Ford Taunus startar inte

Ville01
16 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hej! Jag körde min Ford Taunus 1980s modell en dag, men dagen efter vill den inte starta alls..
jag fick tips av min morfar att jag skulle kolla fördelaren, där var det repor så jag bytte ut fördelarlocket och rotorn samt tändstiften. Men den vill fortfarande inte starta! Nån som har tips på vad felet kan vara
Batteriet är nästintill nytt

När jag köpte bilen sa dåvarande ägare att den är svårstartad i kyla, men har motorvärmare ikopplad.

MVH Ville H

uhlin
16 oktober 2020 · 2 834 Inlägg

Är det brytare på en sån? Borde nästan va det. Kolla det och fila lite med en brytarfil så kontaktytorna blir blanka.
Går även med en vanlig fil att stryka lite lätt på dem.

Ställ sen brytaravståndet på ca 0,35 mm med hjälp av ett bladmått.

Kolla då du ställer dem att du har brytarspetsarna på nån av fördelaraxelns högsta punkter.

Utmarks-Loke
16 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

Har du någon gnista?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2020 · 13 743 Inlägg

börja med dom vanliga grejerna..     börja med lite startgas..  startar den så har du gnista och bensinen fattas..    inte omöjligt att den mekaniska soppapumpen är dålig  den håller inte i all evighet sitter ett gummimembran som gärna går sönder..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
16 oktober 2020 · 7 289 Inlägg

hur går det ?? varit med om att kamremmen ställt om sig å då startar den INTE,, men som föregående säger så börja med att kolla bränsle å gnista smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang