Byte av avgassystem: Decibelnivå

Slaktarias
20 oktober 2020 · 2 Inlägg

Tjena! Jag är en entusiastisk amatör som äntligen beslutat mig för att skruva lite. Jag har bestämt mig för att köpa en Nissan 350z som projektbil och har några funderingar kring bullernivån då jag troligen kommer vilja skifta avgassystemet.

Jag har läst runt lite nu just angående bullernivån men jag tycker att alla förklaringar jag fått varit så extremt vaga att det inte riktigt har gett mig något svar, men som jag har förstått så verkar man inte kunna gå så högt över originalnivån utan att polisen, alternativt besiktningsmannen börjar gnälla.

Det specifika systemet jag kikat på beräknas öka tomgångs nivån med ca 16db, (82-98) och full gas med 14 (89-102). Jag är ingen ljudtekniker men det låter som en ganska rejäl ökning och får mig att tro att jag kanske bör kolla vidare. Jag är trots allt ingen volvoraggare och känner inte för att få mina bromsar kapade av någon irriterad granne.

Hur som helst, min fråga är egentligen vilken ökning jag realistiskt sett skulle kunna sikta mot, och om det finns något sätt att komma runt detta problem. För om jag inte är helt perceptionsstörd så tycker jag mig ha sett och hört olika showbilar som rullat in utan trailer med ljudnivåer rätt högt över original.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
20 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Kolla med en besiktningsingenjör hos ASB(AB Svensk Bilprovning).
Alla ASB-anläggningar har(hade?) bullermätare(ljudtrycksnivåmätare).

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2020 · 10 204 Inlägg

Det är ju inte helt ovanligt att folk har ett "besiktningsavgassystem".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Lite o t.
Många HD-åkare hade med ljuddämpare de monterade för besiktningen.
Har varit med om att det kommit ett gäng HD-åkare, 4 - 5 stycken, som i tur och ordning monterade ljuddämparna på sin hoj före besiktningen av just sin hoj.
Efter avslutad förrättning flyttades dämparna till den hoj som stod i tur för besiktning.
Inget att göra åt.
Ljudnivån var godkänd just vid besiktningen.
Är bara så.
Dom asgarvade åt bilprovarna, som dom såg genom rutorna i portarna.

Slaktarias
20 oktober 2020 · 2 Inlägg

Nej det låter ju i och för sig ganska självklart. Får väl helt enkelt hoppas på att snutarna här inte skickar mig på ombesiktning fyra gånger om året! Tack för svar.

fadret
20 oktober 2020 · 1 125 Inlägg

Det beror hur hård du är på högerfoten också

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang