" knappen längst till höger under AC:n (Till vänster sitter en "sensor" och till vänster om den sitter  "höger"-stolsvärme)
- Sen stack jag in fingret och petade ut AC (den sitter relativt löst)
- Eter det stack jag in handen och följde sladden från vart den stack ut. Den gick nedåt till en box till höger. Först trodde jag boxen var något fastmonterat tillhörande bilen, men det vissade sig den bara var fastklämd och gick att dra ut och tillhörde mobilhandsfree fästet.
- Denna boxen kopplade jag ur allt från och sen funkade radion.

Senast redigerat av temptest (29 september 2020)

Pininfarina406
25 september 2020 · 536 Inlägg

temptest skrev:
Jag har Saab 93 -01 (halvkombin). Det fanns ett mobilfäste kopplat till radio som förra ägaren plockade bort och bara klippte av sladden (så nu sticker det ut en antenn-sladd och en annan sladd med flera små sladdar i där fästet satt). Nu står det "telephone" i displayen och radion funkar inte (går inte välja radio-läge och antennen åker inte upp).

Vad kan vara fel och vad kan man testa för att försöka fixa det själv att återställa det så radion funkar igen?

Tack på förhand

Hej, jag skulle börja med att ta ur radion och koppla ur kablarna till mobilhållaren. Det låter som att radion tror att mobilen är inkopplad vilket säkert beror på de klippta kablarna.
Kopplar du bort hållaren borde det bli som att lägga på luren.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang