Opel Corsa, startmotor beter sig märkligt.

Dutchie
5 november 2020 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har en Opel Cora 1.2 från 1999, startmotorn mår inte så bra, den kan vara trögstartad och ge konstiga eller skrapande ljud, förutom om jag startar den i backen då låter den bättre.

Men så till det riktigt märkliga, rätt vad det är startar den inte alls, ingen tänding, inget ljud ingenting, all elektronik går igång men inte ens ett ljud från startmotorn. Sen pumpar jag kopplingen ordentligt 5 gånger och då går den igång igen, om än med vissa klagomål, sedan går den smidigt i några dagar, och därefter är det samma visa igen... Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel?

Utmarks-Loke
5 november 2020 · 5 840 Inlägg

Och du menar att det inte är själva startmotorn som är dålig?

Dutchie
5 november 2020 · 3 Inlägg

Helt ärligt har jag ingen aning, det är mycket möjligt att det bara är själva startmotorn, men jag förstår inte vad kopplingen skulle ha med det att göra, och innan jag lägger pengarna på att byta startmotorn så ville jag ha lite input på om det kan antyda att det är något mer eller något annat som gör att det inte är värt mödan att fixa bilhelvetet.

Senast redigerat av Dutchie (5 november 2020)

Utmarks-Loke
5 november 2020 · 5 840 Inlägg

Grejerna rör lite på sig när du trampar ner kopplingen, det kan räcka för att få liv i en startmotor som börjar ge upp. En klassiker är att ha med sig en liten hammare som man knackar försiktigt på startmotorn med när den inte vill, då kan den komma igång igen. Då är det nog ofta kolen som börjar ta slut.

Dutchie
5 november 2020 · 3 Inlägg

Okej, tack så mycket!

Mossan1
6 november 2020 · 2 826 Inlägg

Det kan ju också vara en säkerhetsbrytare vid kopplingspedalen  vars uppgift är att startmotorn inte ska kunna aktiveras utan att kopplingen är nere.  En sliten sådan kanske?

Men oljud talar för dålig startmotor.

Typiska symptom:
En död startmotor som går efter en knack med hammare, har oftast utslitna kol.

En klickande startmotor som ej drar runt motorn utan åtskilliga klick, har oftast dålig startkontakt innuti solenoiden.

Dålig kontakt på kabeln från tändningslåset kan ge död startmotor, som fungerar prima ibland. Ofta väderrelaterat.

Inget av ovan ger dock missljud, utan det talar för mekaniska fel i startmotorn. Lager, tex.
En startmotorn som går extra tungt drar extra ström, och spänningsfall kan göra bilen svårstartad och andra mer märkliga (tillfälliga) fel. Databoxar spökar med för lågt spänning.

Senast redigerat av Mossan1 (6 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang