Sammanställning av alternativen?

Rensvinf
12 oktober 2020 · 528 Inlägg

Finns det ngn bra sammanställning av elbilsmarknaden, framför allt för Sverige?

Allra helst en som uppdateras löpande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2020 · 17 466 Inlägg

Den är en djungel. Folk har inte riktigt koll på att de drar väldigt olika med, precis som vilken bensinbil som helst.

Tillverkarna skickar dessutom ut uppdateringar av bilens mjukvara med ojämna mellanrum så de ska gå snålare/bättre/fortare osv... Detta är inget slutkonsumenten vet om.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
twin_cam Smålänning
23 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Känns som en passande tråd för detta.

Bilar är ju tokdyrt i vårt västra grannland, förutom Tesla.
Kollade på Youtube där Björn gick igenom prissänkningen, där kostade basmodellen 399000 NOK, vilket idag 23/10 blir ca 377500 SEK. Samma bil i Sverige går på NÄSTAN 200k till.

Att det kan skilja en del köper jag med avgifter m.m men vafan, en Volvo är 100k dyrare där p.g.a avgifterna, är Teslorna helt subventionerade? Inte konstigt att det nästan blivit en folkbil där.

Kan man importera tro? big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
23 oktober 2020 · 3 109 Inlägg

twin_cam skrev:
Känns som en passande tråd för detta.

Bilar är ju tokdyrt i vårt västra grannland, förutom Tesla.
Kollade på Youtube där Björn gick igenom prissänkningen, där kostade basmodellen 399000 NOK, vilket idag 23/10 blir ca 377500 SEK. Samma bil i Sverige går på NÄSTAN 200k till.

Att det kan skilja en del köper jag med avgifter m.m men vafan, en Volvo är 100k dyrare där p.g.a avgifterna, är Teslorna helt subventionerade? Inte konstigt att det nästan blivit en folkbil där.

Kan man importera tro? big_smile

Elbilar i Norge är väl moms befriade. Ska du importera åker du på moms och tull kan jag tänka mig, då landar priset nästan som den svenska model 3. Var en prisjustering neråt pga svag dollar för några veckor sedan i norge men den har inte gjorts här ännu. Dessutom missar du 60.000 i svensk elbilsbonus.

Senast redigerat av viccoA (23 oktober 2020)

twin_cam Smålänning
23 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

viccoA skrev:

twin_cam skrev:
Känns som en passande tråd för detta.

Bilar är ju tokdyrt i vårt västra grannland, förutom Tesla.
Kollade på Youtube där Björn gick igenom prissänkningen, där kostade basmodellen 399000 NOK, vilket idag 23/10 blir ca 377500 SEK. Samma bil i Sverige går på NÄSTAN 200k till.

Att det kan skilja en del köper jag med avgifter m.m men vafan, en Volvo är 100k dyrare där p.g.a avgifterna, är Teslorna helt subventionerade? Inte konstigt att det nästan blivit en folkbil där.

Kan man importera tro? big_smile

Elbilar i Norge är väl moms befriade. Ska du importera åker du på moms och tull kan jag tänka mig, då landar priset nästan som den svenska model 3. Var en prisjustering neråt pga svag dollar för några veckor sedan i norge men den har inte gjorts här ännu. Dessutom missar du 60.000 i svensk elbilsbonus.

Jo jag fattar biten med moms och avgifter, men tycker skillnaden är orimligt stor. 200k skrattar man inte bort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Svenska_bil
23 oktober 2020 · 218 Inlägg

twin_cam skrev:

viccoA skrev:

twin_cam skrev:
Känns som en passande tråd för detta.

Bilar är ju tokdyrt i vårt västra grannland, förutom Tesla.
Kollade på Youtube där Björn gick igenom prissänkningen, där kostade basmodellen 399000 NOK, vilket idag 23/10 blir ca 377500 SEK. Samma bil i Sverige går på NÄSTAN 200k till.

Att det kan skilja en del köper jag med avgifter m.m men vafan, en Volvo är 100k dyrare där p.g.a avgifterna, är Teslorna helt subventionerade? Inte konstigt att det nästan blivit en folkbil där.

Kan man importera tro? big_smile

Elbilar i Norge är väl moms befriade. Ska du importera åker du på moms och tull kan jag tänka mig, då landar priset nästan som den svenska model 3. Var en prisjustering neråt pga svag dollar för några veckor sedan i norge men den har inte gjorts här ännu. Dessutom missar du 60.000 i svensk elbilsbonus.

Jo jag fattar biten med moms och avgifter, men tycker skillnaden är orimligt stor. 200k skrattar man inte bort.

Två månadslöner...? Är väl inte så farligt 😉

torpis Forummoderator
23 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Känns som en passande tråd för detta.

Bilar är ju tokdyrt i vårt västra grannland, förutom Tesla.
Kollade på Youtube där Björn gick igenom prissänkningen, där kostade basmodellen 399000 NOK, vilket idag 23/10 blir ca 377500 SEK. Samma bil i Sverige går på NÄSTAN 200k till.

Att det kan skilja en del köper jag med avgifter m.m men vafan, en Volvo är 100k dyrare där p.g.a avgifterna, är Teslorna helt subventionerade? Inte konstigt att det nästan blivit en folkbil där.

Kan man importera tro? big_smile

Klart du kan importera men lönar det sig?

Du får betala tull på 10% samt lägga till kostnad för transport till Sverige säg 5papp. Sen moms på det plus att registrera in den i Sverige. Det blir med svenska summan ovanför ca 529000kr. I Sverige har vi även inbakat 3års vagnskada dvs halvförsäkring typ, det är kanske värt 10000kr per år?! Sen bonusen på 60K då.  Men om vi bara tar 529+60 så blir det ju redan där över Svenska priset.

Det är alltså inom rimliga nivåer. *tyvärr*

Du kan göra lite pengar på att plocka in utsligna Leaf, e-up eller imiev då den marknaden helt saknas i Sverige men annars har jag aldrig lyckats räkna hem en import tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Rensvinf skrev:
Finns det ngn bra sammanställning av elbilsmarknaden, framför allt för Sverige?

Allra helst en som uppdateras löpande.

Vad är det du vill veta? Vilka modeller som finns eller hur många som säljs?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang