Hjulsensor felaktig signal Volvo XC70 2005

Pzycic
16 november 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Jag har en XC70 2005 där jag väldigt nyligen bytt ABS-ring och sensor vänster fram. Efter bytet försvann den felkod jag fick tidigare dvs "hjulsensor vänster fram, felaktig signal" och allt var lugnt. Trodde jag.
Felkoden återkommer nu lite då och då men jag kan inte koppla det till att jag gör någonting speciellt som triggar den. Så länge bilen är varm kan jag köra ganska länge innan koden uppstår men om bilen är kall så kommer den nästan direkt. De gånger felet dyker upp när jag börjar köra bilen från stillastående så börjar den med att indikera halka och stryper motorn så jag kan köra max 10km/h. Den blinkar/varnar för halka några sekunder för att sedan åter igen ge samma fel som tidigare. Dvs "hjulsensor vänster fram, felaktig signal" och ge felmeddelandet "antispinn och antisladd ur funktion, service erfordras".
Har svårt att ta bilen till verkstad för tillfället då jag är i svår riskzon och är beroende av bilen för att ta mig till bland annat regelbundet till sjukhuset.
Någon som har tips eller förslag? Är det bara att gilla läget och köpa ny ring och sensor igen?

Brådhis * Voff voff *
17 november 2020 · 10 280 Inlägg

Det är väldigt sällan både ring och sensor är paj. Det brukar som regel vara det ena eller det andra.

Så om det nu inte var fel ring (fel storlek eller fel antal tänder), så är ju sensorn eller dess kablage en trolig felkälla.

Men även ABS-styrenheten skulle ju kunna vara defekt.

Hur var det nu? Visst tar dessa bilar hastighetssignalen från vänster fram? Fungerar hastighetsmätaren när felet uppkommer?

Är det ingen annan kod alls än denna?

Angående verkstadsbesök och riskgrupp så borde eventuellt ditt försäkringsbolag kunna bistå dig med en bärgning till verkstad och en utkörning av hyrbil till dig så du inte behöver åka någonstans för att få det löst.

Senast redigerat av Brådhis (17 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
17 november 2020 · 2 828 Inlägg

Det var nog bara första årgångarna av V70 som tog från ena framhjulet.
När det fortfarande hette TRACS)
Sedermera STC eller DSTC.
From 2005 är DSTC standard.

På en 2005 (V70N) är hastigheten tagen från båda sensorerna fram. En medel mellan dom. Så här jag blivit lärd,i alla fall.

Sitter sensorn rätt?
Det är inte ovanligt att den inte hamnar exakt rätt, och minsta lilla för långt ifrån så börjar problemen.

Jag förutsätter att ringen sitter helt rätt också, dvs längst in på sin fläns.
Och, att den inte sprack.

Hilmer
17 november 2020 · 1 789 Inlägg

Är hjullagret OK? Det kan räcka med att lagret glappar för att sensorn inte ska kunna läsa ordentligt.

Vad det gäller hastighetssignalen så har jag för mig att den tar ett snitt på alla fyra hjulen, eller då möjligen bara på de främre som tidigare skrev.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang