Multirem av, locket till kylarvätskan öppet - vad hänt?

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

Hej, jag köpte en Suzuki swift 2005 automat förra veckan. Samma dag som jag köpte bilen skulle jag ta en runda med den och helt plötslig började symbolen för bilbatteriet lysa röd. Jag körde tillbaka till parkeringen och senare såg jag att drivremmen hade lossnat av och det var kylarvätska överallt - tydligen var locket till behållaren öppet. Det var inte öppet när vi köpte bilen så kan det handla om större problem än bara ett byte av drivrem?

uhlin
9 november 2020 · 2 834 Inlägg

Är du helt säker på att locket var ditskruvat helt då du köpte den?

Låter lite som säljaren visste nåt om detta, sen att remmen gick av låter märkligt det med.

Är remmen kvar, titta på den och se om du ser nån åverkan på den. Kanske gjort nåt så den skulle gå av och maskera det egentliga felet.

P. S. Med det egentliga felet menar jag defekt blockpackning eller topp.

Senast redigerat av uhlin (9 november 2020)

Utmarks-Loke
9 november 2020 · 5 833 Inlägg

Om remmen går av stoppar vattenpumpen, vattnet som blir stående still närmast motorns varmaste delar kokar och då sprutar det ut. Normalt skall det sitta en övertrycksventil någonstans, ofta just i det där locket, som skall släppa ut vattenångan. Jag vet inte vad som händer om ventilen fastnar, någonting kommer ju spricka istället då och det kanske är locket som är den svagaste punkten?

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

uhlin skrev:
Är du helt säker på att locket var ditskruvat helt då du köpte den?

Låter lite som säljaren visste nåt om detta, sen att remmen gick av låter märkligt det med.

Är remmen kvar, titta på den och se om du ser nån åverkan på den. Kanske gjort nåt så den skulle gå av och maskera det egentliga felet.

P. S. Med det egentliga felet menar jag defekt blockpackning eller topp.

Vet inte faktiskt har ej kontrollerat locket innan men jag köpte den av en privatperson och han själv hade kört bilen till sitt jobb så jag hämtade den därifrån.. När vi tittade på bilen i början allt såg ut okej sad

yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om remmen går av stoppar vattenpumpen, vattnet som blir stående still närmast motorns varmaste delar kokar och då sprutar det ut. Normalt skall det sitta en övertrycksventil någonstans, ofta just i det där locket, som skall släppa ut vattenångan. Jag vet inte vad som händer om ventilen fastnar, någonting kommer ju spricka istället då och det kanske är locket som är den svagaste punkten?

Kanske så.. hoppas det går att lösa på enklaste sättet.

Pininfarina406
9 november 2020 · 536 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om remmen går av stoppar vattenpumpen, vattnet som blir stående still närmast motorns varmaste delar kokar och då sprutar det ut. Normalt skall det sitta en övertrycksventil någonstans, ofta just i det där locket, som skall släppa ut vattenångan. Jag vet inte vad som händer om ventilen fastnar, någonting kommer ju spricka istället då och det kanske är locket som är den svagaste punkten?

Hej, nu undrar jag om du vet något om den här bilen som inte jag vet... jag trodde att all bilars vattenpumpar drivs av kamremmen  numera. Har jag fel?

Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Utmarks-Loke
9 november 2020 · 5 833 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om remmen går av stoppar vattenpumpen, vattnet som blir stående still närmast motorns varmaste delar kokar och då sprutar det ut. Normalt skall det sitta en övertrycksventil någonstans, ofta just i det där locket, som skall släppa ut vattenångan. Jag vet inte vad som händer om ventilen fastnar, någonting kommer ju spricka istället då och det kanske är locket som är den svagaste punkten?

Hej, nu undrar jag om du vet något om den här bilen som inte jag vet... jag trodde att all bilars vattenpumpar drivs av kamremmen  numera. Har jag fel?

Mvh T.

Numera har många bilar elektrisk vattenpump, men denna är ju 15 år gammal, och med en ganska enkel och traditionell uppbyggnad. Så ja, jag gissade. Jag har faktiskt haft en sådan bil men vattenpumpen krånglade aldrig så jag vet inte hur den satt. De har ju kamkedja så den drivs inte av kamremmen i alla fall.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2020 · 13 734 Inlägg

den har väll kamkedja då drivs garanterat av multiremmen..   det är nog bara lite oflyt dålig rem.  sen fortsätta att köra och locket hoppar upp  det är ju av plast så ingen omöjlighet...   kolla alla grejer som remen driver så som gen ac vattenpump alla löphjul så inget har skrurit.         det är istort sätt omöjligt att fuska ihop något så remmen inte går sönder just då men senare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
yoni
9 november 2020 · 19 Inlägg

Hej igen tack till er alla som tog sin tid för att hjälpa mig. Jag fick kontakta en mekaniker och han bytte drivremmen han kontrollerade vattenpumpen och sa att det inte var något fel där. Han kontrollerade även om värmen i bilen fungerade vilket gjorde så förhoppningsvis har vi löst problemet än så länge. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang