Kylarfläkten går aldrig igång på min Golf mk1?

christoffer-k
15 mars 2010 · 22 Inlägg

Hej!

Jag äger en Golf mk1. Nu har jag lagt märke till att kylarfläkten aldrig startar. Så min bil blir aldeless för varm (vid tomgångskärning) När jag kör bilen så står tempmätaren som den ska. Men så fort bilen står stilla börjar tempmätaren sakta men säkert vandra uppåt.

Jag har kollat så att det går ström ifrån batteriet till givaren som sitter på kylaren och det gör det. Sedan kollade jagifall fläkten gick igång ifall man tog kabeln från fläkten och gav den ström direkt ifrån batteriet, då startar fläkten och går precis som den ska.

Jag antog  att det var den lilla givaren som känner av när det är för varmt och släpper genom strömmen till fläkten som var trasig. Jag bytte den men fläkten går fortfarande inte igång!

Jag blev lite fundersamm över en sak när jag bytte givaren.. Det var nämligen så att det kom ut som någon konstig sörja från kylaren + lite lite vatten. Nu undrar jag om det kan vara så att det har satt igen sig någonstans i kylaren eller vad nu felet kan vara? Är det så att det är massa kladd i kylaren hur ska man rengöra?

För jag antar att det inte finns någon annan anledning till att inte fläkten startar och att bilen blir varm så fort den står på tomgång:S

Snälla hjälp mig ifall det finns någon som kan något om det här eller har något tips o komma med.

Mvh Christoffer

Sailor_88
16 mars 2010 · 15 Inlägg

hade precis samma problem i min 2'a tröttna på att leta fel så koppla in en dold switch i kupén som jag slår på vid köer,längre tomgångs körning. funkar utmärkt smile

[Carpe Diem]
christoffer-k
16 mars 2010 · 22 Inlägg

Okej  hehe. tanken har ju slagit mig också. Men jag tycker att om det är meningen att något ska funka automatiskt så ska det ju göra det:S

någonstans måste det ju finnas en lösning. blir tokig på sånna här problem. Ska blåsa ur hela kylarsystemet med vattenslang idag och fylla upp med ny kylarvätska och hoppas på att det kan lösa problemet. annars vet i fan:P

ajonasson
16 mars 2010 · 583 Inlägg

Måste hålla med till fullt att det är skönare med automatiska lösningar än massa switchar.

Kolla ifall du hittar Golf's officiella forum då säkerligen fler än dig har haft samma problem och säkert kan bilarna utan och innan.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
christoffer-k
16 mars 2010 · 22 Inlägg

Testade att blåsa ur hela kylaren med vattenslang idag. Fortfarande inget resultat. Fläkten går inte igång och bilen blir för varm.

Jag funderar på om det kan vara någon säkring eller något liknande? eller är jag helt ute och cyklar då?

norpan1
16 mars 2010 · 1 043 Inlägg

Går fläkten igång om du kopplar ihop kablarna som sitter på givaren?
Om inte är det ström fram till givaren?
Kolla säkringarna också.

M-Wetter
16 mars 2010 · 212 Inlägg

Borde inte vara en säkring när den går på högre varv än tomgång.

christoffer-k
17 mars 2010 · 22 Inlägg

norpan1: Ja fläkten går igång när jag kopplar ihop dessa två kablar som går till givaren. Har inte kollat säkringarna än.

M-wetter: Hur menar du? Bilen håller sig i bra temperatur när jag åker och det är ju för att det blåser på kylaren, så fort jag stannar eller står på tomgång börjar den bli varm. Fläkten startar aldrig.

Jag pratade med en kompis igår som är bilmek. han undrade ifall båda dom tjocka slangarna som går till kylaren från motorn var varma.. Nej det är dom inte svarade jag, den understa är sval och den övre är så man kan bränna sig på den. Då misstänkte han att det var termostaten som det var fel på, att den inte släpper igenom det kalla vattnet och cirkulerar det som den ska. därav tänkte jkag så är vattnet i kylaren fortfarande svalt och fläkten behöver inte starta, men motorn blir varm och tempmätaren i bilen visa att motorn är varm.

Känns osm det kan stämma lite i alla fall?

Hur får jag reda på om termostaten är trasig?

Mvh

henke_99 Offroad Racing
17 mars 2010 · 3 122 Inlägg

Du byter termostaten så märker du om den gamla funkade... En termostat kostar inte många kronor.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
christoffer-k
30 mars 2010 · 22 Inlägg

Tänkte bara säga här att jag har löst mitt problem med kylarfläkten. Bytte termostat, det var visserligen inte det som var felet. Men i samband med det så plockade jag bort termogivaren i kylaren och stoppade in vattenslangen där och spolade för fullt. Plockade ihop allt och fyllde påed
vatten. Lät bilen stå på
tomgång och klämde lite på slangarna. Bilen börjar kma upp i värme och när
den efter många minuter börjar stiga lite över den rekomenderade värmen så slårfläktrn ogång och kyler fint ner systemet. Mätaren går direkt ner till normal arbetstemperatur och stannar där några minuter till bilen börjar bli varm igen och lila sant som innan går fläkten in och hjälper till:)

felet var nog inget farligare än en luftficka till termogivaren.

Skönt att dry funkar nu i alla fall.

Nu kan man börja arbeta med det tänkte tyskstukprojektet istället för att laga och felsöka. Hoppas bilen håller länge länge innan nästa fel dyker upp.

MVH

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

Hej. Spännande läsning. Min golf MK2 2001 har fått liknande problem. Imorse på väg mot stan, gick tempmätaren i botten. Bilen kokade och kylarfläkten gick ej. Vad bör jag reka först? Var på service nyligen och kylarvätskan var på bra nivå. Men den kokade rejält så jag avbröt körningen och tog bussen.

Utmarks-Loke
9 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

danielfrilans skrev:
Hej. Spännande läsning. Min golf MK2 2001 har fått liknande problem. Imorse på väg mot stan, gick tempmätaren i botten. Bilen kokade och kylarfläkten gick ej. Vad bör jag reka först? Var på service nyligen och kylarvätskan var på bra nivå. Men den kokade rejält så jag avbröt körningen och tog bussen.

2001 var MK2 redan en gammal bil. Är det inte en MK4 du har? Eller menade du 1991?

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

Har en golf 1,4 från 2001 med en 55 kw i. Började som sagt koka imorse. Har du något tips hur jag felsöker. MK 4 kan stämma. Ursäkta fel i förra inlägget.

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

Har en golf 1,4 från 2001 med en 55 kw i. Började som sagt koka imorse. Har du något tips hur jag felsöker. MK 4 kan stämma. Ursäkta fel i förra inlägget.

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

mk1 enligt Biluppgifter.se

Utmarks-Loke
9 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Kolla att termostaten öppnar och att vattenpumpen snurrar. Det är såpass svalt nu att kylarfläkten inte behöver gå för att hålla motorn sval vid normal körning.

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

Kollade alla säkringar och fyllde på vätska. Började koka igen efter 10 min körning. Ingen cirkulation i kylsystemet och fläkten gick inte. Funderar på ifall det är vattenpumpen eller någon givare alt termostat? Vad tror du/ni? Känns som ett vanligt fel, byte vattenpump och kamrem för ca 6500 mil sedan, men tycker den borde hålla lite längre än så. Vill felsöka så mkt jag kan innan jag lämnar på verkstaden. Tusen tack för svaren så här långt.

Vita_Vargen
9 oktober 2020 · 1 281 Inlägg

Är det en afrika import? tongue

För mig de tillverkades MK1 Golfar där tills nyligen

Edit:
Volkswagen Citi Golf heter den, las ner 2009
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/2006_Volkswagen_Citi_Golf_1.4_Rear.jpg/1920px-2006_Volkswagen_Citi_Golf_1.4_Rear.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/2006_Volkswagen_Citi_Golf_1.4_Front.jpg/1920px-2006_Volkswagen_Citi_Golf_1.4_Front.jpg
2006 Facelift

Senast redigerat av Vita_Vargen (9 oktober 2020)

Utmarks-Loke
9 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

danielfrilans skrev:
Kollade alla säkringar och fyllde på vätska. Började koka igen efter 10 min körning. Ingen cirkulation i kylsystemet och fläkten gick inte. Funderar på ifall det är vattenpumpen eller någon givare alt termostat? Vad tror du/ni? Känns som ett vanligt fel, byte vattenpump och kamrem för ca 6500 mil sedan, men tycker den borde hålla lite längre än så. Vill felsöka så mkt jag kan innan jag lämnar på verkstaden. Tusen tack för svaren så här långt.

Blir det varmt där givaren till fläkten sitter? Risken är att vattenpumpen står still så det varma vattnet aldrig når givaren. Kanske du har en av de ökända vattenpumparna med impeller av plast som slirar på axeln?

danielfrilans
9 oktober 2020 · 6 Inlägg

Svårt att säga vilken vattenpump som bytes 2011. Övre slangen är kall och undre mkt varm efter 10 min körning. Känns som noll cirkulation. Tempmätaren gick upp till ca 110 grader efter lugn körning i ca 70-80 km/h ca 8 km.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang