Kylarproblem, läckage. (film + bilder)

Fieldstreet
15 november 2020 · 3 Inlägg

Mazda 6 -08

Började med dålig värme i kupén för någon vecka sedan, sen plötsligt ingen värme alls. Kunde få lite värme i fläkten när jag gasade på ordentligt. Motorvärmen låg på mitten som den skulle men ingen värme i kupén.

Fick tips om att låta bilen stå igång med kylarlocket av utifall det skulle vara luft i systemet. (Bör nämna att jag aldrig fyllt på med kylarvätska på de två vintrar jag ägt bilen och värmen har funkat klockrent tidigare.) Fyllde i det lilla som gick efter det, var inte alls mycket, förmodligen inte ens en deciliter.

Efter detta kördes bilen bara fram och tillbaka mellan jobb, kort sträcka så den hann aldrig upp i värme ordentligt, men till helgen blev det en långtur och då fungerade värmen i kupén som aldrig förr så vi tänkte att problemet var löst, att det var luft som skulle ur. Några dagar senare blev det en till längre tur och då rusade värmen så pass att vi var tvugna att stanna. Fick ringa efter vatten och visst gick det i en del men fortfarande inte mycket, under 5 dl skulle jag tippa på. Vi tog oss vidare till vår destination några mil bort utan några problem efter det, men sen på vägen hem rusade tempen efter bara 5 minuters körning. Fyllde än en gång på med vatten, typ en dl som gick i sen gick det att köra resterande 40 minuter hem utan problem fortfarande med full värme i kupén.

Nu är vi utan värme i kupén igen. Jag besitter inte kunskapen när det kommer till bilar, men är inte rädd för att skruva, så jag undrar om ni har några förslag på vad jag kan göra. (Om jag kan göra nåt)

Var ut och startade bilen och filmade lite, så jävla svårt att komma åt och se men jag hittade ett läckage. OBS detta är innan bilen är uppe i temp så termostaten är nog stängd. Det rinner på bra nog. Vad är det för del som det läcker från?

Klicka här för videon som jag lagt på streamable.com

Det är nere vid den där röda pluppen som det läcker, syns lite bättre på videon:
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237583/237583-872c7fff246d411eed3a55d03af86b01.jpg

Vad är den där delen under den här härvan som sitter ihop med motorn?
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237583/237583-1761b2f6007384d9c93f8f5860d16b45.jpg

Det är en bit under den där härvan ner mot motorn det läcker, inser nu i efterhand att cirkeln jag ritat dit inte är centrerad över där det läcker utan det är lite mer upp till vänster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237583/237583-32cbe19548229b7128f199d3035ee91c.jpg

Några förslag?
Kan man spola hela systemet?
Var sitter termostaten? Antar att den måste bort om det ska gå att spola igenom.

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Fieldstreet (15 november 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 november 2020 · 14 056 Inlägg

Är läckaget nära vattenpumpen så kan det vara den. Jag ser inte så bra på filmen. Eller så kan det vara en slang som läcker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Fieldstreet
15 november 2020 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är läckaget nära vattenpumpen så kan det vara den. Jag ser inte så bra på filmen. Eller så kan det vara en slang som läcker.

/Benny

Tack för svar. Jag tror vattenpumpen sitter på andra sidan motorn och drivs av kamremmen, men jag har inte en aning egentligen utan det var bara så en polare trodde det var.

Mossan1
15 november 2020 · 2 827 Inlägg

Jag vet inte vad bilderna ska visa, för jag har aldrig grejat med en Mazda 6.

Men, symptomet du beskriver är rena skolexemplet på när vattenpumpen slutar pumpa. Det händer att skovelhjulet släpper från axeln innuti pumpen  och då pumpar den mycket dåligt. Till kylaren är det hyffsad självcirkulation, så den håller temperaturen bra, så länge den rullar, inte ansträngs hårt eller körs i varmt klimat.
Men till elementet i kupén uteblir nästan all kylvätskecirkulation = ingen/ extremt dålig värme.

Självupplevd "statistik" säger att kylvätskeläckor ofta är från slangmotorvärmare när det inte är kylaren eller vattenpumpen.
Jag ser dock ingen sådan på bilderna.

Senast redigerat av Mossan1 (15 november 2020)

Fieldstreet
15 november 2020 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag vet inte vad bilderna ska visa, för jag har aldrig grejat med en Mazda 6.

Men, symptomet du beskriver är rena skolexemplet på när vattenpumpen slutar pumpa. Det händer att skovelhjulet släpper från axeln innuti pumpen  och då pumpar den mycket dåligt. Till kylaren är det hyffsad självcirkulation, så den håller temperaturen bra, så länge den rullar, inte ansträngs hårt eller körs i varmt klimat.
Men till elementet i kupén uteblir nästan all kylvätskecirkulation = ingen/ extremt dålig värme.

Självupplevd "statistik" säger att kylvätskeläckor ofta är från slangmotorvärmare när det inte är kylaren eller vattenpumpen.
Jag ser dock ingen sådan på bilderna.

Tack för svar. Har ingen motorvärmare. big_smile
Var ut och kollade igen, där det läcker ur verkar vara nåt typ av förgreningshus som leder kylvätskan till flera olika slangar. Förbannat svårt att komma åt och se dock. Jag får nog lämna bilen till mek.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang