Mappning

Hokijoe
8 oktober 2020 · 17 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo S60 T5 2002 som fick 19T turbo, DO88 tryckrör kit och intercooler, 3” racekat och rör hela vägen, R gröna spridare, starkare sinterlamell, vevstakarna är oiginala.
Bilen har varit optimerad av BSR steg1 ca 300hk.
Så efter uppgradering åkte jag till Uppsala för att mappa om bilen och de sa att de har fått ut 242 hjulhästar och 362 i vrid.
Bilen är gammal och den har gått 26000 mil så om jag räknar bort 20 hästar pga slitage blir det 280 hästar med BSR i motorn och räknar med 15% förlust i drivlinan blir det 238hk på hjulen och det är räknad med originala motordelar.
Hur fan kan jag få ut 242 hjulhästar med trimdelarna?
Har jag blivit lurad?

Mvh

simlar
8 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

För att BSR-siffrorna är saltade som alla mjukvarutrimningssidors.

Samt så kan det skilja mycket i sifffor beroende på var och när du bänkar.
Även luftfuktighet och temperatur spelar roll.
Även hur snabbt mätningen sker gör skillnad.
Finns många variabler.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hokijoe
8 oktober 2020 · 17 Inlägg

Tackar för svaret!
Det är bara otroligt att jag köpte och bytte delarna för några hästar för att den här effekten skulle jag nå även med originala delarna bara med en mappning.
De nya komponenterna skulle räcka minst till 340hk vilket motsvarar 290hjul hk och det är lång ifrån 240.
Jag har inte hämtat bilen än så vi får se om det blir någon märkbar skillnad.

amazinjoey
8 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

Välkommen till trimvärden, där 95% av bolagen inte vet vad de gör och kryddar siffror...

Lucif3r
9 oktober 2020 · 2 182 Inlägg

Den angivna effekten hos chip/optimeringsfirmor är i 99% av fallen peak-effekten, dvs det absolut mesta motorn dom mätte levererade, oavsett om den lämnade den effekten 0.1 sekunder eller ej.
Dvs, totalt irrelevant i den verkliga världen.

Hokijoe
9 oktober 2020 · 17 Inlägg

Jag förstår men även om man bortser nu från BSR optimering och vi tar 250hk som fabriksvärde, tar bort slitage(20hk)+förlust(15%) blir det runt 200 hjulhästar och jag räknar med stora siffror, så det betyder att mappningen gav 40 hästar.
Med uppgradering borde effekten överstiga 300hk i maskin men det är fortfarande bara 276hk .

simlar
9 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Hokijoe skrev:
Jag förstår men även om man bortser nu från BSR optimering och vi tar 250hk som fabriksvärde, tar bort slitage(20hk)+förlust(15%) blir det runt 200 hjulhästar och jag räknar med stora siffror, så det betyder att mappningen gav 40 hästar.
Med uppgradering borde effekten överstiga 300hk i maskin men det är fortfarande bara 276hk .

Hur kan du vara så säker på att uppgraderingarna ska ge över 300hk i motorn?
Hur många sådana motorer har du byggt och effektmätt?

Fabrikssiffrorna är även dom oftast saltade, dom har ju mätt en motor och sen angivit att alla andra motorerna har samma effekt.

Sen så är det uppmätt effekt på hjulen du försöker räkna om till vevaxeleffekt vilket bara blir ren gissning.
Många ställen du får effektförlust både i hela drivlinan och mellan hjulen och bromsrullen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
amazinjoey
9 oktober 2020 · 1 138 Inlägg

Nu vet jag inte vad de ger på volvo men på saab med samma bygge ger de lätt över 320hk, Spridarna är väl största flaskhalsen.

Det jag rekommenderar är han köper trim från en annan byrå, tex Heico eller rica

MrCrankyface
9 oktober 2020 · 460 Inlägg

Snacka med dom som mappat bilen.
Dom bör ju ha sett vad flaskhalsen i din bil är, vilka inställningar den svarade bra/dåligt på samt om den får tillräckligt med soppa för mer effekt.

Annars får du börja felsöka, kolla så du har bra komp överallt o.s.v.

Senast redigerat av MrCrankyface (9 oktober 2020)

Volvo Amazon "131" (1965)
mats757
9 oktober 2020 · 912 Inlägg

Hur mycket effekt gav bilen innan mappningen? (I samma bänk så klart.)
Hur kom du fram till att slitaget sänker effekten 20hk?

Hokijoe
9 oktober 2020 · 17 Inlägg

simlar skrev:

Hokijoe skrev:
Jag förstår men även om man bortser nu från BSR optimering och vi tar 250hk som fabriksvärde, tar bort slitage(20hk)+förlust(15%) blir det runt 200 hjulhästar och jag räknar med stora siffror, så det betyder att mappningen gav 40 hästar.
Med uppgradering borde effekten överstiga 300hk i maskin men det är fortfarande bara 276hk .

Hur kan du vara så säker på att uppgraderingarna ska ge över 300hk i motorn?
Hur många sådana motorer har du byggt och effektmätt?

Fabrikssiffrorna är även dom oftast saltade, dom har ju mätt en motor och sen angivit att alla andra motorerna har samma effekt.

Sen så är det uppmätt effekt på hjulen du försöker räkna om till vevaxeleffekt vilket bara blir ren gissning.
Många ställen du får effektförlust både i hela drivlinan och mellan hjulen och bromsrullen.

Jag har inte alls byggt nån motor tidigare men jag ser en massa andra bygge och den här setupen som jag har är väldigt vanlig bland Volvo bygge och ser deras resultat, sedan är det att tänka och räkna logiskt också.

Hokijoe
9 oktober 2020 · 17 Inlägg

amazinjoey skrev:
Nu vet jag inte vad de ger på volvo men på saab med samma bygge ger de lätt över 320hk, Spridarna är väl största flaskhalsen.

Det jag rekommenderar är han köper trim från en annan byrå, tex Heico eller rica

Ja, det borde ge minst samma resultat på Volvon också, och spridarna är från en R med 465cc på 3,8 bar

Hokijoe
9 oktober 2020 · 17 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Snacka med dom som mappat bilen.
Dom bör ju ha sett vad flaskhalsen i din bil är, vilka inställningar den svarade bra/dåligt på samt om den får tillräckligt med soppa för mer effekt.

Annars får du börja felsöka, kolla så du har bra komp överallt o.s.v.

Det ska jag nog göra! 👍

Hokijoe
9 oktober 2020 · 17 Inlägg

mats757 skrev:
Hur mycket effekt gav bilen innan mappningen? (I samma bänk så klart.)
Hur kom du fram till att slitaget sänker effekten 20hk?

Jag frågade också dem om hur mycket effekt det var innan men det har de inte mätt vilket är jättetråkigt.
Jo, med tiden och milen slits motordelarna också, jag tänker nu Tex på kolvringarna så det blir mindre kompression i motor om de är slitna, ventilfjädrarna är inte heller lika hårda efter ett tag, när jag bytta spridarna såg jag att mina gamla var spruckna och släppte luft och bränsle lite grann, en hårdkörd turbo levererar inte heller lika mycket effekt efter ett tag men det är bara några saker av 100.. som kan vara slitna.
Jag tror inte att det är 20hk förlust pga slitage men jag räknade grovt för att ingen ska säga att jag har räknat för lite.

simlar
9 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Hokijoe skrev:

simlar skrev:

Hokijoe skrev:
Jag förstår men även om man bortser nu från BSR optimering och vi tar 250hk som fabriksvärde, tar bort slitage(20hk)+förlust(15%) blir det runt 200 hjulhästar och jag räknar med stora siffror, så det betyder att mappningen gav 40 hästar.
Med uppgradering borde effekten överstiga 300hk i maskin men det är fortfarande bara 276hk .

Hur kan du vara så säker på att uppgraderingarna ska ge över 300hk i motorn?
Hur många sådana motorer har du byggt och effektmätt?

Fabrikssiffrorna är även dom oftast saltade, dom har ju mätt en motor och sen angivit att alla andra motorerna har samma effekt.

Sen så är det uppmätt effekt på hjulen du försöker räkna om till vevaxeleffekt vilket bara blir ren gissning.
Många ställen du får effektförlust både i hela drivlinan och mellan hjulen och bromsrullen.

Jag har inte alls byggt nån motor tidigare men jag ser en massa andra bygge och den här setupen som jag har är väldigt vanlig bland Volvo bygge och ser deras resultat, sedan är det att tänka och räkna logiskt också.

Har dom bänkat sina bilar på samma modell av bänk med samma väder och temperatur m.m?
Eller är det som oftast att man hävdar gissade siffror baserad på hur mycket delarna bör ge enligt rykten nätet och inte kan bevisa sina påståenden m.h.a bänkningspapper.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang