Vw crafter motorproblem

Dannarp105
10 november 2020 · 8 Inlägg

Jag har en crafter 177hk 2017 ca 10500 mil som jag fick bärga in till verkstaden då turbon gick sönder. Strax efter att jag fick tillbaka den så började den ”ticka” rätt högt när man startade bilen och ljudet försvann när man varvade upp. Nu har det blivit värre och tickar nästan hela tiden. Det ”puffar” i takt även ur luftfiltret. Märkte även nu att det blåser rätt mycket ur oljepåfyllningsröret. Är det blockpackningen som gått tro? Jävligt konstigt att den beter sig så efter verkstadsbesöket. Men det är väl den vanliga oturen som vanligt.

uhlin
10 november 2020 · 2 834 Inlägg

Dannarp105 skrev:
Jag har en crafter 177hk 2017 ca 10500 mil som jag fick bärga in till verkstaden då turbon gick sönder. Strax efter att jag fick tillbaka den så började den ”ticka” rätt högt när man startade bilen och ljudet försvann när man varvade upp. Nu har det blivit värre och tickar nästan hela tiden. Det ”puffar” i takt även ur luftfiltret. Märkte även nu att det blåser rätt mycket ur oljepåfyllningsröret. Är det blockpackningen som gått tro? Jävligt konstigt att den beter sig så efter verkstadsbesöket. Men det är väl den vanliga oturen som vanligt.

Det första jag tänker på är ventiler som är otäta. Tagit kompprov?

Inte så vanligt att turbon ger upp vid dom milen.

Hur är den körd? Pressat den hårt och sen stängt av motorn direkt efter?

En turbo bör gå på tomgång en stund efter man pressat den/dragit tungt för att turbon ska kylas.

Senast redigerat av uhlin (10 november 2020)

Dannarp105
10 november 2020 · 8 Inlägg

Det är ju en jobbil som får slita lite emellanåt, men jag har kört normalt med den. Även bytt olja och filter mellan servicearna då det är rätt långa intervaller. Vad som va fel på turbon fick jag aldrig veta. När jag bärgade in bilen så beskrev jag hur bilen lät och betedde sig, och att jag trodde att det va nåt med turbon. Men då bytte dom kuggremmen och ett hjul och sa att dom löst problemet, för det va remmen som gnisslade och inte turbon sa dom. Så då fick jag glatt betala det och be dom fixa bilen igen. Det tog en vecka för dom. 😝

uhlin
10 november 2020 · 2 834 Inlägg

Kuggremmen skriver du, du menar Kamremmen?

Isåfall...... Definitivt ventilsallad.

Dannarp105
10 november 2020 · 8 Inlägg

Menade spårkilsremmen och spännaren. Inte kamremmen.

Brådhis * Voff voff *
10 november 2020 · 10 280 Inlägg

Dannarp105 skrev:
Det är ju en jobbil som får slita lite emellanåt, men jag har kört normalt med den. Även bytt olja och filter mellan servicearna då det är rätt långa intervaller. Vad som va fel på turbon fick jag aldrig veta. När jag bärgade in bilen så beskrev jag hur bilen lät och betedde sig, och att jag trodde att det va nåt med turbon. Men då bytte dom kuggremmen och ett hjul och sa att dom löst problemet, för det va remmen som gnisslade och inte turbon sa dom. Så då fick jag glatt betala det och be dom fixa bilen igen. Det tog en vecka för dom. 😝

Med rätt olja...? Alltså rätt klassning, inte bara rätt viskositet?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dannarp105
11 november 2020 · 8 Inlägg

Jajamän. Rätt olja. Sen va de gör på toveks vet jag inte. Verkar som de fått sin utbildning från cornflakespaketet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang