Styrström ?

Crosstourer
30 augusti 2019 · 7 Inlägg

Med risk för att bli tjatig.VAR kopplar man in styrströmmen till relä för ledramp på en
Audi A4 Allroad 2018 som är utrustad med original led ljus ?
Någon som vet var ? Färg på tjuvström ?

Boije Audi S2, 11,07@402
30 augusti 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:
Med risk för att bli tjatig.VAR kopplar man in styrströmmen till relä för ledramp på en
Audi A4 Allroad 2018 som är utrustad med original led ljus ?
Någon som vet var ? Färg på tjuvström ?

Canbus interface behövs.
På jobbet (jobbar med att montera prylar på nybilar) tar vi canbusen under ratten i kabelstammen som är vid astolpen.
orange/brun och orange/grön (alt hel grön) canbusen är två kablar som är tvinnade med varandra 0.35 kvartats kabel. Strömtjuv rekommenderar jag inte utan klipp och skarva ihop med riktig skarv krymphylsa enligt direktiv från vag själva, dom rekommenderar inte lödning.
orange/brun = can low
Orange/grön alt grön = can high
Detta med vanligt canbus interface, finns även canbus som funkar med helljus avbländningen och då kan inkopplingen på canbus färgen skilja.

Tex på en 2019 skoda kodiaq är can high grön /orange med vanligt canbus och orange/ röd med digital lightning som ska funka med helljus automatik.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
30 augusti 2019 · 7 Inlägg

Tack för snabbt och utförligt svar  smile Har du även erfarenhet av XBB Lightswitch ?
De värkar vara en lättare lösning  smile men förstås lite dyrare
J-E.E

Boije Audi S2, 11,07@402
30 augusti 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:
Tack för snabbt och utförligt svar  smile Har du även erfarenhet av XBB Lightswitch ?
De värkar vara en lättare lösning  smile men förstås lite dyrare
J-E.E

Har endast varit i kontakt med den lösningen 2ggr när det inte funkat och jag har bytt ut det mot ett vanligt canbus interface eller tagit styrsignal på normalt sätt, så kan inte uttala mig om hur bra det funkar tyvärr, men verkar klart smidigt om det funkar

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
6 september 2019 · 7 Inlägg

Boije... Titta på min sida och tala om vilken kabelstam som du menar.. har en bild där.
(vet inte hur man lågger upp bilder här sad
Brl i Karlstad letade i 2 timmar efter färgerna som jag fått.
Den kabeln som kommer från ratten är om de e den ?
Gul/Vit tvinnade
Svart/brun tvinnade
Grön/Rosa tvinnade
En Brun
En Grön Å Blå
En lila.
Eller den kanske inte har något med detta att göra ?
Hälsningar Jan Eric

Boije Audi S2, 11,07@402
6 september 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:
Boije... Titta på min sida och tala om vilken kabelstam som du menar.. har en bild där.
(vet inte hur man lågger upp bilder här sad
Brl i Karlstad letade i 2 timmar efter färgerna som jag fått.
Den kabeln som kommer från ratten är om de e den ?
Gul/Vit tvinnade
Svart/brun tvinnade
Grön/Rosa tvinnade
En Brun
En Grön Å Blå
En lila.
Eller den kanske inte har något med detta att göra ?
Hälsningar Jan Eric

Hej.
Lite stökigt att få upp bilder på forumet ja.

Minnet sviker lite (är ju ändå fredag:)) men bör vara den grova stammen som går uppåt bakom fläktutblåset. Skär försiktigt av den svarta väv tejpen och sära på kablarna.

Gjorde en snabb sökning på Google på or/gn canbus för att du ska se vilken typ av kabel du söker. Kablarna är två färgade (eller ena orange/brun och andra hel grön) och sammantvinnade, orange i botten och smalt grönt streck och orange och smalt brunt streck efter kabeln.


https://www.google.com/search?q=Or/gn+c … X9YRlBM%3A

Senast redigerat av Boije (6 september 2019)

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
7 september 2019 · 7 Inlägg

Hej igen Boije
Dom enda som är tvinnade och liknar dom färger du sa är
1 Orange (botten)med smalt grönt streck.
2 Grön (botten)med brunt streck.
Bägge ger lite ström på både hel och halv ljus ?? undefär 4,5 v
Fattar NOLL sad( BLIR TOKIG !!! alltså tokigare smile
J-E.E
Tar mej  en styrketår nu istället

Boije Audi S2, 11,07@402
8 september 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:
Hej igen Boije
Dom enda som är tvinnade och liknar dom färger du sa är
1 Orange (botten)med smalt grönt streck.
2 Grön (botten)med brunt streck.
Bägge ger lite ström på både hel och halv ljus ?? undefär 4,5 v
Fattar NOLL sad( BLIR TOKIG !!! alltså tokigare smile
J-E.E
Tar mej  en styrketår nu istället

Båda är orange i "botten" som på bilden i länken om inte den ena är hel grön. Du behöver ett canbus interface inkopplat på dom två kablarna.

Ett sånt här, finns att köpa hos de flesta som säljer extraljus.
http://skyddet.nu/produkt.php?id=4784&meny_id=226

Finns flera canbus i bilen så bör finnas flera tvinnade kablar som på bilden i länken i tidigare inlägg med andra färger på strecket på oranga kabeln.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Boije Audi S2, 11,07@402
11 september 2019 · 102 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3095/3095-9906b52507b33410a0c25a07740686ef.jpg

Senast redigerat av Boije (11 september 2019)

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
16 september 2019 · 7 Inlägg

Boije skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3095/3095-9906b52507b33410a0c25a07740686ef.jpg

TAKKER Å BOKKER smile
För MYCKET TYDLIG BILD  smile
DU ÄR KUNG BOIJE. ......

Boije Audi S2, 11,07@402
16 september 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:

Boije skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3095/3095-9906b52507b33410a0c25a07740686ef.jpg

TAKKER Å BOKKER smile
För MYCKET TYDLIG BILD  smile
DU ÄR KUNG BOIJE. ......

Passade bra att jag fick in en ledrampsmontering på en 2019 A4a så jag kunde fota lite. smile

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
16 september 2019 · 7 Inlägg

Boije skrev:

Crosstourer skrev:

Boije skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3095/3095-9906b52507b33410a0c25a07740686ef.jpg

TAKKER Å BOKKER smile
För MYCKET TYDLIG BILD  smile
DU ÄR KUNG BOIJE. ......

Passade bra att jag fick in en ledrampsmontering på en 2019 A4a så jag kunde fota lite. smile

Gött. ...en sista fråga Boije..när jag mäter med instrument på dessa två kablar så e de ca 4,5 v hela tiden med tändning på. Både på hel och halv  sad hur fn fungerar det  ?
Och detta går I mot mina lärdomar  sad va beror detta på  ?? Tilläggas så kan jag INGENTING om dagens ledtecknik och ström...  huga ...

Boije Audi S2, 11,07@402
16 september 2019 · 102 Inlägg

Crosstourer skrev:

Boije skrev:

Crosstourer skrev:

TAKKER Å BOKKER smile
För MYCKET TYDLIG BILD  smile
DU ÄR KUNG BOIJE. ......

Passade bra att jag fick in en ledrampsmontering på en 2019 A4a så jag kunde fota lite. smile

Gött. ...en sista fråga Boije..när jag mäter med instrument på dessa två kablar så e de ca 4,5 v hela tiden med tändning på. Både på hel och halv  sad hur fn fungerar det  ?
Och detta går I mot mina lärdomar  sad va beror detta på  ?? Tilläggas så kan jag INGENTING om dagens ledtecknik och ström...  huga ...

Det är digital signal i kablarna som är speglade mot varandra för att säkerhetställa att störningar från magnetfält inte påverkar signalen, även därför dom är tvinnade.
Så det behövs ett interface som kan tyda digitala signalen och göra om det till analog signal tex 12v.

Bara ett exempel är att på postens caddy bilar används ett canbus interface med flera funktioner i samma enhet, ser lika ut som det lila (färgen är orange och blå på postens modell) som jag har på nån av de andra bilderna, i den går det ut signal för backljus, extraljus och fönsterhiss på förarsidan för att tända brevlådslampan på taket.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Boije Audi S2, 11,07@402
16 september 2019 · 102 Inlägg

Tillägg.
Canbus används för att slippa dra så mycket kabel i bilen då de två orangea kablarna kan styra flera funktioner, i nyare bilar går det ofta ut mindre antal kablar ut till strålkastaren än det finns lampor, halvljus, helljus, parkering, drl, blinkers, kurvljus kan om man ska förenkla det lite med enbart en plus, jord och två canbus kablar in i lyktan, istället för minst 7 kablar utan canbus.

Väldigt grovt förklarat.

Senast redigerat av Boije (16 september 2019)

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Crosstourer
16 september 2019 · 7 Inlägg

Boije skrev:
Tillägg.
Canbus används för att slippa dra så mycket kabel i bilen då de två orangea kablarna kan styra flera funktioner, i nyare bilar går det ofta ut mindre antal kablar ut till strålkastaren än det finns lampor, halvljus, helljus, parkering, drl, blinkers, kurvljus kan om man ska förenkla det lite med enbart en plus, jord och två canbus kablar in i lyktan, istället för minst 7 kablar utan canbus.

Väldigt grovt förklarat.

WOW... Nu börjar jag fatta smile huvud delen i alla fall. De sitter väl kvar kopplingshema i huvudet från när man började koppla extraljus och radio / kompressor horn på sin första Volvo
Många TACK. .....

yabbah
2 oktober 2020 · 1 Inlägg

Boije skrev:
Tex på en 2019 skoda kodiaq är can high grön /orange med vanligt canbus och orange/ röd med digital lightning som ska funka med helljus automatik.

Jag har helljus automatik på min kodiaq 2017. Då är det orange/röd som ska till den lila cannect-boxens high? Den kabeln är i samma kabel-stam inne i bilen till vänster under ratten som går in i en box där? Om det bara finns orange/grön, då kommer det funka ändå men att helljus automatiken inte kommer fungera antar jag?

med vänliga hälsning
Niklas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang