Mondeo mk3, ESP lampa samt andra elektronikfel

Roaster
7 april 2018 · 175 Inlägg

Hardalday, om du med strömlös menar tändning av så släcks ESP lampan nästan direkt när man slår på tändningen på Mondeo mk3. Men du har en poäng, man kanske inte kan släcka koden med en ODB-II enhet, den kanske måste släcka sig själv när man kört ett tag? Någon som vet säkert?

Hardalday
7 april 2018 · 5 Inlägg

Roaster skrev:
Hardalday, om du med strömlös menar tändning av så släcks ESP lampan nästan direkt när man slår på tändningen på Mondeo mk3. Men du har en poäng, man kanske inte kan släcka koden med en ODB-II enhet, den kanske måste släcka sig själv när man kört ett tag? Någon som vet säkert?

Menar batteri bortkopplat eller för låg spänning.
Jag hade så på min Saab 9-3ng och det är likadant på min Audi jag har nu. Känns ju lite som att systemet bygger på samma villkor i alla bilar att man måste åka för att systemet ska ha en chans att känna att allt är ok. Kanske finns nån mer som kan bekräfta eller dementera.

Roaster
8 april 2018 · 175 Inlägg

Jag har skaffat en ELm327 som fungerar med forscan. Jag kan se att YAW sensor inte registrerar någon acceleration när jag svänger. Jag har 12V på stift4, 2.5V och 2.4V på stift 2 och 3 (minns inte vilken som hade vilken. 0V på stift 1, antar att den är jord.

Någon som vet hur jag kan testa om YAW sensorn är trasig? Och testa en eventuellt ny om den är hel?

Känns som om stift 2 och 3 är CAN bus? Stämmer det?

Senast redigerat av Roaster (8 april 2018)

Roaster
17 april 2018 · 175 Inlägg

Kan avsluta tråden med att jag köpte en ny begagnad Yaw-rate-sensor och nu fungerar det. Bilen är ombesiktad med alla fel åtgärdade. Jag ville kolla kablaget först men kunde aldrig reda ut vart det tog vägen och behövde bilen så jag chansade på ny sensor.

granadadr
18 april 2018 · 7 289 Inlägg

härligt

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Roaster
22 juli 2018 · 175 Inlägg

Jag avslutade visst inte detta. Jag köpte en begagnad YAW sensor och bytte och sedan dess går bilen perfekt, besiktad för ytterligare 14 månader sedan april.

4-wheeldrive livsnjutare
18 november 2020 · 14 Inlägg

Jag hakar på detta inlägg. Fick du någon ordning på ESP lampan? Jag har samma fel på min ford mondeo mk3 ??? Jag har fått tips att kolla ABS givare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang