Hybrid_ skrev:
Den "nödladdare" med schuckoanslutning som skickas med bilar, är det bara en kabel med strömbegränsare eller gör den något annat också?
Jag vill inte kalla det nödladdare utan det är faktiskt den huvudsakliga laddningen du behöver. Detta med elbil är inte som man tror. Det spelar egentligen ingen roll om du har stort eller litet batteri utan det som spelar roll är hur långt du kör. I mitt exempel blir det exakt samma resultat för Mistubishi imiev med 10mil räckvidd, min Ioniq med 25mil räckvidd eller en Model 3 med 60mil räckvidd.
Jag pendlar ganska långt 5+5mil, dvs 10mil gånger 1.3kWh i snitt över ett år, det är liksom 70+80väg.
Jag kör alltså långt och behöver 13kWh om dagen. 13kWh + 10% laddförluster blir alltså 14.3kWh som skall återladdas på natten. Natten är 8timmar lång. 14,3/8=1.8kW
1800W dividerat på 230volt blir knappt 8Ampere. Att dra 8A ut ett vägguttag är inge som helst problem och det räcker även för mig som pendlar "långt".
Skillnaden på bilarna är att imiev behöver laddas 0-100%, Ioniq 40-80% och Teslan 60-80%.
Bilen laddas med sin interna laddare, den skall ha 230v på 1-3faser. Bilen måste dock snacka med både laddsladden och vägguttaget/vallboxen/laddstolpen och kolla hur fort den får ladda. Okej, min Ioniq säger 32A tack, min laddsladd säger 32A, OK! men laddboxen på stan säger att du får bara 16A. Okej säger bilen, det blir bra så laddar den med 16A. Alternativt kan både bil eller laddsladd säga lägre effekt och då är det begränsande.
Laddsladden med stickpropp är alltså en "wallbox" eller "laddstople" som säger till bilen att du får ladda med max 16A (vanligt att man valt lite lägre så som 13 eller tom 10A) Då har du interfacet som handskakar med bilen och släpper på spänning.
Så i mitt fall ställer jag ner det ytterligare i bilen så den bara drar 8A, det räcker liksom.
Laddsladden, "fuskladdaren" har dessutom inbyggd tempsensor i stickproppen som håller koll på ev varmgång.
Den där sladden är alltså inte helt dum och jag rekommenderar att köra på den. En wallbox hemma kostar ledigt över 10lök innan allt är uppe, kanske närmare 20 trots bidrag. Det blir många mil att köra in de pengarna på eftersom det inte ger din ett jota.
Blir du gladare om bilen är laddad till kl 12 på natten när du ändå sover till klockan 6? hm näää